Waaruit bestaat de relatie tussen het bestuur van een stichting en de directie?

Deze realatie bestaat uit:
  • Werkgever-relatie
  • Het bestuur benoemt, beoordeelt, beloont, schorst en ontslaat de Algemeen Directeur
  • De opdracht-relatie
  • Het bestuur verleent de Algemeen Directeur een opdracht door middel van een door het bestuur vastgesteld (jaarlijks en meerjaren) beleidsplan:
  • Aanbod van onderwijs naar grondslag, capaciteit, typen, geografische spreiding, kwaliteitsniveau, etc.
  • Ondersteunende activiteiten: onderwijskundig, management development, arbeidsvoorwaarden, facilitair, relaties met relevante instellingen
  • Attributie van beslissingsbevoegdheden (en handelingsbevoegdheid) door middel van een goedgekeurde begroting (behoudens voorbehouden bevoegdheden), waarin o.m.:
  • Te realiseren operationele doelstellingen
  • Te realiseren investeringen in mensen en middelen en relaties met de omgeving
  • Allocatie van middelen naar activiteiten
  • De toezichtrelatie
  • Het er op toezien dat Algemeen Directeur zich houdt aan de uitgangspunten van de stichting, de statuten van de stichting, het beleidsplan, de begroting, gestelde normen en waarden
  • Het zo nodig geven van corrigerende opdrachten
  • Het daartoe opleggen van een bestuurskalender waarin staat wanneer welke stukken ter consideratie en goedkeuring aan het bestuur dienen te worden voorgelegd
  • De advies-relatie
  • Het bestuur staat de Algemeen Directeur met raad en daad terzijde
  • Het verlenen van décharge
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 190 vragen en antwoorden over Corporate Governance.