Hoe kunnen medewerkers aan het einde van de loonschaal worden beloond?

Nogal wat werkgevers zijn gebonden aan de cao. Dit is vooral een probleem als talentvolle en ervaren medewerkers die uitstekend presteren aan het einde van hun schaal zitten.
Wanneer blijkt dat veel medewerkers zich aan de bovenkant van het loongebouw bevinden, lijkt een meer structurele oplossing noodzakelijk. Hoe marktconform is het loongebouw nog en zZijn de verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden van de medewerkers, zoals ooit beschreven in een functieprofiel, nog up-to-date? Wanneer de organisatie de afgelopen jaren gegroeid is, dan is zeer waarschijnlijk ook de omvang en de complexiteit toegenomen. In dit soort situaties is een aanvullende analyse noodzakelijk en een meer strategische aanpak wenselijk. Een veelvoorkomende oplossing het creëren van een 'extra performance level'. Dit kan door bijvoorbeeld deze groep medewerkers door te laten groeien tot 110% of 130% van de schaal. Voorwaarde is wel dat de beoordeling uitstekend moet zijn.
De incidentele oplossingen op beloningsgebied zijn onder te verdelen in materiële beloningscomponenten en immateriële beloningselementen. Het verdient aanbeveling om ook voor dit soort oplossingen de juiste afwegingen te maken, zodat ze eerlijk en consistent toegepast kunnen worden. Inbedding in een performance management cyclus, beoordelingsronde of vlootschouw leent zich hier goed voor.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 247 vragen en antwoorden over Belonen & Beoordelen.