Is procesmanagement de kern van organisatiekunde

Actueel

Wat is procesmanagement? Procesmanagement is het ontwikkelen en uitwerken van ideeën, gekoppeld aan de samenwerking tussen partijen. Door het ontstaan van strategische allianties en door de komst van complexere projecten neemt de behoefte aan procesmanagement toe.

Een procesmanager houdt zich bezig met het sturen en faciliteren van processen. Met als doel uiteindelijk het besluit te kunnen nemen een project te stoppen of ermee door te gaan. Bij procesmanagement ontbreken zowel een helder eindresultaat als een standaard aanpak.

In de praktijk zijn vijf fasen herkenbaar:
1) Bepalen van urgentie en aanleiding: is er een conflict, kans, dreiging?
2) Definitie van belangen: zijn deze bindend, tegenstrijdig, neutraal?
3) Creëren van oplossingsruimte: onzekerheden reduceren, mogelijkheden zoeken
4) Keuzes maken: draagvlak en haalbaarheid van scenario’s bepalen
5) Besluitvorming: stoppen of doorgaan met een concreet project

Het procesmanagement van ruimtelijke ontwikkelingsprocessen kenmerkt zich door integraal denken over processen en procedures. De procesmanager schakelt continu tussen inhoud, proces én de belangen van alle partijen. En dat varieert steeds. De ene keer is er behoefte aan het inventariseren van creatieve ideeën en de mogelijke oplossingen, een andere keer is het noodzaak keuzes te maken en besluiten te nemen.

Tot de Tweede Wereldoorlog werd de hoofdtaak van managers opgevat als “het instrueren en het onder controle houden van de activiteiten en de resultaten van een afdeling”. De communicatie was eenrichtingverkeer. Het management was taakgericht en de medewerkers waren erop gericht om passief instructies te ontvangen.

Tegenwoordig zijn er veel meer en ook andersoortige taken, oa:
Leidinggeven (de belangrijkste taak van leiders is het beïnvloeden van anderen om plannen te realiseren, staat er bij deze vaardigheid).
• Medewerkers ontwikkelen voor de uitvoering van hun werk en voor hun verdere loopbaan (coachen?).
• Projecten leiden (de moderne organisatie kan niet meer zonder projecten).
• Draagvlak creëren (voor plannen van jezelf of van hele groepen).
• Personeel werven en selecteren.

Managers worden afgerekend op leiderschap, terwijl ze juist daar vaak niet de nodige vaardigheden voor bezitten. Naarmate managers zich meer als Leiders gaan gedragen, inclusief het opklimmen in de hiërarchie en de bijbehorende mores, gepraat over leiderschap en het bijbehorende politieke spel, is er steeds minder aandacht voor de werkvloer.

Lijnmanagers hebben een vergelijkbare span of control, maar kennen het bedrijfsproces niet. Terwijl alleen proces– en projectmanagers, voor zover mensen die rol hebben, zich nog exclusief bezig houden met ‘activiteiten en de resultaten’ (van het proces of project).

In grote én in kleine organisaties worden de bedrijfsprocessen genegeerd en verwaarloosd, in elk geval niet gemanaged. Zogenaamde procesverbeteringen bestaan niet zelden uit afdelingsgewijze suboptimalisaties. Echte verbetering van de bedrijfsvoering vereist denken in processen, horizontaal denken dus. Alleen de werkvloer doet er toe. Maar wie in de organisatie kan zich die rol verwerven?

 

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Business Compleet)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Lean management en werken