Organisatieverandering en visie op de toekomst

Actueel · Interviews

Willem Mastenbroek deelt in deze podcast inzichten die managers en leiders niet mogen missen. Met een carrière die zich uitstrekt over decennia, meer dan tien boeken en talloze artikelen, biedt hij een unieke kijk op het vakgebied.

Inspiratie

Mastenbroek: ‘In mijn studietijd werd ik geinspireerd door de socioloog Norbert Elias. Hij schreef 'Het civilisatieproces'. Zijn werk is gericht op de dynamiek van verandering. Alles is een proces.  En dat maakt hij ook waar in zijn werk door het te verbinden met de historische ontwikkeling. Centraal in zijn werk is het concept van ' veranderende figuraties' - patronen van macht- en afhankelijkheids relaties die gedrag en houding bepalen.’

Via Norbert Elias werd Mastenbroek op het spoor van interactiepatronen gezet: ‘Alles wat ik heb geschreven over organisatieverandering, gedrag en verandering van gedrag is daar eigenlijk op gebaseerd.’  En 'Ook in ManagementSite besteden we veel aandacht aan dit onderwerp. Ik merk dat steeds meer auteurs met het concept van interactie patronen werken.'

De kunst van beter presteren

Mastenbroek vertelt over zijn fascinatie voor conflicthantering en onderhandelen. ‘De kern van goed onderhandelen is een bepaalde manier van emotiemanagement. Emoties onder controle hebben is niet genoeg. Je moet er bewust mee omgaan en ze op een constructieve manier leren gebruiken. Dat helpt om tegenstellingen om te buigen naar constructieve oplossingen.’

In zijn werk benadrukt hij het belang van eenvoud en toepasbare kennis. ‘In negen van de tien gevallen hebben we de complexiteit waar we over klagen zelf gecreëerd,’ zegt Mastenbroek. Hij pleit voor het terugdringen van regelgeving en systeemdwang en richt zich op wat organisaties écht vooruit helpt: het verbeteren van de horizontale en verticale relaties binnen organisaties met als focus het verbeteren van het primaire proces naar klant of doelgroep. Daar moet altijd het accent liggen.

‘Als de relaties in orde zijn en organisaties naar klanten toe goed functioneren wordt iets als zingeving steeds belangrijker. Houden we wel rekening met 'de menselijke maat'  en met wat er in de maatschappij aan de hand is. Kopen we onze producten niet in ateliers met kinderarbeid bijvoorbeeld of hoe duurzaam produceren we zelf. Op de een of andere manier moeten we daarmee ander gang.

'Al met al gaat het om de kunst van beter presteren. Dit klinkt simpel maar interactie patronen en routines zijn vaak zo vastgekoekt dat ze pas in een crisissituatie in beweging komen.'

BELUISTER DE PODCAST

Luister naar deze inspirerende aflevering waarin Willem Mastenbroek reflecteert op zijn carrière, zijn ideeën over organisatieverandering en zijn visie op de toekomst. Dan hoor je ook dat hij nog altijd gegrepen wordt door de meest recente ontwikkelingen zoals de groei en bloei van AI.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Meer over Management modellen