Met MVO een beter imago! Ook meer klanten?

Actueel

De maatschappelijke druk om verantwoord te ondernemen wordt steeds groter. MVO is alom bekend als de Triple-P Bottomline-benadering (People, Planet en Profit). Wil een onderneming de koppositie behouden dan moet de ondernemer investeren in MVO. 

De verantwoordelijkheid die de ondernemer draagt naar haar stakeholders, zoals aandeelhouders, werknemers, leveranciers, gemeenschap en milieu zet hem er toe aan MVO serieus te nemen. Het grijpt in op de gehele bedrijfsvoering en haar omgeving. De druk naar de ondernemer neemt toe op het gebied van verantwoord ondernemen vanui de overheid en de klant.

Het is bijvoorbeeld niet menswaardig om mensen te ontslaan of salarissen te bevriezen en ondertussen zelf een fikse bonus op te strijken. Het is ook niet menswaardig om de aandeelhouders op de eerste plaats te stellen, die eerste plaats waar medewerkers en klanten om zouden moeten strijden en niet de passant die zich aandeelhouder mag noemen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is geen concept op zich, maar een integrale manier van ondernemen. De (MKB-)ondernemer is per definitie al MVO gericht. (MKB-)ondernemers vinden MVO belangrijk om aandacht aan te schenken want maatschappelijk verantwoord ondernemen komt de reputatie ten goede van de onderneming en zorgt voor een breder netwerk aan contacten.

Er breken andere tijden aan.

Tijden waarin leiders moeten opstaan die het voorbeeld geven. Tijden waarin mensen zich willen ontwikkelen en ontplooien. Tijden waarin zelfsturende teams, dienend leiderschap en lerende organisaties, gemeengoed worden en individuele bonussen de uitzondering.

Bijna 90% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat bedrijven investeren in duurzaamheid. Hier staat tegenover dat 71% van de bevolking de prijs van een product zwaarder laat wegen dan duurzaamheid. Slechts 29% kiest steevast voor een duurzaam product. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Schuttelaar en partners.
Uit het onderzoek valt op te maken dat mensen de hand nog steeds op de knip houden. Hoewel zij graag duurzame producten zouden willen kopen, zijn zij niet bereid hier extra voor te betalen. Zij kiezen weliswaar voor de lagere prijs, maar vinden dit vervolgens onacceptabel van zichzelf. Duurzaam ondernemen levert u dus een goed imago op, maar niet persé meer klanten.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Facility-info & Rendement

Zie ook: Twitter: #MVO en ExpeditieDuurzaam

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Duurzaam ondernemen