Maatschappelijk verantwoord ondernemen in 2012

Actueel

Rekening houden met het milieu en met sociale omstandigheden is voor veel organisaties niets nieuws. Al langer houden bijvoorbeeld fabrikanten zich bezig met andere zaken dan alleen maar geld verdienen. Ze zorgden ervoor dat hun werknemers fatsoenlijk konden wonen, ze stimuleerden hun culturele ontplooiing, of ze regelden een goede gezondheidszorg.

Het realiseren van MVO in de organisatie vereist vaak een herorientering op bestaande visies, zodat er ruimte ontstaat voor de ontwikkeling van nieuwe relaties, nieuwe normen en nieuwe strategieen. Dat is niet zomaar een project. Uiteindelijk betekent dit dat de kern van een organisatie moet worden herzien.

Bedrijven stellen in toenemende mate MVO-eisen aan elkaar. De structurele krachten die MVO aanjagen worden sterker. Denk aan economische indicatoren als schaarste, de marktvraag naar MVO en de opstelling van kapitaalverschaffers. Ook de maatschappelijke verwachtingen van publiek, NGO's en overheden nemen verder toe. Dit biedt bedrijven steeds meer kansen waarop met groeiende gretigheid wordt ingespeeld.

6 trends in MVO

  1. De aandacht voor MVO blijft toenemen in zowel MKB als grootbedrijf. Een stijgende klantvraag, kostenbesparing, grondstoffenschaarste en imagovoordelen zijn de hoofdredenen.
  2. De crisis raakt vroeg of laat ieder bedrijf. MVO-bedrijven lijken de crisis beter te doorstaan. Ook herstellen zij sneller als de terugval voorbij is.
  3. De consument is kritisch. Het voldoen aan minimale duurzaamheidskenmerken is een basisverwachting geworden. Daarom zijn consumenten vaak niet bereid hier meer voor te betalen. Bedrijven die extra MVO-stappen zetten, worden door nichemarkten wel beloond.
  4. Energiebesparing staat bij veel bedrijven bovenaan de MVO-agenda. Het is urgent, tastbaar, sluit aan bij maatschappelijke verwachtingen en het levert geld op. Ook grondstoffenschaarste wordt steeds vaker een strategisch speerpunt.
  5. Steeds meer bedrijven zetten in op mensgericht ondernemen en presteren hierdoor beter. Medewerkers krijgen meer vertrouwen en verantwoordelijkheid. Organisaties worden platter en de rol van het management verandert.
  6. Baanbrekende innovaties gebaseerd op het concept van de circulaire economie en nieuwe businessmodellen zijn in opkomst. Samenwerking en verrassende coalities spelen hierbij een grote rol.

Het volledige trendrapport 2012 is te lezen op de site van MVO Nederland.

 

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Intermediair PW

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Besturen en organiseren