Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

mijn aandacht werd getrokken door de behandeling van de paradox mbt de stelling dat om zelfsturende teams te krijgen (of te stimuleren) je feitelijk moet overgaan tot meer sturing. Een proces waar ik zelf midden in zit en waar ik veel moet experimenteren om binnen de visie van situationeel leiding te geven van S3 naar S4 te komen.
In de non-profitsector zijn een aantal zaken zoals in dit artikel zijn beschreven daarbij niet zo helder. Financiele doelen stellen, doelen mbt productie, afdelingsbudgetten zijn zaken die niet op unit nivo worden neergelegd. Voor units en soms zelfs voor clusters zijn het vaak meer doelen als bv “kwaliteit van zorg” of ” continuiteit van zorg”. Deze containerbegrippen zijn dan ook nog eens van toepassing op een hele instelling of ziekenhuis. Je moet je binnen de non profit sector dan ook waarschijnlijk meer richten op hoe individuele competenties en interesses kunnen bijdragen aan zelfsturing van teams en units. Personeel verantwoordelijk maken voor een deel van het proces.

@ Herman Atsma
Kijk eens bij de voorbeelden onder Innovatief Organiseren en Sturen op Verantwoordelijkheid. Daar zijn ook cases in de zorg en non-profit te vinden.

Hallo Herman,

Erg interessant stuk en leuk om te lezen. Wij, de HR strategen van de gemeente Utrecht, denken dat zelfsturende teams ook mogelijk zijn binnen de non-profit sector en hebben onze visie hierover in een Public Paper verwoord. We willen hiermee het landelijke debat over de toekomst van het management op gang brengen in de publieke omgeving. Het public paper staat op http://www.publicpapersutrecht.nl en we zijn ook op twitter te vinden (@teamsaantstuur) en op linkedin (https://www.linkedin.com/grp/home?gid=8320826).

x
x