Lessen leren van Twitter

Half Nederland heeft een Hyvesaccount en met LinkedIn en Facebook gaat het dezelfde kant op. Maar als ik in mijn zakelijke omgeving spreek over mijn bloggen en twitteren word ik vaak glazig aangekeken. Terwijl het over dé actuele trends in de zakelijke communicatie gaat. Als u nu begint bent u al geen voorloper meer. Hebt u even om wat lessen met me te delen?

Waar je mee omgaat, daarmee word je besmet. Sinds een paar maanden ben ik actief op Twitter en ik merk dat het medium meer invloed op mij heeft, dan ik van tevoren kon bedenken. Twitter is de microblogdienst op internet, waar je boodschappen kunt achterlaten van maximaal 140 tekens. Die beperking maakt dat je anders gaat formuleren en beweren. Het is vergelijkbaar met wat je doet als je een sms-je maakt. Alle franje aan de kant en de kern van de zaak, in zo weinig mogelijk woorden. SMS-sen doe ik niet zo veel, maar twitteren heeft me te pakken. Het is boeiend om te zien hoe formulering en taal zich aanpassen aan het medium. En het kan haast niet anders of dat gaat ook buiten twitter zichtbaar worden.

Social Media zoals Facebook, LinkedIn, MySpace en Twitter zijn hot. Het zijn uitingen van wat web 2.0 heet, ofwel het internet waar de content ontstaat door online interactie van gebruikers. Crowdsourcing en collective intelligence zijn andere veel gebruikte begrippen hiervoor. Ik ga hier niet schrijven over waarom u als professional aanwezig moet zijn op LinkedIn en misschien wel wilt zijn op Twitter. En ook niet hoe belangrijk die netwerken zijn voor de marketing van uw organisatie. Daar wordt door anderen al genoeg over gepubliceerd (o.a. via LinkedIn en Twitter) Nee, de rest van deze column gaat over wat de invloed zal zijn van al dat bloggen en microbloggen op de andere communicatie. Op ouderwets met elkaar spreken, telefoneren en e-mailen. E-mail ouderwets? Ja, u leest het goed.

Wie voor het eerst op Twitter komt, die kijkt zijn of haar ogen uit. Er gebeurt op dat moment namelijk nog helemaal niets. Velen haken dan ook gelijk weer af. Jammer. Want ga je aarzelend verder, dan komt het echt wel op gang. Wie nieuwsgierig eens meekijkt met een ervaren gebruiker (eentje met een paar honderd contacten) die gaat het al snel duizelen van alle bedrijvigheid. Ook daarom geven mensen het op.

Maar twitter is een medium dat je moet leren kennen, met heel eigen gedragsregels. Die Twittermores zijn goed beschreven op verschillende plaatsen. Ze zorgen ervoor dat we elkaar op twitter goed begrijpen, ook al gebruiken we maar een paar woorden. Die mores zijn heel leerzaam, ook voor buiten twitter. Ik zal hier nu een paar van die afspraken twitteren. U kunt vast zelf wel de vertaling maken naar de “ouderwetse” praktijk. :-)

  • Denk na over wie je bent en verwoord dat keer op keer duidelijk, maar ook met wat spannends erin. Een intrigerende twitterbio geeft volgers. (140)
  • Begin met brengen. Zorg dat je voortdurend interessante content hebt voor anderen. Je hoeft er niet zelf over te praten. Verwijzen is beter. (140)
  • Spreek en schrijf met duidelijke “koppen”. Laat mensen niet in het ongewisse over wat er komt. Je zakelijke “lezers” waarderen helderheid. (140)
  • Wees niet alleen zakelijk. Dat vinden wij saai. Veel interessanter word je door een goede mix van business en privéinformatie. Balans werkt. (140)
  • Volg je hart en gevoel. Het moet&mag vooral ook leuk zijn. Waarom niet lachend de waarheid zeggen? (Horatius). Humor werkt, net als citeren. (140)
  • Beloon je volgers voor hun trouw. Ontwikkel jezelf & laat dat aan ze zien. Met saaiheid is niks mis, behalve dat je de mensen kwijtraakt. :-) (140)
  • Gebruik oneliners om stelling te nemen. #Geefjewoordenvleugels en ondersteun ze met non-verbale tekens. En wees duidelijk over je gevoel :-) (140)
  • Wees ook eens een tijdje stil. Wie zelf alleen maar door kwettert, heeft geen tijd om naar alle andere mooie vogels in het bos te luisteren. (140)
  • Gebruik niet altijd alle ruimte. Hou het kort als dat kan. Het gaat over de tijd van de lezer.(94)

© Wim Aalbers 2009
www.bewegingindezaak.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

uberVU - social comments
<strong>Social comments and analytics for this post...</strong>

This post was mentioned on Twitter by Managementsite: Nieuw bericht: Lessen leren van Twitter http://www.managementsite.nl/6970/persoonlijke-effectiviteit/lessen-leren-twitter.html...
rein
ik wil het ook leren

Meer over Social Media in en om de organisatie