Tweet-tweet

Columns

De laatste tijd heb ik mij verdiept in de 'nieuwe' social media. Nieuw? Zul je misschien verbaasd vragen. Waarschijnlijk zijn de social media dat al lang niet meer, maar kort geleden waren ze dat voor mij nog wel. Ik weet niet wat ik de afgelopen maanden heb zitten doen, had waarschijnlijk oogkleppen op, waardoor de hele ontwikkeling van social media aan mij voorbij is gegaan. Ik was wel op LinkedIn, op Facebook en op Hyves, maar om nu te zeggen dat daar een spetterende interactie in mijn omgeving plaatsvond, nee, dat zeker niet.

En nu spettert en sprankelt het!

Ik twitter en ik blog, ik reageer op andere bloggers en twitters, en ik sluit niet uit dat ik binnenkort ga teleseminaren of op een video verschijn. Nu ik met de 'nieuwe' social media kennis heb gemaakt, kan ik er niet meer om heen. Nou ja, dat zou ik in principe natuurlijk wel kunnen, maar ik wil er niet meer omheen. Er is een wereld voor mij open gegaan! En wat voor een wereld. Een entree in een hele nieuwe virtuele wereld!

Rondstruinend op het internet, kom ik van alles en nog wat tegen.

Ik kan er met gemak mijn hele dag en mijn hele avond mee vullen. En dan nog ben ik bij lange na niet up to date met alles wat er wordt aangeboden. Linkje hier, linkje daar, hup toch maar even dat artikel lezen waar de link aan vast hangt, snel die video bekijken, o ja, tussendoor nog een tweetje de lucht insturen en dan vanavond ook maar 'life' aan de telefoon om een teleseminar te volgen. Er is genoeg te doen, het aanbod blijft maar stromen en stromen en stromen.

Ik voel een band met mensen die ik nog nooit ontmoet heb.

Vreemde ervaring vind ik dat. In de virtuele wereld kom ik mensen tegen – nou ja, ik kom ze natuurlijk niet 'echt' tegen, maar toch – op een of andere manier voelt het als 'echt'. Mensen die ik nog nooit 'life' ontmoet heb. Hoe kun je daar een band mee voelen, vraag ik mij af. Mensen die ik alleen maar van een foto ken en van tweet, tweet en soms van blogs, een teleseminar of een video. En toch voel ik die band! Als ik twitter open, denk ik 'hé, gezellig zij is er ook, en hij ook weer, leuk!' Snel lezen waar ze mee bezig zijn.

Omgekeerd hoeft dat 'gevoel van verbinding' er niet te zijn.

Toch wel raar. In het 'echte' leven heb je meestal wel snel in de gaten of je gevoel van 'een band' hebben wederkerig is. Maar hoe zit dat in de virtuele wereld? Voel je dat daar ook? Zelf kan ik die vraag nog niet goed beantwoorden. Van verschillende infomarketeers leer ik dat mensen minstens 7 en vaak nog meer contacten met je moeten hebben gehad om zaken met je te willen doen. Dan gaat het om zaken doen met klanten. Om virtuele zakenvrienden te worden zijn er vast nog veel meer dan 7 contacten nodig. De korte retweets en de korte reply's die ik twitter, kun je hooguit een kort contactmoment noemen. Meer dan dat is het niet. Trouwens, ik retweet en reply spontaan. Ik hou niet bij hoeveel keer ik naar wie ge-retweet of ge-replied heb. De mensen waar ik die band mee voel, zullen dat omgekeerd waarschijnlijk (nog) niet met mij voelen.

Wat ik mij nu afvraag is 'hoe zit dat bij jou?'

Wat is jouw ervaring met de virtuele tweet-tweet, teleseminar, webinar, video, enz. wereld? Heb jij in de 'nieuwe' social media 'echte' virtuele zakenvrienden die je nog nooit 'life' ontmoet hebt? Zijn het er veel? Hoeveel contactmomenten waren er nodig voor je zakenvrienden was?

Ben benieuwd naar je reactie!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Albert Jan Bloemendal
Ook ik ben na LinkedIn op Plaxo en Hyves beland. De laatste twee heb ik inmiddels afgebouwd. Plaxo levert me niks extra op en via Hyves krijg ik berichtjes van nichtjes, verre ooms en oude schoolvriendjes.

LinkedIn heeft mijn netwerk echt steviger gemaakt. Het heeft me ook in het verleden gewoon 'handel' opgeleverd. Contact leggen, netwerken en vooral volgen waar mensen heen verkasten. LinkedIn werkt wat dat betreft stukken beter dan adresboek of Archie als je het inzet als rolodex. LinkedIn heeft nog veel meer te bieden. LinkedIn werk daarnaast vooral om 'top of mind' te blijven en jezelf onder de aandacht te krijgen en te houden. Bovendien kun je makkelijk in andermans netwerk stappen. Wat wel heel lekker werkt.

Nu is er dan Twitter. Ook ik ben er ingesprongen en Twitter me 'een ongeluk'. Thuis, in de trein, op kantoor. De followers melden zich langzamerhand aan. Twitter is zo veel dynamischer dan LinkedIn. Die dynamiek is fascinerend, de snelheid is ongelofelijk. Je kunt snel contact leggen en verbanden leggen. Wat je wilt doe je, wat je niet bevalt stoot je af. Voor een netwerker als ik echt prachtig.

Ik werk inmiddels bij de Hoge school van Amsterdam en studenten volgen mij. Dat werkt heel goed, want ik kan zo makkelijk interessante artikelen en filmpjes (TED.com) plaatsen. Het werkt echt goed. Ik kondig gast-sprekers aan. Laat mijn studenten die gast-sprekers ook volgen, zodat ze weten waar die mensen mee bezig zijn. Via Twitter heb ik dus ook gastsprekers gevonden.

Ik hoor dingen die er spelen door de hele organisatie met dank aan #. Daar speel ik op in en zwengel de discussie aan op onderwerpen waar ik deskundig ben. Het resulteerde al in een uitnodiging om een artikel te schrijven voor het HvA blad, Havana.

Nog een aardige anekdote; mijn vrouw (eigen ondernemer) heeft binnen 12 uur op Twitter 4 leads gekregen. Waarvan er al een tot een opdracht heeft geleid. We hebben het over 1 week Twitteren.

Nadelen heeft Twitter ook. Het is verleidelijk veel te volgen en elke volger te accepteren. Er is veel 'domme praat' als je niet oppast, natuurlijk kom je ook 'spam' en porno tegen. Je kunt daarnaast wel goed richten en dus de dingen die je niet wilt vermijden.
Twitter heeft zijn eigen lingo en zijn eigen symbolen. Snel onder de knie krijgen is een vereiste.

Mij heeft het inzicht gegeven in een totaal nieuwe wereld. Waar heel veel te halen en te brengen is. Twitter werkt als karma. Je krijgt eruit wat je er in stopt.

Volg me op Twitter @AlbertJanB
Veron Goemans
Super om jouw verhaal te lezen Albert Jan, dank je wel daarvoor. Kan mij helemaal voorstellen hoe Twitter je communicatie met de studenten snel en dlynamisch maakt. Leuk ook om te lezen dat Twitter jouw vrouw al een opdracht heeft bezorgd. Hoewel je er voor waarschuwt om niet zo maar iedereen te volgen op Twitter, ga ik jou volgen. Ik denk dat ik nog wel het een en ander van jou kan leren over het gebruik van Twitter. Ik hoop dat je mij als volger accepteert. Waar kan ik jou op Twitter een plezier mee doen?

hartelijke groet,
Veron
Erwin de Beer
Lid sinds 2019
Zeer herkenbaar. Vooral Linkedin en Twitter zijn de social communities waar ik nu sinds ongeveer twee jaar heel veel gebruik van maak. Een flink aantal virtuele zakenvrienden heb ik nog nooit onmoet. Toch blijkt telkens blijk weer dat ik een heel goed beeld heb gekregen als ik iemand wel IRL ontmoet. Dat geldt vooral voor mensen die veel online zijn. Die grote hoeveelheid meningen, ideeën, tips en vragen kun je eenvoudig niet faken. Die mensen zijn online gewoon zichzelf en dat merk je dan dus ook IRL.

Je vind me op http://nl.linkedin.com/in/erwindebeer en op http://twitter.com/eddebu

Meer over ICT & Internet