Channels

Baal jij ook regelmatig dat je mensen niet op tijd komen, dat ze hun afspraak niet nakomen of dat ze de kantjes er vanaf lopen? Kortom; dat ze niet doen wat jij graag zou willen? Terwijl je veel tijd en energie stopt in het willen veranderen van deze zaken? Tijd, die je liever wil besteden aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van je team en aan het doorvoeren van nieuwe plannen? Veel managers verliezen veel tijd en energie bij het oplossen van bovengenoemde problemen. Jammer genoeg kunnen ze hier niet effectief mee omgaan. Gelukkig zijn er mogelijkheden om op een effectieve manier genoemde problemen op te lossen. Sterker nog, je kunt zelfs leren hoe je energie krijgt van dit soort situaties. Maar dan moet je wel een nieuwe mindset ontwikkelen. Zodat je op een andere manier naar dezelfde situatie leert kijken. Hieronder beschrijf ik die mindset.

Het gevecht met de realiteit

Ik durf te stellen dat ons grootste LIJDEN veroorzaakt wordt door ons gevecht met de realiteit. Wat bedoel ik hiermee?

Lees ook:

Lijden of Leiden?

Elke werkdag word je geconfronteerd met onverwachtse zaken; je mensen klagen, ze luisteren niet naar je, ze zijn in jouw ogen niet gemotiveerd, ze functioneren niet voldoende, je eigen manager luistert niet naar jou, je staat in de file etc. Dit noem ik de realiteit, zaken die, of je dit nu wil of niet, gewoon gebeuren.

Bovengenoemde situaties kunnen snel leiden tot een ontevreden gevoel. Je baalt, bent geïrriteerd, verliest energie en komt misschien wel klagend thuis. Waarom? Omdat je veel tijd en energie stopt in het willen veranderen van genoemde situaties, terwijl die niet plaatsvindt.

Wat is hier aan de hand? Je denkt dat jij de realiteit kan veranderen. Jouw invloed kan er voor zorgen dat de ander op tijd komt. Tenminste dat denk je. Maar je komt bedrogen uit. Jij kunt de realiteit niet veranderen. Dat kan alleen die ander.

Er is dus een gat tussen de realiteit en wat jij wilt. Jij wilt het gat dichten en wanneer dit niet lukt raak je gefrustreerd. Hoe effectief is dit?

Bovenstaande houdt overigens niet in dat je geen verandering mag verwachten van mensen om je heen. Natuurlijk mag dat. Een belangrijke taak van jou als manager is het ontwikkelen van je team. Verandering is wel degelijk nodig. Je mag gerust het gat tussen de realiteit en wat jij wilt dichten! Sterker nog, ik denk dat jij bent aangenomen om zaken in beweging te krijgen en om je team te veranderen.

Er zijn twee manieren om dit gat te dichten; de effectieve en niet-effectieve manier.

Wat is de niet-effectieve manier?

Deze ontstaat als je stress, spanning of kramp ervaart en daardoor in negatieve emoties belandt. Je creëert hierdoor een ontevreden gevoel bij jezelf en reageert dit af op de ander. Bijvoorbeeld door geïrriteerd te roepen; kom nou eens op tijd! Denk je echt dat die ander door jouw gesnauw of vervelende opmerking de volgende keer op tijd komt? Die kans is niet heel groot. Een manager die snel in de irritatie schiet komt niet respectvol over. Deze manager heeft vaak helemaal geen aandacht en begrip voor de ander, terwijl dat vaak hard nodig is in dergelijke situaties. Waarschijnlijk bereik je het tegenovergestelde effect; je mensen nemen je niet al te serieus en gaan gewoon door met wat ze doen.

Wat is de effectieve manier?

Door je mindset als volgt te veranderen: ACCEPTEER dat de realiteit is wat het is. Door werkelijk in te zien dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag; mensen komen nou eenmaal afspraken niet na, er zijn medewerkers die niet functioneren etc. Dit is de realiteit en dat kun je maar beter ACCEPTEREN. Realiseer je ook dat jouw frustratie over die ander van jou is. Daar heb je ook verantwoordelijkheid voor te nemen.

Bedenk wel dat acceptatie een tussenstap is. Waarom?
Acceptatie levert altijd een vorm van rust en ontspanning op. Ga maar eens na bij jezelf; als jij iets accepteert, wat doet dat met jou? welk gevoel creëer je dan? Dit gevoel is nodig om de volgende stap te maken. Pas dan sta je open voor nieuwe mogelijkheden en kun je op zoek gaan naar die effectieve manier die bij je past.

Acceptatie betekent niet dat je in een soort berusting stapt. Dat je accepteert dat de ander doet wat hij doet en dat daar geen consequenties aan verbonden mogen worden. Natuurlijk mag je iemand aanspreken op onwenselijk gedrag. Sterker nog; dit is noodzakelijk. Doe dit alleen op een manier die aansluit bij wie jij als manager wilt zijn en verlies je niet in negatieve emoties. Weet van jezelf welke waarden voor jou leidend zijn wanneer je leiding geeft.

Het stappenplan om lijden om te zetten in leiden:

Stap 1: Stel vast tegen welk probleem je aanloopt.

Stap 2: Bedenk wat hier de realiteit is. Omschrijf dit zo feitelijk mogelijk.

Stap 3: Accepteer de realiteit. En voel wat dit met je doet.

Stap 4: Bedenk wie jij als manager wilt zijn? Welke waarden vind jij belangrijk? Schrijf deze op.

Stap 5: Bedenk welke acties jij wilt oppakken om je boodschap over te brengen.

Ontdek dat deze manier positieve energie zal opleveren Gun jezelf deze uitdaging en merk dat je effectief met de realiteit om kunt gaan. Vanuit de mindset dat de realiteit er nu eenmaal is. Je kunt er beter van genieten dan tegen vechten.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Inderdaad het accepteren van de realiteit is een stap in de goede richting. Maar hoe meer reglementen je maakt, hoe meer men zal trachten “verboden op het gras te lopen” te omzeilen. Bovendien luistert men niet zo zeer naar de leiding, men kijkt ernaar. Het is het gedrag en niet wat hij zegt of stelt dat bepalend is voor de kwaliteit van leidinggeven. Helaas is het nog steeds zo dat men het personeel heeft dat men verdient. Leidinggeven is voorbeeld geven.

x
x