Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Ton,
Een super artikel! en helemaal mee eens!

En desondanks blijven we in Nederland toch nog bang om ‘op deze wijze’ echt vanuit de klant te gaan denken en te werken.

Ik vind het voorbeeld (2) van de taxichauffeur echt prachtig!
Veel bedrijven roepen inmiddels wel dat ze klanten ‘een belevenis’ willen bieden…
Maar ze maken daarvan van vaak een ‘nep belevenis’ die de behoefte niet waarmaakt (met alle gevolgen van dien ;-)

Deze chauffeur begrijpt en beseft als geen ander…….
– Dat de rit voor de KLANT… een zo’n prettig mogelijke rit moet worden!
– En dát is hét aspect wat we dus vaak vergeten!
– JIJ moet de KLANT iets prettigs of extra’s opleveren…!
Dan kunnen je concurrenten (die dat niet bieden), vanzelf hun boeltje pakken.

Hier heb je (eventueel) nog twee voorbeelden van hoe goed het uitpakt…
als je klanten echt gaat bieden wat ze willen hebben:
http://www.managementsite.nl/32850/ondernemerschap/verkopen-omzet-verdubbelen.html
http://www.teamthinking.nl/overwinnen.html

Als nu ook nog een vervolgartikel zou schrijven …
Waarin je probeert uit te leggen ‘hoe je deze manier van denken’ makkelijker tussen de oren van beleidsmakers bij bedrijven zou kunnen krijgen….

Garandeer ik je, dat je binnen de kortste keren ‘de populairste auteur van Managementsite’ zal zijn!

Groeten en succes!
Peter

Beste Ton,

Dank voor dit artikel.
Waardevol voor iedereen die ‘iets nieuws’ wil creëren.
Een aanpak die hier goed bij aansluit is de Lean Startup.

Dit biedt hele praktische handvaten om de waarde voor de klant centraal te stellen. En geen overbodige zaken te ontwikkelen waar geen klant op zit te wachten. Geen verspillingen meer als je innoveert dus. Dat scheelt enorm in de ontwikkelkosten. En resulteert wel, zoals jij ook aangeeft, in het ontwikkelen van echte waarde voor je klant. Ook als dat een belevenis is of dienstverlening is. Zo kom je nog sneller bij nieuwe oplossingen voor nieuwe problemen.

Philip van Londen (Get Lean)

Beste Ton,

Goed artikel, dat staat buiten kijf. Wat mij blijft verrassen is dat het ‘klantdenken’ -ondanks de aandacht voor marketing- nog steeds niet geland is bij een grote groep algemeen management. Ondanks de vele artikelen, seminars, workshops en meer overdrachtsmomenten blijkt het nog steeds niet gebruikelijk om de klant centraal te stellen in het ontwikkelen van nieuwe producten/diensten of het aanpassen van bestaande producten/diensten. Ik blijf mij hierover verbazen en in mijn workshops business modeling (van Osterwalder) hamer ik telkenmale op de grote waarde van de klant en de immer sneller veranderende omgeving. En stel ik ook op het aanpassingsvermogen van een onderneming ter discussie. Elke deelnemer herkent het gelukkig en vervolgens………….juist ja, doe ze er niets mee.
Heb jij -of iemand anders- een idee over we dit kunnen verankeren?
Ik verneem het graag.

Hans, creativity wins

Beste Ton,

Hartelijk dank voor je boeiende artikel met aansprekende voorbeelden. Graag wil ik je artikel iets aanscherpen door de focus ietwat te verleggen. In plaats van op de klant moet de innovatiestrategie m.i. gericht zijn op de klantvraag/-behoefte. Een klantgerichte innovatiestrategie is zeker vaak van toepassing, zeker in de B2C markt.
Maar andere innovatiestrategieën zoals een prijs- of technologiegerichte innovatiestrategie zijn zeker ook gericht op de behoefte van de klant (en minder klantgericht). In die markten is een krachtige marketing of service veel minder belangrijk, dan respectievelijk de goedkoopste of beste te zijn. Voorbeelden? Aardappelen worden veelal geselecteerd op prijs en computerprocessoren op technologie (snelste, betrouwbaarste). De focus ligt in de markten absoluut op de klantbehoefte.

Naast de drie reeds geïdentificeerde innovatiestrategieën zijn er nog een aantal, zoals innovatiestrategieën die gericht zijn op het imago, het merk, stakeholders, cultuur, partnership, betrouwbaarheid, etc. Het bepalen van de juiste strategy-to-win begint bij het kennen van je markt (klanten en concurrenten) en jezelf. En dan staat de vraag/behoefte van de klant zeker centraal om als ondernemer of bedrijf succesvol te zijn.

Groet,
Johan

Beste Peter, Philip, Hans en Johan,

Op zoek gaan naar boren met een hoog gatengehalte vereist vaak de nodige creativiteit. Kruip daarom in de huid van Indiana Jones en speel in op de beleving van de klant!

Ter illustratie het volgende voorbeeld.

Wachten op je bagage na een lange vliegreis kan hinderlijk zijn. Zeker als je koffer als laatste op de bagageband langskomt. Dit een van de grootste ergernissen onder luchtvaartpassagiers. De oplossing ligt voor de hand: snellere afhandeling van de bagage.

Maar toen onderzoekers het traject tussen de slurf en de bagageband onder de loep namen kwam men tot een verrassende ontdekking: passagiers beginnen pas aan de lopende band de wachttijd te ‘tellen’. De tijd die ze kwijt zijn om naar de band toe te lopen wordt niet als hinderlijk ervaren. Dus gewoon het parcours verlengen en het probleem is opgelost.

Nog meer voorbeelden van Boren met een Hoog gatengehalte. Ik hoor ze graag.

Hoi Ton,

Als aanvulling op…
Wachten op je bagage na een lange vliegreis:

Ik heb daarbij blijkbaar het besef dat het personeel zich al een hoedje moet sjouwen, om dat überhaupt zo snel mogelijk te laten verlopen. ;-)

Maar misschien kunnen deze ruimtes (naast jouw doeltreffende oplossing) ook nog eens prettiger en overzichtelijker worden ingericht?
Zodat je als passagier bijvoorbeeld niet bang hoeft te zijn:
‘dat een ander’, je koffer per ongeluk pakt. (dat levert namelijk ook veel stress op)

Ik ben van het teamdenken…
dus ik zou het liefst mét klanten willen uitvogelen…
Anders bedenk je als vlieghavenpersoneel vaak iets…
wat alsnog de plank nét misslaat ;-)

O ja, meer voorbeelden van Boren met een Hoog gatengehalte:

Gatenkaas, zónder kaas…
Is dat iets?

Groeten
Peter van Riel

Beste Peter,

Bedankt voor je reactie. Heeft mij aan het denken gezet. Teamdenken is enorm belangrijk om problemen op te lossen. In aansluiting op de thematiek de volgende twee benaderingen:

Bij British Airways had men op de luchthaven van Heathrow een groot probleem.
Passagiers en hun bagage kwamen niet alijd met dezelfde vlucht aan. Gevolg: veel
klachten en een aanzienlijke imagoschade.

1. Boor met een laag gatengehalte
In eerste instantie probeerde het management dit euvel met een uitgebreide probleemanalyse op te lossen. Tevergeefs. Het hardnekkige probleem bleef bestaan.

2. Boor met een hoog gatengehalte
De oplossing kwam in zicht door de bagageafhandelaars bij het probleem te betrekken. Men poneerde de volgende uitdagende stelling: ´Ontwikkel de beste bagage-ervaring voor reizigers op aarde die er is’. Het personeel kwam met een aantal uitstekende suggesties. Men was niet langer meer de gebeten hond, maar voelde zich serieus genomen door de leiding.

Bij echt innovatieve bedrijven komt zo´n 80% van de vernieuwingen van de werkvloer. En de ingebrachte ideeën zijn meestal ook nog creatiever en vernieuwender dan die van de centrale afdelingen. Een boor met een ongekend hoog gatengehalte, waar we in Nederland veel vaker gebruik van moeten maken!

Mvrgr,

Ton

[…] innovatiesucces kun je verder vergroten door te kiezen voor een bepaalde innovatie-aanpak. Denk aan klantgedreven (open) innovatie met cocreatie, crowdsourcing en communities, de lean-startupmethode en de […]

Toon alle 8 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of