Innoveren is vernieuwen … doe dat dan ook!

Columns

Jong en dynamisch. Hoe vaak gebruikten organisaties een aantal jaar geleden die woorden niet in hun pogingen om zich te onderscheiden? Wat het inhield mag Joost weten; stel je voor dat je je onderneming als oud en onveranderlijk kwalificeert...

Op dit moment zijn het andere termen. Duurzaam. Maatschappelijk verantwoord. En vooral ook innovatief. Wat we onder dat laatste moeten verstaan, is helaas niet altijd duidelijk.Jazeker, we zijn ''met ons allen'' flink aan het innoveren. We kennen een Innovatieplatform, met aan het hoofd ons aller Jan-Peter Balkenende. Innovatiemanagers werden geïntroduceerd. Taskforces Innovatie. Er is zelfs een innovatie.startpagina.nl. Maar of we wérkelijk allemaal zo vernieuwend bezig zijn?

Innoveren is méér dan nieuwe producten en diensten in de markt zetten. In mijn ogen ben je pas daadwerkelijk innovatief bezig, als je vernieuwende concepten introduceert.

Concepten die voor klanten tot nieuwe ervaringen leiden. Wikipedia verwoordt het heel treffend. "Innovatie verschuift meer naar innovatie van ervaringsomgevingen, waarin consumenten en bedrijven samenwerken aan persoonlijke ervaringen van individuele klanten. De rollen van bedrijven en consumenten komen daardoor steeds dichter bij elkaar te liggen."

En zo is dat. Wie daadwerkelijk innovatief bezig is, stelt de klant centraal en biedt wat die klant wil. Wat dat is? Anything, anywhere, anytime. Maar dat wil niet per definitie zeggen ‘méér''. En juist daar gaan we nogal eens de fout in.

Misschien ga ik wat kort door de bocht en doe ik alle knappe analyses en ingewikkelde beschouwingen tekort, maar volgens mij is de uiteindelijke oorzaak van de huidige economische malaise een onjuiste interpretatie van wat de klant daadwerkelijk wil.

We blijven ons maar focussen op ‘meer en groter'', waar het juist om ‘anders en beter'' zou moeten gaan. Want meer van hetzelfde leidt onvermijdelijk tot constipatie.

Innovatie is voortdurende verbetering. En die verbetering zou best eens kunnen liggen in ‘minder''. Minder egocentrisch. Minder belastend voor het milieu. Minder onverantwoord. Minder ongezond. Minder gehaast en dwingend. Minder ongelijkheid. Minder gefocust op kwantitatieve en juist meer op kwalitatieve groei.

Innoveren is nieuwe ervaringen creëren voor je klant. Dat maakt het meer dan ooit van belang dat je in verbinding komt met die klant. Dat je in zijn hoofd kijkt, in zijn hart kruipt. Wat zijn de eisen, de wensen en behoefte van je klant? Wat drijft hem? Wat houdt hem tegen, wat helpt hem vooruit? Als je die vragen oprecht, authentiek en met een frisse kijk probeert te beantwoorden, ben je daadwerkelijk innovatief bezig. En dan loop je in alle opzichten voorop!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ruud
Leuk artikel over innovatie echter mis ik wel wat nu het verschil tussen innovatie en een uitvinding is. Check anders www.innovatie-site.nl

Ruud

Meer over Innovatie