Hoe voorkom je dat mensen jouw bedrijf verlaten?

Columns

Handen tekort? Je bent absoluut niet de enige. Overal hoor je dat bedrijven moeite hebben om het werk aan te kunnen en om nieuwe mensen te vinden (en anders zie je het wel aan de auto's, busjes en vrachtwagens met "wij zoeken collega's" stickers) Het laatste wat je dan wilt is dat er ook nog eens medewerkers vertrekken. Gelukkig heb jij alle tools binnen bereik om dat te voorkomen!

Die bonus gaat niet helpen…

Allereerst is het belangrijk om het verschil te kennen tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie. Heel simpel gezegd betekent extrinsiek dat je 'extern' gedreven wordt om iets te doen. Dat kan bijvoorbeeld een bepaalde beloning zijn zoals salaris(verhoging), bonus of auto. Maar ook de negatieve variant: angst voor een reprimande of ontslag. Intrinsieke motivatie komt uit jezelf en komt doordat je bijvoorbeeld bepaalde doelen, ambities of idealen nastreeft.

Extrinsieke motivatie werkt eigenlijk altijd maar heel kort. Natuurlijk is je medewerker blij met die bonus of met die salarisverhoging maar ik denk dat we allemaal weten hoe snel we aan het nieuwe salaris gewend zijn en vinden dat het eigenlijk alweer te weinig is. Ik sprak laatst iemand die met veel moeite een leaseauto had geregeld voor een goed presterende medewerker. Nog voor het jaar om was, was de medewerker alsnog vertrokken. Dat bedoel ik dus.

Let wel: goede arbeidsvoorwaarden zijn zeker niet onbelangrijk, maar zie dat meer als een 'hygiëne' factor en zorg dat je het gewoon netjes voor elkaar hebt (en in lijn is met de rest van de organisatie)

Dus: focus op intrinsieke motivatie! Hoe doe je dat?

Tool 1: Zorg dat je als bedrijf een inspirerende visie en doelen hebt.

Betrek je medewerkers bij het opstellen van de visie en zeker ook bij het nastreven hiervan. Teamleden die hierbij aangehaakt zijn en het gevoel hebben dat ze bijdragen aan 'de goede strijd' presteren aanzienlijk beter én zijn blijvers. Het is daarom ook van groot belang dat je vaak over de visie praat en behaalde en nog te behalen resultaten daar aan relateert. Zo blijft ieder het nut van zijn/haar werk zien. Het is belangrijk om vooral de nadruk te leggen op het betrekken bij de visie en doelen want het opleggen van doelen kan je rekenen onder extrinsieke motivatie.

Tool 2: Persoonlijke ontwikkeling op ieders eigen manier.

Wanneer medewerkers zichzelf kunnen ontwikkelen zorgt dat geheid voor verhoogde tevredenheid. Maar… niet iedereen verstaat hetzelfde onder ontwikkeling. Zorg dus dat je met oprechte interesse het gesprek aangaat en er achter komt hoe iedere individuele medewerker zich wil ontwikkelen. (tip: stel gewoon de simpele open vraag: wat betekent persoonlijke ontwikkeling voor jou? En blijf vervolgens doorvragen)

Tool 3: Bouw een sterke cultuur.

Bij de meeste bedrijven zijn wel kernwaarden bepaald. Maar vaak zijn dit containerbegrippen als 'betrouwbaar' of 'verantwoordelijkheid'. Het zijn op zich mooie kernwaarden maar geeft nog geen inhoud aan hoe je met je klanten en met elkaar omgaat. Maak daarom - met elkaar - de verdiepingsslag. Bepaal in een brainstorm wat die kernwaarden betekenen in de praktijk.

En breng het vervolgens in de praktijk:

  • Wees de belichaming van de cultuur
  • Bevestig gedrag dat past bij de cultuur
  • Spreek aan op gedrag dat niet past bij de cultuur. Laat niet-passend gedrag beslist niet bestaan want dat helpt in no-time je cultuur om zeep én het zorgt voor demotivatie van de goedwillenden. Want die hadden waarschijnlijk als eerste door dat er iemand niet in de pas liep ;-))

Voor mooie voorbeelden neem hier eens een kijkje: Culture Code: Creating A Lovable Company

Tool 4: Jouw leiderschap

De laatste tool 'ben' jij: zorg dat je je opstelt als een leider die zijn teamleden ondersteunt. Dat doe je door coachend of dienend leiderschap wat in feite betekent dat je jezelf in dienst stelt om je teamleden te helpen ontwikkelen (zelfs - of juist - als ze jou daarmee voorbij gaan)

Specifieke tips over jouw houding als coachend leider lees je in mijn blog Hoe coachend leidinggeven. Houding, kenmerken en technieken.

Een aantal tips geef ik je hier nog even mee:

  • Zorg dat je weet wat jouw medewerker belangrijk vindt en bezig houdt. Zowel qua werk als privé. Stel je oprecht nieuwsgierig op en ga het gesprek aan.
  • Zorg voor de juiste tools, autorisaties, etc
  • Los voor zover mogelijk problemen op die buiten de invloedsfeer van de medewerker liggen. Wanneer dat niet mogelijk is ga er dan het eerlijke gesprek over aan.
  • Geef complimenten (en maak die specifiek)

Mijn missie is om ondernemers en leiders te laten uitblinken. Ik hoop dat ik je met dit artikel heb kunnen helpen en je wat extra focus heb kunnen geven om deze krappe arbeidsmarkt het hoofd te kunnen bieden!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Human Resources Management