Hoe transparantie zorgt voor meer betrokkenheid

Columns

In het vernieuwingsproces van organisaties worden alle medewerkers geacht een bijdrage te leveren. Hoe meer professionals nadenken over hoe hun werk er in de wereld van morgen uit komt te zien hoe groter de kans op innovatie. Medewerkers die verder kijken dan de waan van de dag en kritische vragen stellen over hoe nog meer waarde te leveren is echter geen vanzelfsprekendheid. Een belangrijke stimulator in dit proces: transparantie.

Als er een aansprekende best-practice is die gelijk duidelijk maakt hoe transparantie een verschil gaat maken in vernieuwing dan is dat het verhaal van koekjesfabriek Veldt.

De koekjesfabriek werd strak geleid door directeur Kees Pater, volgens het oude hiërarchische systeem. Een van de gevolgen van deze stijl van leidinggeven was dat veel medewerkers zich ondergewaardeerd voelden. Ze misten erkenning van hun baas en dit uitte zich onder andere in een roep om loonsverhoging van veel medewerkers. Salaris was destijds een hot issue bij Veldt. Zoals zoveel directeuren kreeg Pater dit verzoek wel vaker maar hij weigerde keer op keer – zonder uitleg te geven – o dat de financiële toestand van het bedrijf hogere lonen simpelweg niet toeliet.

Desondanks hield de klaagzang aan en dat werd uiteindelijk reden voor Pater om het over een andere boog te gooien. Een van Paters belangrijkste aandachtspunten werd het vergroten van de transparantie.

Alles werd gedeeld, zoals de kosten die gemoeid zijn met het maken van koekjes: grondstoffen, salarissen, overheadkosten, logistiek. Het gedeelte wat overbleef, was de winst voor koekjesfabriek Veldt. De meeste medewerkers waren verrast. Ze hadden zich niet gerealiseerd dat er zoveel kosten aan het proces waren verbonden. Daarna legde Pater de bal bij de medewerkers: ‘nu jullie weten hoe de kosten zijn opgebouwd, kunnen jullie zelf ook een afweging maken in beslissingen die we moeten nemen.’ en dus stelde hij de vraag: ‘Als jullie meer salaris willen, dan moeten we de prijs van de koekjes gaan verhogen met het risico dat we minder gaan verkopen. De andere mogelijkheid is dat jullie gaan kijken hoe we kosten kunnen gaan besparen.’ Uiteraard leidde deze uitnodiging – als er ergens bespaard kan worden wat tot meer salaris leidt – tot grote motivatie bij de medewerkers.

Wat gebeurde er? Medewerkers bedachten creatieve ideeën om afval te verminderen, de productiviteit te verbeteren en hun apparatuur beter te gebruiken. De toenemende transparantie leidde zo tot meer betrokkenheid vanuit medewerkers die uiteindelijk zelf zijn gaan innoveren.

Transparantie is een van de 6 principes van Toekomstgericht Werken uit het nieuwe boek 'Organisatievibe' van spreker en organisatiefuturoloog Arjen Banach, en gaat over een toekomstgerichte organisatiecultuur die aandacht heeft voor inspirerend werkgeverschap en innovatief ondernemerschap.

Het boek wordt op 19 november gelanceerd middels een avondseminar dat Arjen Banach samen met Jochem Uytdehaage zal geven rondom Toekomstgericht Werken.

Speciaal voor ManagementSite is er een promotiecode waardoor je deze avond gratis kan bijwonen. Ontvang uw gratis tickets (inclusief boek) met de promotiecode: ‘managementsite’ .

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatie