Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Prima stuk. Ik zou er vanuit mijn ervaring als transformatie en splitsingsmanager bij ABN Amro gedurende 26 jaar in verschillende landen en culturen graag wat aan willen toevoegen.

1) Je kunt menselijk gedrag niet veranderen, dan kunnen mensen alleen zelf doen.
2) De top-down benadering van ‘gij zult veranderen’ werkt alleen als de leiding de ‘management-by-example’ stijl consequent toepast, het gewenste nieuwe gedrag beloont en het ongewenste oude gedrag publiekelijk afkeurt (zie ook Jack Welch, vroegere CEO van General Electric).
3) Veel senior managers in Hoofdkantoorafdelingen verwarren ‘weerstand tegen veranderen’ vaak met ‘je doet niet wat ik zeg’.
4) Sommige mensen zijn om een aantal redenen niet te veranderen. Als je van nature een laag E.Q. hebt wordt je nooit een nieuwe leider.
5) Mensen kunnen ook ‘verander-moe’ worden na bv jarenlange reorganisaties en uitzichtloos downsizen.

Of de gekozen aanpak wel of niet werkt is altijd afhankelijk van de context en van betrokken verandermanagers/managers zelf. Collaborative change werkt altijd. Kil saneren en vriendjespolitiek nooit.

Mvg
Tony

x
x