Onlangs viel mijn oog op de volgende Tweet in mijn Twitter-tijdlijn: "Mijn dag kan niet meer stuk :-) #compliment" (met dank aan Jolanda Buhrs @drinks_gifts). Zelfs als toevallige lezer, zonder Jolanda persoonlijk te kennen, stemt zo'n tweet mij een beetje vrolijker. En het overtuigd nog eens weer hoe krachtig complimenten kunnen werken.
We stoppen er veel energie in, om iemand feedback te geven op een verbeterpunt. Vaak ervaren we dat als een buitengewoon lastige, maar ook als een noodzakelijk en onvermijdelijke, klus. Maar om de een of andere onduidelijke reden laten we het geven van positieve feedback, een compliment, vaak achterwege. En dat terwijl het juist leuk is om te doen en bovendien zo'n buitengewoon krachtige tool is.
Eén van je taken als leidinggevende is je medewerkers te faciliteren in hun ontwikkeling. Je rol in dit leerproces is belangrijk en niet te onderschatten. Je hoort er immers te zijn voor je medewerkers. Maar wanneer je mensen vraagt wanneer ze hun leidinggevende zien is het antwoord meestal: ''als het fout gaat.'' En nu zul je als leidinggevende mogelijk denken, natuurlijk, daar ben ik toch ook voor. En weet je, je hebt gelijk. Maar dat neemt niet weg dat je er ook moet zijn als het goed gaat. Om door middel van een gemeend compliment juist ook een kwaliteit of positief gedrag van iemand te benoemen. Om je betrokkenheid te tonen en iemand gewoon een goed gevoel over zichzelf te geven. Je vergroot daarmee het zelfvertrouwen van je medewerker, brengt hem in een positieve stemming en dat komt het leer- en ontwikkelproces alleen maar ten goede.
Wat ons soms tegen houdt is een gevoel het allemaal enigszins overdreven te vinden. De gedachte dat iemand anders daar echt niet op zit te wachten. Geen bericht is toch immers goed bericht! Dat laatste is overigens voor een groot deel van de mensen niet waar. Uit mijn ervaring als coach weet ik dat ''geen bericht'' soms ook wordt uitgelegd als ''het zal wel niet zo goed gaan, ik hoor nooit iets." Geen bericht zorgt op die wijze voor twijfel en onrust en dat zal het leerproces vrijwel zeker negatief beïnvloeden.
Dat we het geven van complimenten niet gewoon zijn begint overigens al in ons basis onderwijs. Het geeft te denken dat we een kind van 6 jaar een met rode pen gecorrigeerd proefwerkje terug geven waarop is geschreven 12 fout, een 7. Wat zou er met de motivatie en zelfvertrouwen van een kind gebeuren als er stond 36 goed, een 7?
Let op dat het geven van complimenten geen managementtrucje wordt. Dat voelen mensen. Wil een compliment werken dan moet het oprecht en gemeend zijn en zo concreet mogelijk. Weet het ook te doseren. Wanneer je er te veel gebruik van maakt zorgt het voor argwaan en onzekerheid.
Wist je overigens dat:
- Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat mensen liever een compliment hebben dan goede seks.
- Er zelfs een speciale internetpagina bestaat over complimenten en alles wat daar mee samenhangt, www.complimenten.startpagina.nl.
- Het sinds 2003 op 1 maart nationale complimenten dag is en dat inmiddels ook België hierin volgt.
- Mensen die complimenten ontvangen ze ook vaker geven.
- Complimenten een sterke bekrachtiger vormen voor het veranderen van gedrag.
U kunt voor meer raad over feedback ook terecht in de kennisbank
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO