Channels

Als iemand ons commentaar geeft, ervaren we dat vaak als kritiek, als een aanval op onszelf als persoon. Zelfs ondersteunende, positieve feedback pakken we zelden op of we bagatelliseren het. Dat is jammer, want goede feedback wordt gegeven met de bedoeling ons te helpen, te ondersteunen. We kunnen er iets van leren. Sta open voor het commentaar dat je krijgt en luister naar wat de ander te zeggen heeft. Je kan er je voordeel mee doen. De samenwerking in de organisatie zijn ermee gebaat.

Zes Gouden Regels voor het ontvangen van feedback

  1. Interpreteer feedback niet als een aanval op u als persoon
    Feedback wordt in principe gegeven met een positieve bedoeling. Ga ervan uit dat iemand je iets wil vertellen over een aspect van jouw werk of gedrag. Dat zegt niets over jouw waarde als mens.
  2. Schiet niet onmiddellijk in de verdediging
    Luister naar wat de ander te zeggen heeft. Luisteren betekent nog niet dat je het ermee eens bent, maar wel dat je er serieus over nadenkt. Of je er iets mee doet, is aan jou.
  3. Vraag door naar wat de ander precies bedoelt en probeer de feeback te begrijpen
    Dwing de ander concreet te worden anders kan je er niks van leren. Vraag door tot je weet wat de ander bedoelt en wat hij graag veranderd wil zien.
  4. Toon waardering voor de feedback
    Toon waardering voor het feit dat iemand die moeite heeft genomen. Hij doet het om je te helpen iets te leren of te verbeteren, of om zijn waardering te tonen voor jouw werk. Door hem te bedanken toont u respect en dat kan de relatie alleen maar verbeteren.
  5. Beoordeel de feedback
    Jij bepaalt zelf wat je met de gegeven informatie doet. Vraag je af of je het commentaar positief of negatief vindt, terecht of onterecht. Herken je de feedback? Heb je soortgelijk commentaar eerder gehad?
  6. Doe iets met de feedback
    Besluit wat je met het commentaar gaat doen.

Waar feedback aan moet voldoen?

Feedback moet je zo snel mogelijk geven, open, eerlijk, informatief en helder. Feedback moet een eerlijke reactie zijn, niet grof of vijandig of kwetsend. Ook moet feedback in verhouding staan tot het totaal van de communicatiesituatie, dus gericht op de inhoud van de boodschap en niet op de persoon van de spreker. Met helder wordt bedoeld dat het ook echt feedback is en niet bijvoorbeeld een uiting van de stemming waarin je toevallig verkeert. De feedback moet informatie bevatten die de spreker nog niet bekend was (is). Standaardreacties hebben geen effect. Als de spreker al weet wat je gaat zeggen kunt je het net zo goed laten.

Formule voor het geven van feedback

  1. Beschrijf veranderbaar gedrag
  2. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord
  3. Gebruik een ik-boodschap
  4. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft
  5. Laat je gesprekspartner reageren
  6. Vraag om het gewenste gedrag
  7. Verken samen oplossingen of achtergronden

Bron: Het boek: Tips en Tools voor Managers, Jolanda Bouman

U kunt voor meer raad over feedback ook terecht in de kennisbank

 

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x