Creatief leiderschap geeft ruimte voor fouten

Creativiteitsgericht leiderschap en een vruchtbaar bedrijfsklimaat leiden tot ideeën voor verbetering en vernieuwing. Het zijn deze ideeën die nodig zijn om kosten te drukken, de kwaliteit te verbeteren en nieuwe producten en diensten te introduceren.

Stel uzelf dagelijks de vraag: Wat heb ik geleerd en wat ga ik morgen beter doen? Zeg: Ik kan me niet veroorloven om niet opmerkzaam te zijn. Maar verwaarloos de ongoing business niet.

De essentie van innoveren
Innovatie is het proces waarbij een ondernemer ideeën genereert die een nieuwe waarde creëren voor de organisatie, de klant en/of de stakeholders. Het gaat dus om nieuwe producten, nieuwe concepten, maar zeker ook om de stroom aan kleine verbeteringen in het eigen proces. Eigenlijk gaat het om het gedrag dat tot ideeën leidt. En dat gedrag kunt u stimuleren.

Innovatieve medewerkers
Wie innovatie wil stimuleren in zijn bedrijf, concentreert zich op medewerkers die ervoor open staan. 'Breng de successen van hen – hoe klein ook – zo creatief mogelijk in kaart. Communiceer daar vaak een veel over. Verleid mensen om gedrag te vertonen dat tot innovatie leidt.

Keuzes maken
Vaak wordt de keuze tussen productiviteit en creativiteit als een dilemma ervaren. Met productiviteit leveren we aan de klant. Met creativiteit kunnen we aan nauwelijks loyale en verwende klanten blijven leveren. Creativiteit stelt u in staat om anders te denken en te kijken en de vraag te beantwoorden: Hoe kan het nog beter, slimmer en productiever?'

3 manieren om goedkoper te mislukken
Wie innovatief uit de hoek wil komen neemt de bluts met de buil. Af en toe lukt het, maar geregeld moet je een nutteloze investering afschrijven. Toch kan die verliespost gevoelig beperkt worden.

Je kan die kost natuurlijk op nul brengen, maar zonder innovatie boer je onverbiddelijk achteruit. Mislukking leidt op de duur tot innovatie en vernieuwing, zoveel is bekend en dat principe verandert niet omwille van de crisis.

Beperk de schade door het nemen van 3 beslissingen.
1. Maak experimenten goedkoper.

Is het echt nodig om een experiment tot in de kleinste details uit te werken? (Computer)simulaties worden vandaag veelvuldig gebruikt en zijn veel goedkoper.

2. Bekijk de opvolging van experimenten.
Begin steeds bij strategische simulaties en schakel pas bij succes over naar de logistieke uitwerking. Vaak worden beiden samen opgestart en bij mislukking stijgt het verlies exponentieel.

3. Versnel het beslissingstraject.
Vooral in grote organisaties wordt een ten dode opgeschreven of weinig hoopvol project lang meegesleept. Schrap dus de manke projecten en concentreer het budget op de meest beloftevolle.

De grootste fout die bedrijven maken: besparen op personeelstraining.
Op managementtraining- en ontwikkeling besparen bleek tijdens voorbije recessies telkens opnieuw de minst efficiënte manier om kosten te drukken. Maar desondanks blijven bedrijven kortetermijnsdoelstellingen nastreven, wat vaak leidt tot minder of zelfs geen geld voor dit soort activiteiten. En dat is een vergissing. Tijdens een economische crisis is de ontwikkeling van het management geen overbodige luxe, maar een geboden kans.

De crisis heeft in vele bedrijven tot een wijziging in het topmanagement en de stijl van leidinggeven geleid. Maar de beste strategie is nutteloos indien de managers en werknemers ze niet kunnen implementeren. Training is daarbij een noodzaak. In de tachtiger jaren kreeg Jack Welch de bijnaam ‘Neutron Jack' opgekleefd omdat hij volledige business units bij GE opgaf en massale ontslagen doorvoerde. Maar tegelijkertijd investeerde hij in GE's training center in Crotonville met als doel de bureaucratie in het bedrijf te ontmantelen en de managers op te leiden die de daaropvolgende jaren het groeiverhaal van GE zouden schrijven.

Wie talent wil ontwikkelen in tijden van crisis moet trainingsprogramma's uitwerken die gelinkt zijn aan de agenda van de CEO, gericht op acute problemen en geïntegreerd met bestaande initiatieven, zonder daarom het kostenplaatje uit het oog te verliezen.

Meer over leiderschap en Innovatie

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (samenvatting uit: ZIBB)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leidinggeven