Een tip voor drukke managers die geen letter te veel willen lezen, zelfs niet als het om vakliteratuur gaat. Sla de eerste twintig pagina’s over, hier komt de samenvatting:

We leven in een wereld waarin verandering de enige constante is. In onze mondiale economie kan een zeventienjarige scholier uit Bangladesh de grootste bedreiging vormen voor de toekomst van gerespecteerde multinationals. Concurrentievoordelen van vandaag zijn de achterhaalde verdienmodellen van morgen. De lat voor leiders en managers ligt dan ook hoger dan ooit. Zij moeten organisaties bouwen die boven alles snel, wendbaar en adaptief zijn. Knipper twee keer met je ogen en je bedrijf is geschiedenis.

De core business van managers is dus veranderen. Omdat verandering om beweging gaat en beweging weer hand in hand gaat met weerstand (iets met Newton, zoek maar op), zien de meeste managers zich genoodzaakt aandacht te besteden aan weerstand tegen verandering. Dat gebeurt meestal met lange tanden. Docenten grappen wel eens dat lesgeven het mooiste vak van de wereld zou zijn als het geen contact met studenten zou vergen. Managers zijn vaak bloedserieus als ze mopperen dat veranderen geweldig is – jammer alleen van die medewerkers die maar niet willen medewerken.

Lees ook:

Klaagteams in beweging krijgen: een kijkje in de spiegel

In de managementliteratuur wordt weerstand tegen verandering inmiddels gezien als een van de belangrijke oorzaken van mislukte veranderprocessen. Opmerkelijk is dat veel auteurs tot de conclusie komen dat je weerstand daarom weg moet managen. Zien je medewerkers het nut van de verandering niet in, leg het dan nog eens rustig uit. Veranderproces niet helder? Maak het transparant. Komt de weerstand voort uit angst voor status- of baanverlies, schets een helder beeld van de consequenties van de verandering. Voor elke weerstand een oplossing.
Weerstand tegen verandering wordt zelden als positief ervaren. Als een teken van vitaliteit of zorg voor de organisatie. Medewerkers die zich roeren omdat ze zich niet kunnen vinden in officiële motieven om te veranderen, de te varen koers of de manier van veranderen zijn niet noodzakelijk slecht geïnformeerd of bang voor hun eigen positie. Ze kunnen ook een goed punt hebben.

Het probleem van veel managers is dat ze managementboeken lezen. Veel ‘change leaders’ zijn er ten diepste van overtuigd geraakt dat weerstand niet meer dan een te nemen horde is. Dat harder doorduwen niet tot meer snelheid leidt moet buitengewoon frustrerend voor hen zijn. Weerstand echt serieus nemen is misschien niet sexy, maar het zou zo maar eens bevrijdende ervaring kunnen zijn.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

‘Weerstand’ vind ik een etiket dat veel te snel wordt geplakt. Vaak is het een teken van een ondoordacht veranderingsproces. De mensen die de verandering ondergaan geven signalen af die door de veranderaars worden gelabeld als weerstand. Vaak ten onrechte! Neem deze signalen serieus, kijk er genuanceerd naar, want de kans is groot dat je een paar essentiële stappen in het proces hebt overgeslagen…

Marius van Regteren
http://www.mpoweru.nl

Mijn insteek is nooit te vergeten dat weerstand een reden heeft. En 9 van de 10 keer is de reden dat je mensen denken dat de nieuwe situatie helemaal niet beter is (ongeacht of dit zo is). Eigenlijk is dit een goed teken, ze willen het beste. Aan de veranderaars de taak om ze serieus te nemen, naar ze te luisteren en waar mogelijk hun ervaringen mee te nemen. Dit maakt van het traject een heuvel waar je met de fiets over gaat: het kost wat moeite om aan de top te komen, maar daarna gaat het vanzelf.

Helemaal mee eens, Jacco! Weerstand – inderdaad Marius, geef de signalen een naam – zou juist mee genomen moeten worden als extra criterium voor de kwaliteit van de verandering. Wellicht is die weerstand wel terecht en ziet het management / de change managers iets over het hoofd… Hiervoor is het dan ook van belang om open te staan voor dialoog met de medewerkers die deze ‘weerstand’ vertonen.

(Zie ook het blog wat ik hier zelf aan gewijd heb op businessconjunctions.com, getiteld ‘Change? Resistance! Resistance? Good!’)

x
x