Waar blijft “Lean Thinking” in de Nederlandse economie?

Anno 2004 blijkt dat de Nederlandse internationale concurrentiepositie ernstig onder druk staat vanwege de hoge loonkosten in samenhang met onvoldoende productiviteit. Landen als Japan en Amerika zijn nu sterk bezig zijn om “Lean” concepten te introduceren en te implementeren in allerlei bedrijfstakken van de industrie tot de dienstverlenende sector om zodoende „waste“ uit bedrijfsprocessen te elimineren waardoor efficienter en daardoor productiever en tegen lager kosten geopereerd kan worden. Waar blijft Nederland met het introduceren en implementeren van „Lean Thinking“? Is het een bewustzijns vraagstuk? Staan Nederlandse ondernemingen niet open voor deze cultuurverandering? Wat is het toch dat de meest voor de hand liggende methoden om een „value stream“ van processen te genereren en „waste“ te elimineren niet op grote schaal wordt toegepast? Zoals wel vaker ontbreekt een gedegen training om het bewustwordingsproces te stimuleren en de mensen in de organisatie de juiste tools en technieken aan te leren.

Value Stream Mapping, Process Mapping, Kanban, ga zo maar door, deze tools en technieken om Lean te implementeren zijn vandaag de dag goed gedefinieerd door bijvoorbeeld het Lean Instituut in Amerika geinspireerd door onder andere Jim Womack. Er bestaat nu ook sinds kort een Lean Instituut in Nederland met als doel „Lean Thinking“ verder te ontwikkelen en beschikbaar te stellen voor de Nederlandse ondernemingen. Laten we hopen dat nu bedrijven en instellingen gaan inzien dat er nog een grote efficiency slag gemaakt kan worden door Lean Champions aan te stellen die ervoor kunnen zorgen dat deze cultuuromslag gemaakt kan worden.

Carl de Ruiter
Partner
REOSS

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

peter van kooij
Met het implementeren van het "lean concept" loop je het risico dat je hele afdelingen of misschien wel jezelf overbodig maakt. Tijdens de industriele revolutie en later na de uitvoering van computers kon veel werk door machines overgenomen worden, waardoor er meer kantoorwerk uitgevoerd kon worden. Momenteel zijn wij opgezadeld met de gevolgen hiervan (bureaucratie) en de mensen die bevoegd zijn en in staat zijn om hier wat aan te kunnen doen snijden zichzelf misschien wel in de vingers door actief bedrijfsprocessen te saneren.
René Aernoudts
SInds kort nu in Nederland: het Lean Management Instituut, officieel gelieerd aan het Lean Enterprise Institute van Prof. Dan Jones en Dr. Jim Womack. Zie de website: www.leaninstituut.nl. Op 23 en 24 juni 2004 vindt er in Noordwijk aan Zee de eerste internationale Lean Service Summit plaats, met presentaties van Jim Womack, Dan Jones, John Shook en tal van bedrijfscases. Voor meer informatie en brochure zie de website.
Ben Verleg
De cultuuromslag in onontkoombaar en in feite allang aan de gang. De witte boorden verdwijnen net zo hard als de blauwe overalls uit de industrie zijn verdwenen. Liever daar actief op inspelen dat dat het ons overkomt lijkt me.
Frank Dotman
Het is inderdaad gewoon een kwestie van de koe bij de horens vatten. Lean is eenvoudig (hoewel best moeilijk in te voeren) en er zijn al veel organisaties mee bezig. Op 27 mei heeft het Lean Management Instituut een beginnersworkshop uitgevoerd in samenwerking met Syntens en de NV Oost waar toch bij elkaar ongeveer 115 mensen aanwezig waren. De bijeenkomst daarvoor waren dat er ongeveer 60. Dat gaat zich natuurlijk verder ontwikkelen, dus dat is goed nieuws voor Nederland BV. Wat bedrijven moeten doen die er nog niet mee bezig zijn? "Even nadenken of men wat ziet in meer waarde en minder verspillingen en er dan mee aan de slag, zou ik zeggen"
Jeroen van Bergen
Het gebruik maken van de kennis van de werknemers, hun bereidheid deze in te zetten voor een efficiëntere produktie en of werkwijze, is een key factor bij kwaliteit concepten zoals Lean en 6 Sigma. Grootste probleem in deze zijn de managers zelf die zichzelf niet graag overgeslagen zien worden en de touwtjes in eigen handen willen houden. Hierdoor kan deze key factor aan de kant worden geschoven door de houding van managers en een succesvolle implementatie in de weg staan, laat staan dat verbeteringen zullen werken en aanslaan.
De bekrompenheid van meing manager zou weg moeten vallen, werknemers zien het anders en zij zijn het uitvoerend gedeelte.
In de huidige economie kan ik me ook voorstellen dat werknemers niet staan te springen om deel te nemen want „waste“ uit bedrijfsprocessen halen betekent in hun ogen een mooie manier om te overbodigheden eruit te zetten.
Mits duidelijk en goed uitgelegd zal iedere werknemer wel meewerken, efficiënt boven effectief.

Meer over Concurrentiekracht