Channels

Geen enkele organisatie redt het nog in haar eentje. Vrijwel iedere organisatie, publiek en privaat, heeft behoefte aan kennis, expertise, capaciteit en competenties die buiten de grenzen van de organisatie liggen en waar geen directe controle over is. De noodzaak om slagvaardig te blijven noodzaakt organisaties bovendien om het vooral niet allemaal in eigen huis te halen. Sterker nog, organisaties richten zich op hun onderscheidende vermogen en kerncompetenties, zodat veel activiteiten worden geconsolideerd, uitbesteed, afgebouwd of verkocht. De volledig onafhankelijke, verticaal geïntegreerde organisatie bestaat niet meer. Samenwerken tussen organisaties heeft de toekomst.

Organisaties die maximaal willen blijven presteren en wendbaar willen blijven voor nieuwe ontwikkelingen, moeten in staat zijn een groot aantal en verschillende soorten samenwerkingsrelaties aan te gaan en te besturen.

Het ‘vermogen tot samenwerken’ is de sleutelfactor voor wendbaarheid en slagvaardigheid in de toekomst.

Onze visie op samenwerken komt voort uit de overtuiging dat door samen met anderen op te trekken je tot meer in staat bent dan je ooit in je eentje zou kunnen bereiken. Door je open te stellen voor de kracht van anderen, krijg je toegang tot specifieke expertise en ervaring, creatieve ideeën en effectieve oplossingen.

Lees ook:

Outsourcing debacle bij gemeente

Hoewel samenwerken varieert per situatie, gaan wij er steeds vanuit dat je beter af bent als je de omgeving goed voor je weet te laten werken.

Denk aan een IT-afdeling die in een uitbestedingsrelatie de continuïteit van applicatiebeheer wil versterken, departementen die de facilities voor de rijksoverheid goedkoper willen organiseren, airlines die gezamenlijk hun klanten ‘global coverage’ wil lenbieden en zorginstellingen die de keten van jeugdzorg effectiever willen laten functioneren.

Samenwerken begint dus bij jezelf. Bij de gedachte dat je alleen maar verder komt als je uitgaat van de mogelijkheden in je omgeving. Dat vraagt nogal wat van de competenties binnen je eigen organisatie. Ook het lef om het eens anders te doen; traditionele inkoop- en uitbestedingsrelaties te durven inruilen voor een echt effectieve samenwerking en vernieuwende partnerships. Durf jij over de grenzen van je eigen kunnen en eigen organisatie heen te kijken? Ben jij in staat je leveranciers optimaal te laten presteren? Ben jij in staat partners aan je te binden en wederzijdse krachten te delen?

Samenwerken is dus onvermijdelijk geworden, maar samenwerkingsrelaties lossen hun belofte nog maar zelden in. Hier effectief in zijn versterkt je eigen bestaansrecht en je concurrentievermogen. Grootse visies en slimme deals zijn niet genoeg. Waarde wordt immers niet gecreerd door het idee of de overeenkomst zelf, maar door het vermogen van partners om in praktijk het verschil te maken. Dit vraagt om het gericht ontwikkelen van kennis en competenties voor effectief samenwerken en strategieën om traditionele relaties om te buigen naar kansrijke samenwerkingsverbanden.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x