Channels
Leestijd: 3 minuten

Tunnelvisie

Tunnelvisie ligt altijd op de loer

4 Reacties

In een gedegen Businessplan wordt per Produkt-Markt combinatie (PMc) de hele trits gevolgd van Waarden, Missie, Visie, PMc, markt (doelgroepen), SWOT analyse, Marketing en Verkoop doelstellingen, communicatie en budget. De ultieme toets is de breinaald: als die van Waarden t/m Budget doorgestoken is dan klopt de boel. Op deze manier is tunnelvisie soms juist héél goed: géén zijdelingse bewegingen op wat we besloten hebben svp.

Als om wat voor reden dan ook meerdere PMc’s moeten worden bekeken (denk aan innovatie, marktdifferentiatie, productdifferentiatie etc) dan dienen die als APARTE Product Markt combinaties eenzelfde routine te doorlopen. Per PMc is dan tunelvisie geen probleem of wellicht juist een pré. Het weerhoudt ons van al te creatieve invallen, polderkwabben, wilde ideen, verstoringen, gekkigheid en andere dwaalwegen. Maar dan moet het Businessplan wel State of the Art zijn!!!

Groet,
Jos Steynebrugh

[…] om een goed samengestelde raad van bestuur te krijgen”. DNB eist tegenspraak waar groepsdenken en tunnelvisie dreigen. Ook trok DNB sociaalpsychologische deskundigen […]

[…] wordt dit versterkt door tunneldenken, de ‘confirmation bias’. We hebben volgens Kahneman namelijk de  neiging om de verwachtingen […]

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of