Welke trends spelen er op het gebied van MVO?

Iedere twee jaar publiceert MVO Nederland de meest in het oog springende trends op het gebied van MVO. Dit zijn de trends voor 2015:
  1. Van winst naar waarde: De discussie over MVO verschuift van 'de dingen goed doen' naar 'de goede dingen doen'. Ging het MVO-beleid van bedrijven enkele jaren geleden nog vooral over  liefdadigheid, het verminderen van uitstoot, overlast of schade, nu is er meer aandacht voor een positieve benadering. MVO-koplopers spreken niet meer over het verminderen van negatieve impact maar over het vergroten van positieve impact.
  2. Exit fossiel: De afgelopen eeuw profiteerde onze economie op een ongekende manier van fossiele brandstoffen. Maar aan alles komt een eind, en alles wijst erop dat we het einde van het olietijdperk nu echt naderen. Zonne-energie wordt snel goedkoper en tegelijkertijd worden tal van nieuwe manieren ontwikkeld om duurzaam energie te winnen en op te slaan. Nederland is op het gebied van energie nog altijd de vieze man van Europa, maar de verandering hangt in de lucht. Een groeiend aantal bedrijven houdt daar al rekening mee en houdt zijn CO2-uitstoot bij.
  3. Smart Sustainability: 'Duurzaam' en 'slim' vallen steeds meer samen. Het gebruik van slimme technologie levert een flinke bijdrage aan kwaliteit van leven, energiebesparing en veiligheid. Door alles via internet aan elkaar te knopen wordt het makkelijker verspilling te vermijden, kennis te delen en ketens transparant te krijgen. Slimme meters, slim roosteren, smartgrids, slim communiceren, slimme snelwegen, 3D-printers, de cloud: technologie wordt steeds vaker gebruikt om duurzaamheid te vergroten. En biedt talloze opties om beter samen te werken. Door open source-initiatieven, crowdfunding en crowdsourcing komen mensen samen sneller tot verrassende oplossingen.
  4. Het potentieel van het teveel: Auto's staan stil, mensen zitten werkloos thuis, kantoorpanden staan leeg, kleding gaat maar een seizoen mee en veel voedsel verdwijnt in de afvalbak. Deze gigantische overschotten en overcapaciteit schreeuwen om nuttig gebruik. Dat gebeurt nu. Alles wat over is of verspild dreigt te worden vormt steeds vaker de basis voor nieuwe verdienmodellen. En dat is slim, want: wat stil staat of niet wordt gebruikt, kost geld... Uiteindelijk vindt er een verschuiving plaats waarbij veel zaken zelfs niet meer via de geldeconomie gaan, maar worden geruild of gedeeld.
  5. Duurzaamheid verkoopt niet. Het is een bekend fenomeen: de 'burger-consument paradox'. We vinden mens, milieu, dier, klimaat of natuur wel belangrijk, maar als we onze portemonnee trekken beslissen we anders. En hoewel consumenten wel steeds meer uitgeven aan duurzame producten (de verkoop van duurzaam voedsel steeg bijvoorbeeld met 10,8% in 2013), is het voor velen geen aankoopargument. Mensen kopen vooral op basis van prijs, kwaliteit, gezondheid, korte termijn prikkels, gericht op eigenbelang. Zo zijn we nou eenmaal geprogrammeerd. Om het grote publiek te trekken staat niet het label 'duurzaam' centraal, maar het verhaal achter het product of dienst. Koplopers hanteren daarbij strategieën als storytelling en spelen in op bijvoorbeeld lokale betrokkenheid, community-gevoel, kleinschaligheid, gezondheid, authenticiteit of ambachtelijkheid. Op verschillende manieren zorgen bedrijven ervoor dat de consument van hun duurzame merk begint te houden. Kortom, duurzame marketing wordt volwassen.
  6. Revolutie in de handelsketen. Onveilige arbeidsomstandigheden, armoede, rampen en schandalen hebben de afgelopen jaren terecht de druk opgevoerd om de dingen anders en beter te regelen. Tegelijkertijd voelen bedrijven steeds sterker dat grondstoffen opraken, dat biodiversiteit echt belangrijk is, dat verspilling geld kost en markten wereldwijd in rap tempo aan het verschuiven zijn. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat handelsketens fundamenteel beginnen te veranderen. Van lineair naar circulair. Van 'dozenschuivers' tot ketenpartners. Van ketens met risico’s naar ketens met kansen. Nu nog op kleine schaal en met beperkte impact, maar met grote potentie.
  7. Duurzaam = dat je lang meegaat. Willen we goed omgaan met ons menselijk kapitaal dan is het slim om in te zetten op duurzaamheid in de ware betekenis van het woord. Volgens de Dikke van Dale betekent duurzaamheid: 'Geschikt/bestemd om lang te bestaan, bestendig.' Niet alleen vanuit welzijnsoogpunt, maar ook vanuit financieel opzicht wordt het steeds belangrijker dat mensen zo lang mogelijk gezond, zelfstandig, gelukkig en vitaal zijn. Waar dit voorheen enkel als overheidstaak werd gezien, staan deze uitgangspunten nu steeds vaker centraal bij bedrijven. En worden thema's als ziekte en gezondheid niet als schadepost, maar als omzet- en imagokans voor ondernemingen gezien. Zo is er toenemende aandacht voor arbeidsparticipatie door mensen met een beperking, duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en het optimaal benutten van talent en betrokkenheid van medewerkers. Daarnaast komt preventie hoger op de agenda te staan.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Duurzaam Ondernemen / MVO.