Hoe kan circulair inkopen binnen de organisatie worden ingevoerd?

Om het concept van çirculair inkopen succesvol te kunnen invoeren, moet binnen de eigen organisatie nagedacht worden over vragen als:
  • Wat heeft de (interne) gebruiker nu echt nodig, wat is onze functionele behoefte? Is hiervoor een product nodig, of kan het ook in de vorm van een dienst worden geleverd?
  • Aan welke organisatiedoelstellingen moet het product of de dienst bijdragen? Is er een hiërarchie in die doelstellingen?
  • Is er intern draagvlak, met name op bestuurlijk en managementniveau, voor het aanmoedigen van de circulaire economie via inkoop?
  • Is de interne klant ervan overtuigd dat circulair inkopen de kwaliteit van zijn inkoop niet in de weg staat? Oftewel: ziet de interne klant er de voordelen van en is er ook vanuit zijn kant draagvlak?
  • Is mijn organisatie in staat om voor de prijsstelling uit te gaan van total cost of ownership/total cost of use? Zijn de budgetten voor aanschaf, onderhoud en afdanking één of gescheiden?
  • Moet onze organisatie de producten zelf in eigendom hebben of kunnen wij deze ook delen?
  • Vraag ik naar een standaard- of een maatproduct?
  • Hoe lang hebben wij dit product of dienst in deze vorm vermoedelijk nodig?Is deze gebruiksperiode even lang als, of langer/korter dan de technische levensduur?
  • Is er een nieuw product nodig, of is een tweedehands of hergebruikt product met dezelfde gegarandeerde gebruikseigenschappen ook acceptabel?
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Duurzaam Ondernemen / MVO.