Waar en wanneer moeten arbeidsongevallen worden gemeld?

Werkgevers zijn verplicht om een arbeidsongeval direct te melden bij de Arbeidsinspectie*. Volgens artikel 9 in de Arbowet moet een werkgever ernstige arbeidsongevallen direct melden bij de Inspectie. Het gaat dan om arbeidsongevallen die hebben geleid tot de dood, blijvend letsel of een ziekenhuisopname. Ook als later blijkt dat er alsnog sprake is van een ziekenhuisopname of van blijvend letsel dat in verband kan worden gebracht met het arbeidsongeval, dient de werkgever dit betreffende ongeval direct te melden. Met blijvend letsel wordt dan bijvoorbeeld bedoeld: amputatie, (deels) blindheid of chronische lichamelijke of psychische klachten. Deze meldingsplicht geldt niet alleen voor eigen werknemers, maar ook voor personen die onder gezag bij de werkgever werkzaam zijn, zoals uitzendkrachten.
Wanneer zich een ongeval voordoet op de werkvloer, moet een werkgever:
  1. Het ongeval direct melden aan de Arbeidsinspectie. Bel 0800-5151 (gratis en altijd bereikbaar)
  2. De ongevalssituatie zo veel mogelijk ongewijzigd laten. Doorgaans zal de Arbeidsinspectie zo snel mogelijk na de melding een onderzoek instellen. De inspecteur moet de situatie ter plaatse goed kunnen beoordelen.
Als een werkgever een meldingsplichtig ongeval niet direct meldt, dan kan hij hiervoor een boete krijgen van maximaal € 50.000.
Heeft u een ongeval aan de Arbeidsinspectie gemeld, dan moet u ook de bedrijfshulpverlening, ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging hiervan op de hoogte brengen.

*Per 1 januari 2022 heet Inspectie SZW 'Nederlandse Arbeidsinspectie' (of: Netherlands Labour Authority' (NLA)).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 97 vragen en antwoorden over ARBO: Veiligheid.