Channels

Hoe luister jij naar de mensen in je team? Heb je wel eens de neiging tijdens een gesprek snel te oordelen over wat de ander zegt of doet? En heb je ook wel eens de drang eerst zelf begrepen te worden voordat je in de luisterstand gaat?

Het is een grote valkuil van veel mensen, en dus ook van menig leidinggevende, om eerst zelf begrepen te worden (door te gaan zenden) en pas daarna te gaan luisteren naar een ander. Terwijl luisteren juist één van de meest cruciale succesfactoren van een effectieve leidinggevende is.

Hoe kan het toch dat echt luisteren zo moeilijk is.

Omdat we zo druk zijn met onszelf!! Bijna niemand zal dit snel toegeven, maar onbewust speelt dit veel meer mee dan we denken. Over het algemeen zijn wij als mensen meer met ons zelf bezig, onze eigen problemen en uitdagingen, dan dat we werkelijk aandacht hebben voor anderen.

Lees ook:

Geen manager, maar een mens

Onze mind is namelijk een continue babbelbox die zich voortdurend zorgen maakt over van alles en nog wat om ons heen; ‘doe ik mijn werk wel goed, maak ik geen fouten, vinden ze me wel aardig, haal ik mijn resultaten wel, ben ik niet te dom, zeg ik wel de juiste dingen, ben ik niet te dik, dun, lang, klein, lelijk, heb ik de juiste kleren aan’ (deze lijst is werkelijk onuitputtelijk).

Elke dag hebben we 60.000 gedachtes die ons onbewust bezig houden en er voor zorgen dat we voornamelijk onze aandacht op ons zelf richten. (Het paradoxale is dat de meeste mensen zich onbewust enorm druk maken wat de ander van hen vindt, terwijl uiteindelijk bijna iedereen vooral met zichzelf bezig is).

Echt luisteren vergt de vaardigheid om die babbelbox stil te zetten! Als je in gesprek bent met een medewerker gaat die babbelbox onbewust door. Daar hoef je niets voor te doen. Je moet echter wel ongelofelijk veel moeite doen die gedachtes stop te zetten. En daar zit de crux. Het stopzetten van al die gedachtes vraagt erg veel bewustzijn van jou als manager over je eigen gedrag. Helaas ontberen veel mensen deze broodnodige reflectie op zichzelf.

Voordat je het weet beland je namelijk in het volgende. Miriam is in gesprek met haar medewerker John. Ze is niet tevreden over zijn functioneren. Hij heeft ruzie met een andere collega en dat lossen ze naar haar idee niet goed op. Miriam zit tijdens een gesprek met John in de zendstand. Ze vertelt dat ze niet blij is met de situatie, en dat hij zijn problemen beter moet oplossen. Ze heeft veel oordelen over de situatie; ‘hij moet niet zo kinderachtig doen , hij kan zich toch wel even over zo’n ruzietje heen zetten, hij zou eens een voorbeeld moeten nemen aan Claudia, die werkt zo hard’. John zit erbij, hoort dit aan, probeert zich af en toe te verdedigen maar merkt dat Miriam nergens op reageert. Hij komt er niet tussen, doet uiteindelijk net alsof hij het met haar eens is, en wacht het moment af dat hij weer kan vertrekken.

Uiteraard is dit zenden verre van effectief. Je medewerker voelt zich niet gehoord, niet begrepen, haakt af en raakt niet gemotiveerd. Het enige dat je medewerker wil is dat JIJ luistert! Net zoals jij het waarschijnlijk fijn vindt als jouw manager naar jouw luistert! En niet bij voorbaat alles invult en oplossingen over jou heen stort. Niet waar?

De uitdaging om echt te luisteren is het stilzetten van die babbelbox. Maar hoe doe je dat? Door je ten eerste bewust te worden van je eigen gedachtes tijdens een gesprek. Weet waar je met je aandacht zit. Dit doe je door van een afstand naar jezelf te luisteren en/of te kijken. Je neemt jezelf als het ware waar. Als je dit doet dan merk je vanzelf waar je gedachtes zitten. Zit je bij je eigen gedachtes? Breng je aandacht dan naar de ander. Aandacht kun je namelijk sturen. Wanneer je aandacht helemaal op de ander is gericht, ben je weg bij jezelf en kun je oordeelvrij luisteren.

Echt luisteren geeft je van binnen rust en stilte. Dit is nodig om werkelijk te kunnen luisteren naar de ander. Pas dan hoor je wat de ander zegt en kun je de vragen gaan stellen die er echt toe doen.

Stappenplan om oordeelvrij te luisteren naar de ander

Stap 1: Bemerk tijdens een gesprek waar je gedachtes zijn. Dit doe je door van een afstand jezelf waar te nemen.

Stap 2: Wanneer je veel gedachtes hebt, realiseer je dan dat je met je aandacht bij jezelf zit en niet bij de ander.

Stap 3: Parkeer al je gedachtes en richt je aandacht op de ander. Je aandacht kun je sturen door je ‘wil’ te gebruiken. Wij mensen hebben een wil gekregen die je kunt aanzetten om je doel te bereiken.

Stap 4: Als het goed is voel je nu echte verbinding met de ander. Je bent rustig van binnen en stelt vragen stellen die er toe doen.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Interessant en herkenbaar artikel.

Wat mij helpt is m’n antieke schrijfblok. Geen gedoe met een tablet maar gewoon kreten, opmerkingen en uitspraken meeschrijven.

Tussendoor en aan ’t eind samenvatten uiteraard.

Dit dwingt je wel om scherp te zijn; je vertaald als het ware het gesprek naar papier.

(En nee; ik ben geen antiek mensch ;) )

x
x