Hoe je negativiteit omkeert in initiatief

Columns

Het is mogelijk om het initiatief en de motivatie in je team te houden, ondanks negatieve omstandigheden. Hoe? Dat lees je in deze column.

Op de één of andere manier lukt het je niet om de organisatie vooruit te krijgen. Er zijn allerlei tegenslagen, waar veel over wordt gepraat. Er hangt van alles in de lucht. Misschien zelfs ontslagen. Er is duidelijk sprake van tegenwind. En dat heeft zijn weerslag op jou en je team. Toch moet er nu echt wat gebeuren. Jullie kunnen het je niet permitteren om stil te blijven staan.

Hoe krijg je die positieve schwung weer in de organisatie?
Hoe krijg je de mensen (en jezelf) weer gemotiveerd en stressvrij aan het werk?
Hoe zorg je ervoor dat de business beter gaat draaien?

Dat lukt pas als ieder zijn eigen verantwoordelijkheid oppakt en de openingen weer worden gezien. Alles heeft zich als een ‘hoop ellende’ voor de deur opgestapeld. Anderen krijgen de schuld. Je voelt je machteloos, want je kunt er niets aan doen. Dat lijdt tot stress, frustratie of tot nietsdoen en slachtofferschap. Hoe kun je de wind weer in de zeilen krijgen?

De kunst is om te kijken waar jij en je team wèl wat aan kunnen doen, waar je wel verantwoordelijkheid voor kunt nemen. En om situatie en de acties van anderen te zien, zonder je daar verantwoordelijk voor te voelen. Dat lijdt ertoe dat je weer ideeën en energie krijgt en in (gerichte) beweging komt. De windrichting kun je niet veranderen, de stand van de zeilen wel!

Dat kan door eerst de gedachten van jezelf en je team te onderzoeken. En daarvoor is vertrouwen en interactie nodig! Als je weet hoe de wind waait, dan kun je hierop inspelen. Kan je anderen stimuleren om hun gevoel en mening uit te spreken? Ja, dat kan! Je zult verbaasd staan over het resultaat.

DE EERSTE 5 STAPPEN OM INTERACTIE, INITIATIEF EN VERTROUWEN TE STIMULEREN

Stap 1 = spreek zelf je gedachten uit, ZONDER waarde-oordeel. Ga eens na waar jij de schuld aan anderen geeft. Dat is best moeilijk,dat weet ik. Vooral omdat je denkt dat het ook echt waar is. Je schiet er echter niets mee op. Deel wat jou bezig houdt zonder hier iemand anders de schuld van te geven. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je je zorgen maakt om de business.

Stap 2 = maak duidelijk wat je wilt bespreken en wat je hiermee wilt bereiken. Wil je dat er oplossingen komen om de marktpositie te verbeteren, wil je dat acties sneller worden uitgevoerd, wil je dat er niet zoveel wordt gepraat, maar beslissingen eerder worden genomen? Zorg ervoor dat je het doel scherp hebt!

Stap 3 = stel je open en toon werkelijke interesse in de mening en het gevoel van anderen. Plan een gesprek met elk van de betrokkenen. Bedenk van tevoren wat je echt van ze wilt weten. Geef aan waarom je het wilt weten en wat je ermee gaat doen. Stel open vragen! En stel ze in positieve vorm. Dus: wat zou jij het team nog wensen i.p.v. wat gaat er hier allemaal verkeerd? Wat kunnen wij zelf doen, gezien de situatie waarin we ons bevinden i.p.v. wat moet er anders?

Stap 4 = luister zonder hier direct op te reageren. Laat merken dat je hebt begrepen wat de ander zegt door het te herhalen. Leef je helemaal in de situatie en de antwoorden van de ander in. Hoor de ideeën die je al kent en gemeenschappelijk hebt. En zoek vooral naar ideeën die nog niet in jouw gedachtengoed passen. Schrijf ze op!

Stap 5 = VAN ESSENTIEEL BELANG: kom erop terug. Geef aan wat je hebt begrepen, wat je hiermee gaat doen (zeg het ook als je er niets mee gaat doen en RICHT JE OP HETGEEN JE KUNT BEINVLOEDEN). En spreek vervolgacties af. Dit wordt vaak vergeten en leidt tot grote frustratie. Ken je van die geeltjes-sessies, waar goede ideeën naar voren komen, maar waar je nooit meer wat over hoort? Zo niet doen dus!

Zo ga je de interactie aan en schep je vertrouwen (door te doen wat je zegt).

Als je doet wat je zelf kunt beinvloeden (ongeacht de situatie waarin je verkeert), zullen initiatief en motivatie gaan toenemen.

Daarna volgt pas de echte actie; minstens even belangrijk. Als echter deze eerste vijf stappen niet zijn genomen, zul je merken (en waarschijnlijk ook gemerkt hebben) dat acties niet helpen.

Veel succes met dit initiatief!

Karin van Zuilen is auteur van de gratis cursus ‘Meer tijd en energie in 5 stappen‘.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Karin van Zuilen
Auteur
Heb je trouwens al eens geprobeerd om je eigen klacht om te keren?
Bijvoorbeeld: 'ik vind het irritant dat hij mij altijd ontvlucht' omdraaien in 'ik vind het irritant dat ik hem altijd ontvlucht'. Vaak even waar, en... je kunt er iets aan doen :-)! Werkt met alles, is mijn ervaring...
Lianne Godding
Ik heb op mijn vorige werk een geeltjes sessie gehad. Duurde even voordat met name de oudere medewerkers mee gingen denken. Maar we hebben alle geeltjes geclusterd in 5 onderwerpen en vervolgens in de maandelijkse meetings elke keer 1 onderwerp nader bekeken en besproken. Werkte super, hebben toen echt een grote stap voorwaarts gemaakt!

Nu ik zelf n baan heb waarin ik (voor het eerst) ga leidinggeven, ga ik deze techniek zeker toepassen. Bedankt voor het duidelijke overzicht!

Meer over Leidinggeven