Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Gwenda en Coert,
Leuk artikel, leuk boek. Voor HRM manager kun je ook gewoon “manager” (leidinggevende) lezen. In organisaties die HRM hoog hebben werken namelijk integraal managers. Soms hebben deskundigen bedenkingen bij de verschillende rollen van leidinggevenden: het ene moment coach, het andere moment gericht op de resultaten, enz. Dat zou in de praktijk niet altijd goed te verenigen zijn(?).Ik zie de laatste tijd dat sommige organisaties ervoor kiezen aparte coaches op de werkvloer aan te stellen voor medewerkers, naast de leidinggevende. Die missen volgens mij een kans… Want die coaches zijn bedoeld om tijdelijk de omslag binnen de organisatie te ondersteunen. Een enorme miskenning van de kracht van integraal managers, vind ik.

Hopelijk keert het tij snel op de arbeidsmarkt (het zit al wel in de lucht), want het is gewoon benauwend hoe beheersmatig en behoudend veel leidinggevenden bezig zijn (de druk van de bezuinigingen is hoog). Wel roepen dat het anders moet, maar absoluut geen idee hoe. Als ik tijdens sollcitatiegesprekken (soms lukt het om een uitnodiging te krijgen!) vraag naar welk type mens de leidinggevende moet zijn, die men hoopt aan te stellen, dan komt steevast het antwoord: analytisch (en nog een variatie aan andere competenties). Dat past helemaal niet in het succesgerichte werken. Dat is een probleemgerichte benadering.

Ik merk dat in discussies over competentiemanagement uiteindelijk de vraag naar de toegevoegde waarde van HRM iets los maakt en men bewust of onbewust de neiging heeft om gewoon aan de slag te gaan met wat er al is (men wordt het eindeloze kletsen en in wezen niets doen zat ).

Succesgericht werken geeft leidinggevenden de kans om gewaardeerd te worden door hun medewerkers: je vraagt namelijk naar wat de ander (je medewerker) voor ogen heeft. Dat is een waardevolle competentie:”luisteren” en wat een verademing voor medewerkers om het gevoel te hebben dat je ook nog gehoord wordt. En die investering kost helemaal niets, maar levert eindeloos veel op. Dat is een tegenhanger voor de bezuinigingsdrift van dit moment en kost bovendien geen geld.
Hartelijke groeten van Joke

Beste Joke,
Dank voor je reactie. Ik kan me wel voorstellen dat managers onder druk van bezuinigingen geneigd zijn terug te grijpen op behoudende technieken. Het zou aardig zijn om juist in dit soort zwaar weer omstandigheden (kostenbesparingen, organisatie inkrimping, etc) te zoeken naar toepassingen van succesgericht werken. Wellicht zijn er lezers die hier al ervaringen mee hebben.
groeten,
Coert

Het doet mij deugd dat de klassieke “er is iets mis met uw organisatie” benadering steeds meer tegenwicht krijgt van positieve benaderingen die veel zinneprikkellender zijn voor de betrokkenen dan de anti-affirmatie en anti-appreciatie die uitgaat van probleemgerichtheid!

Zijn de auteurs ook bekend met de “Appreciative Inquiry” (AI) van o.a. David Cooperrider?

Ik ben benieuwd naar hun meningen over AI.

Zelf onderzoek ik de morele implicaties van positief subjectief organisatieonderzoek. Hierbij speelt de benadering van AI een belangrijke rol. Het artikel van deze auteur sterkt me in mijn bewustzijn dat de toekomst voor organisaties en voor mensen in een positieve betrokken houding ligt.

Bedankt!

Beste Patrick,
Dank voor je reactie. Die benadering is zeker bekend. Enkele jaren geleden verscheen op deze site al een overzichtsartikel over AI op deze site (www.managementsite.net/content/articles/295/295.asp).
Succes met je onderzoek!
Hartelijke groet,
Coert
http://www.m-cc.nl

Ik ben erg blij met deze succesgerichte benadering. Ik zie zelf ook meer heil in het benadrukken van wat goed is, dan in het belichten van de negatieve punten. Zodra mensen voelen dat ze steun en waardering krijgen, zullen ze nog meer hun best gaan doen en meedenken over de punten die nog verbetering nodig hebben. Door de huidige vorm van PES-gesprekken (persoonlijk evaluatie systeem) wordt bij ons op het werk nogal de negatieve kant belicht, en uit mijzelf geef ik daar vaak al een andere draai aan. Zo horen we in het gesprek de medewerker te vragen wat er nog schort aan het eigen werken, maar ik vraag meestal wat er volgens hen in de functie anders/beter zou kunnen en of ze daar zelf al een idee over hebben. De punten die ze aandragen, krijgen ze vervolgens als taak mee. Het blijkt goed te werken, want iedereen werkt daardoor aan het eigen ‘stokpaardje’ en is daardoor gemotiveerd en voelt zich volwaardig meetellen.
Ik hoop dat deze benadering overal navolging krijgt.

Beste Janet,
Dank voor je enthousiaste reactie. Op de volgende sites kun je nog veel meer vinden over deze succesgerichte, oplossingsgerichte benadering vinden:
http://www.m-cc.nl/noam.htm
http://www.m-cc.nl
http://www.oplossingsgerichtmanagement.nl

Nogmaals dank,
Coert Visser

Toon alle 6 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of