P&O'ers scoren 'net voldoende'

Ruim tweederde van werkend Nederland (70 procent) denkt dat de p&o-afdeling het werk leuker kan maken. Tegelijkertijd waarderen ze de diensten van de doorsnee p&o'er gemiddeld met een 6,1. Dat blijkt uit De Nationale P&O Score, een onderzoek naar personeelsbeleid onder ruim 2300 werkenden, onder wie uitvoerenden, leidinggevenden en directeuren. Het onderzoek is uitgevoerd door onder meer Intermediair en Management Team.

Kritiek is er vooral op de aandacht die de organisatie heeft voor de balans tussen werk en privé-leven, loopbaanontwikkeling en management development. Het salarisbeleid krijgt van alle groepen ondervraagden de hoogste waardering. Ook het verzuimbeleid en de werving & selectie doet de organisatie door de bank genomen naar tevredenheid.

Meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) is van mening dat p&o het plezier in het werk behoorlijk kan verpesten. Slechts 20 procent is het hier (helemaal) niet mee eens. Een duidelijke meerderheid vindt p&o daarnaast partijdig. Volgens alle groepen respondenten kiezen p&o'ers vaker de kant van de baas dan die van de werknemer. Bovendien vindt een overgrote meerderheid van werkend Nederland dat p&o te veel met regeltjes bezig is en te weinig flexibiliteit toont. De hoogst gewaardeerde eigenschap van p&o is deskundigheid.

Opvallend is dat vrouwen veel positiever zijn over p&o dan mannen (22,6 tegenover 13,2 procent: "heel bekwaam"). Freelance personeelsfunctionaris Esther Hoenderdos kijkt hier niet van op. Vrouwen hebben er over het algemeen minder moeite mee om over hun problemen te praten, zegt ze. "Mannen moeten vaak over een hoge drempel heen stappen, voordat ze aankloppen bij personeelszaken. Ze zijn vaak bang voor gezichtsverlies." De mate waarin die angst een rol speelt, hangt overigens samen met de branche waarin iemand werkt, benadrukt Hoenderdos. "In de bouw kijken mensen er waarschijnlijk anders tegenaan dan in de zakelijke dienstverlening." Ook de cultuur die in een bedrijf heerst, speelt mee. Uiteindelijk is de houding van de directie van een bedrijf cruciaal. Hoenderdos: "De afdeling P&O is aangesteld door de directie. Daardoor zijn de medewerkers uiteindelijk niet meer dan uitvoerder van de wensen van de baas. Voor een gedegen personeelsbeleid is dus vereist dat het management onderkent dat het belangrijk is te investeren in het personeel. Zonder werknemers immers geen bedrijf. Bovendien: oprechte interesse in wat er in werknemers omgaat en daarop inspelen, loont. Dat resulteert in productievere werknemers en minder uitstroom."

(bron: SPITS)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

HC de Geus
Citaat uit het artikel.
"oprechte interesse in wat er in werknemers omgaat en daarop inspelen, loont. Dat resulteert in productievere werknemers en minder uitstroom."
Werkend Nederland geloofd heilig in de regel hierboven. Te meer omdat, inderdaad, P&O is geïnstalleerd door de hoogste in rang is het vertrouwen in deze stafafdeling ver te zoeken.

Het vertrouwen moet er zijn anders kun je het schudden. Wanneer daadwerkelijk omgangsvormen in organisatie een omslag nemen naar een "gewone menselijke benadering" en we ons allemaal houden aan onze afspraken, let dan ook eens op de afspraken die liggen op het vlak van het arbeidscontract, dan bestaat de mogelijkheid dat P&O hoger gaat scoren. Het heeft veel te maken met perceptie en beleving van de werknemer. Het zijn mensen, weet je wel.
Een algemeen advies aan P&O'ers:
"Doe niet te formeel, stap van je sokkel en beleef de wereld in je werk."
Mensen komen naar je toe!