Eén snelheid op de snelweg

Columns

Met een eenvoudige en goedkope maatregel kunnen we onvoorstelbaar veel problemen op de weg oplossen: voer één snelheid voor iedereen in. De maximumsnelheid is de minimumsnelheid.

Om te beginnen lossen de ongelukken en files op. Die worden nu voornamelijk veroorzaakt door snelheidsverschillen. Zeker als je bedenkt dat steeds meer auto's uitgerust zijn met cruise-control, kan je je voorstellen hoeveel comfortabeler het wordt. Het zal meer lijken op de gestaag voorbij glijdende verkeersstromen uit science-fictionfilms uit de jaren 50. Ook voor verdere automatisering van het autorijden is het erg praktisch als er geen snelheidsverschillen zijn om rekening mee te houden. Als je als treintje over de snelweg gaat kan de bestuurder veel, zo niet alles, overlaten aan de boordcomputer.

Het veroorzaakt minder vervuiling. Auto's zijn ontworpen om bij 90km/u het zuinigst te rijden, dus als ze dat massaal doen is er minder verbruik en minder uitstoot. Ook voor omwonenden betekent het minder geluidsoverlast. Asfalt met verkeer en het verkeer zelf is het stilst bij een lage snelheid.

Uiteindelijk ben je binnen Nederland nauwelijks later op je bestemming. Er zijn binnen Nederland nauwelijks lange stukken Autobahn of Péage waarop je je gemiddelde snelheid signficant kan verhogen. Sterker nog, je hebt meer aan een voorspelbare snelheid dan aan een theoretisch hoge snelheid die terugvalt naar 0 door een ongeval veroorzaakt door snelheidsverschillen.

Reken maar uit wat een winst dat geeft op de werkvloer. Niet meer wachten op collega's of leveringen die verlaat zijn door het verkeer waardoor kostbare werknemers minder of niet productief zijn. De langere reistijd is beperkt met de Nederlandse afstanden. Een paar minuten tijdens de meeste ritjes, een kwartiertje op de, voor de meeste weggebruikers zeldzame, lange afstanden. Dat is het waard.

De capaciteit van het wegdek kan zonder extra asfalt toenemen. Je blijft ook in beweging omdat je zelden van rijstrook hoeft te wisselen. Bij het invoegen schuif je zoveel mogelijk op naar links en je gaat een paar kilometer voor je afslag pas naar rechts. Het Amerikaanse gebruik 'keep your lane' is alleen in te voeren als op alle banen de bijbehorende 55mph (90km/u) geldt.

Het kan ook de vergrijzing opvangen. Als ouderen niet meer de snelweg op durven zijn ze minder mobiel. Maar met één snelheid voor iedereen voelen zij zich er veilig.

Ook zijn we dan verlost van een kleine ergernis: al die borden met verschillende snelheden langs en boven de weg kunnen verdwijnen. Die zijn ook niet bevorderlijk voor de veiligheid.

Het enige bezwaar tegen dit voorstel is de irrationele mens die graag hard wil kunnen rijden. Rationele argumenten tegen dit voorstel zijn er niet.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

ReindeR Rustema
Voorstanders kunnen de bijbehorende petitie tekenen: <a HREF="http://1snelheidopdesnelweg.petities.nl/" rel="nofollow">1snelheidopdesnelweg.petities.nl</a>.
Dik Brouwmeester
Best een zinnig idee. Mijn autootje uit begin jaren '90 rijdt bij 90 km/u 1 op 16,6, geloof ik. De snelweg zou misschien stukken veiliger kunnen worden.

Maar van geautomatiseerde auto's moet ik echt niets hebben. Van die veel te ver gaande automatisering en alles onderling laten communiceren komen nog grote ongelukken.
Bart van Zutphen
Lid sinds 2019
@Peter Urbanus: dat is een kwestie van tijd. Autorijden geeft vaak een gevoel van vrijheid. Maar voor mensen die veel zakelijk van A naar B onderweg zijn zou geautomatiseerd een uitkomst zijn; efficiënte tijdsbesteding: email lezen beantwoorden, veilig bellen, voorbereiden op de afspraak.
Dit met de nuance dat het dan over snelweg kilometers gaat

Meer over Logistiek & Supply chain management