De toekomst van supply chain

Actueel

De olieprijs zal de komende decennia tot 2030 niet in de orde van grootte stijgen die nodig is om conventioneel transport te bedreigen. Zelfs een olieprijs van tweehonderd dollar, de meest pessimistische schatting, zal niet leiden tot een complete stilstand van transport in 2030.

Het onderzoek  ‘The Future of Transportation & Logistics in 2030’ in samenwerking met PricewaterhouseCoopers is volgens de Delphi-methode gehouden en er deden 48 experts online en interactiee uit twintig landen op vijf continenten mee.

Het reduceren van transportemissies zal de grootste uitdaging zijn in de toekomst. Consumenten zullen in de toekomst ook meer keuze hebben in de logistiek van de zogenaamde aflevering in de Last Mile.

Opvallende conclusie uit het onderzoek is dat het aandeel van wegtransport alleen maar toeneemt in de toekomst, van 72,4% in 2005 naar 75,4% in 2030. Deze stijging is te verklaren door de vereiste flexibiliteit bij disrupties in de supply chain. Dit heeft een enorme impact op het supply chain ontwerp. Supply chains zullen niet volledig immuun zijn voor externe schokken. Vandaar dat een hoge mate van flexibiliteit noodzakelijk is. Een Plan B is een vereiste. Vulkaanuitbarstingen zijn zogenaamde Wild Cards in de opgestelde scenario’s, gebeurtenissen die waarschijnlijk zullen plaatsvinden ergens in de toekomst.

In het onderzoek is naast het meest waarschijnlijke toekomstscenario ook gekeken naar een extreme variant met als belangrijkste factoren duurzaamheid en olieprijs. In het scenario genaamd ‘De begrensde, maar nog steeds onwetend wereld’ is de olieprijs geëxplodeerd in een niet-duurzame maatschappij. Dit scenario wordt gekenmerkt door een wereldwijd gebrek aan grondstoffen en hulpbronnen; mobiliteit is een luxe en een verschuiving vindt plaats naar goederentransport per spoor voor het regionale vervoer. Men moet voor een aantal uitgewerkte scenario’s, een alternatief plan hebben. Vaardigheid in het managen van de toekomst is cruciaal.

Supply chain van de toekomst gericht op duurzaamheid
Er bestaat een grote samenhang tussen duurzaamheid en de toekomstige supply chain van de consumentenproductenindustrie en -detailhandel.

Nieuw onderzoek getiteld "Future Supply Chain 2016: Serving Consumers in a Sustainable Way", dat het Global Commerce Initiative (GCI) in samenwerking met Capgemini.

Het onderzoek biedt een nieuw geïntegreerd supply chain-model dat rekening houdt met duurzaamheidsparameters zoals de beperking van de CO2-uitstoot en het energieverbruik, betere opsporingsmogelijkheden en minder verkeersopstoppingen, maar ook met traditionele maatregelen zoals directe beschikbaarheid, kostenbeperking en financiële resultaten.

Uit het onderzoek blijkt dat de totale potentiële impact van deze reorganisatie van de supply chain aanzienlijk is en voordelen omvat als minder transport- en behandelingskosten per pallet, een kortere levertijd, minder CO2-uitstoot per pallet en een grotere directe beschikbaarheid. Er bestaat een wezenlijke behoefte aan baanbrekende verandering, want het verleden ziet er heel anders uit dan de toekomst die de industrie te wachten staat. Het ‘toekomstige supply chain'-rapport pleit voor verandering door de innovaties te identificeren die op dit moment in de industrie bestaan in de vorm van nieuwe oplossingen, toonaangevende werkwijzen, voorbeeld-supply chains en nieuwe manieren om de impact van de nieuwe parameters op de supply chain te berekenen.

Volgens het rapport wordt het uitgangspunt voor de bouw van de toekomstige supply chain gevormd door het identificeren van zowel bestaande als voor de toekomst voorziene probleemgebieden. In het rapport worden 8 grote gebieden geïdentificeerd die voor innovatie vatbaar zijn:

  1. bedrijfsinterne logistiek,
  2. gezamenlijke fysieke logistiek,
  3. retourlogistiek,
  4. het beheer van een fluctuerende vraag,
  5. identificeren en labelen,
  6. efficiënte middelen,
  7. gezamenlijke scorecards,
  8. ondernemingsplannen.

Door deze innovatieve oplossingen en samenwerkingsconcepten te integreren in één samenhangend model, krijgen we de architectuur voor de toekomstige supply chain die de industrie nodig heeft voor nieuwe efficiëntie en kostenbeperking,

Het onderzoek wees uit dat een grote impact op de nieuwe duurzaamheidsparameters wordt bereikt wanneer de volgende concepten samengevoegd en geïmplementeerd worden: informatie-uitwisseling, gezamenlijke opslag en gezamenlijke distributie in de stad en buiten de stedelijke gebieden.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: Supply Chain & Future Supply Chain

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatie