Supply chain in het jaar 2020

Actueel

Bedrijven zijn al bezig met het jaar 2020. Het bedrijf Yacht, gespecialiseerd in interim-management, is in Nederland volop in de weer om voor verschillende bedrijfsfuncties – waaronder logistiek en inkoop – scenario’s voor 2020 te ontwikkelen. Capgemini heeft in opdracht van Nederland Distributieland doorgerekend hoe het Europese supply chain-netwerk van een fictieve, grote producent van consumentenelektronica er in 2020 idealiter uit zou moeten zien op basis van veranderende demografische gegevens, kosten van brandstof en arbeid en CO2-emissies.

Ook internationaal zijn bedrijven en instituten volop bezig met het jaar 2020. Onder de naam Supply Chain 2020 (SC2020) is het Amerikaanse wetenschappelijke instituut MIT-Center for Transportation and Logistics bezig met een langlopend programma om signalen van potentiële trends in supply chains op te pikken om toekomstige dilemma’s te kunnen voorspellen. Er zijn 8 factoren die de supply chains van 2020 zullen vormgeven:

  1. veranderende demografische samenstellingen,
  2. groene agenda blijft leidend
  3. verhoging in supply chain risico’s
  4. olieprijzen,
  5. de opkomst van economieën in het China, India, Brazilië en Mozambique,
  6. wereldwijde handelsblokken,
  7. milieuwetgeving
  8. technologie

Supply chain consolidatie wordt het buzzwoord van 2011 als het gaat om samenwerking in de ketens. Dat voorspelt Frits van den Bos, ECR Manager bij GS1 Nederland, in zijn opiniestuk op de website van GS1. In 2010 startten er vanuit verschillende samenwerkingsverbanden in de Consumer Goods Sector nieuwe initiatieven op dit terrein en in 2011 worden de resultaten daarvan volgens Van den Bos zichtbaar.

Extreme concurrentie en globalisering dwingen bedrijven om de dingen te doen waar ze uitzonderlijk goed in zijn. Klanten willen meer service, keuze, kwaliteit, gemak en een lagere prijs. Tegelijkertijd willen ze dat het minder tijd en moeite kost om een product te kopen. Uit cijfers van analistenbureau Gartner blijkt dat sinds 2005 meer dan de helft van supply chain-activiteiten wordt uitbesteed aan dienstverlenende partijen.

Veel van die dienstverleners zitten echter in een vicieuze cirkel. Door de lage marges en grote concurrentie investeren ze niet en nemen ze geen risico’s. Daardoor innoveren ze niet en zijn ze niet proactief, wat ertoe leidt dat de dienstverleners een focus op kosten houden en de dienst een commodity blijft. Om de vicieuze cirkel te doorbreken moeten bedrijven meer samenwerken.

'Werk samen op de achtergrond en concurreer op de voorgrond’, is het devies van Alan Waller, vicepresident bij Solving International. Hij geeft toe dat het moeilijk is om te realiseren, maar er zijn al voorbeelden van bedrijven die ‘samenwerken voor gezamenlijk voordeel en moedwillig de concurrent assisteren’. Een goed voorbeeld is dat van Volkswagen en Ford, die voor de productie van respectievelijk hun Sharan- en Galaxy-model een co-makership aangingen. De beide concurrenten delen een fabriek en een assemblagelijn. ‘Iedere concurrent is een potentiële partner en iedere vriend een potentiële concurrent.’ Een ander bekend voorbeeld is dat van Kimberly Clark, producent van tissues, en Unilever Home & Care Products (Lever Fabergé). Zij lieten samen een nieuw distributiecentrum bouwen in Raamsdonkveer. Dit project won in 2005 al de Logimatch Award voor beste logistieke samenwerking.

Van strategische waarde

Met de veranderende wereldeconomie, de toenemende aandacht voor duurzaamheid en risicomanagement en de naderende vergrijzing is supply chain management van strategisch belang geworden; de operationele logistiek is daar slechts een onderdeel van geworden. De supply chain wordt nu een bron van concurrentievoordeel. We praten niet meer over snijden in de kosten, maar we gebruiken Value Stream Mapping voor waardecreatie. Maar met deze expertise kun je ver komen in het bedrijfsleven.

‘De huidige CEO van Wal-Mart is naar boven gekomen via logistiek’, aldus Pat Byrne, senior managing director bij consultancybureau Accenture tijdens het CSCMP-congres in Philadelphia. Deze ontwikkelingen vergen volgens Byrne nieuwe vaardigheden van de supply chain professional: ‘Sterke communicatieve vaardigheden, de capaciteit met bestuursleden om te gaan en internationale ervaring.’ Kortom, er rust in de toekomst een zware, maar uitdagende taak op de schouders van de supply chain professional.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Supply Chain Magazine

Zie ook in de kennisbank van ManagementSite het onderwerp Logistiek & Supply Chain Management.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Logistiek & Supply chain management