De behoefte aan eenvoud is in onze complexe wereld nog nooit zo groot geweest. Concepten die complexiteit weten terug te dringen en meerwaarde creëren hebben daarom de hoogste prioriteit.

Heeft u wel eens van de Colruyt Group gehoord? Het is een Belgische supermarktketen met meer dan 400 vestigingen en ruim 20.000 medewerkers. Het familiebedrijf is bij onze zuiderburen bekend om haar lage prijzen, en de efficiënte manier waarop ze haar winkels runt. Sinds de oprichting van het bedrijf heeft het management maar één missie: werkvereenvoudiging. Daarom zijn op verschillende locaties in het land 100 werkvereenvoudigers aangesteld. Dat zijn coaches die speciaal zijn opgeleid om andere werknemers te ondersteunen bij het vereenvoudigen van hun werkzaamheden. En dat werpt al jarenlang zijn vruchten af. Eenvoud regeert niet alleen op de werkvloer, maar is ook doorgevoerd in de gehele logistieke keten. Met relatief eenvoudige ingrepen weet deze Belgische Super ieder jaar weer de concurrentie voor te blijven. Wie inspiratie wil opdoen moet na het lezen van dit artikel maar eens op de site van deze Belgische prijsstunter kijken. Of nog beter, zelf de functie van werkvereenvoudiger in het leven roepen!

Het probleem is dat we vaak met een bepaalde bril naar de werkelijkheid kijken. Ons blikveld wordt mede bepaald door de sector waarin we werken. En naarmate we langer in dezelfde business zitten, krijgen we steeds meer last van tunnelvisie. We staan steeds minder open voor innovatie, terwijl de marktomstandigheden razendsnel veranderen. Nog niet zo lang geleden besloten twee berooide studenten een online marktplaats voor de verhuur van accommodaties te beginnen. Een simpel bedrijfsmodel, dat weinig kostte, maar de hotelbranche op zijn kop zette. De noodzaak om te vernieuwen is nog nooit zo groot geweest. En dat geldt des te meer voor het vinden van eenvoudige manieren, die extra meerwaarde opleveren.

Lees ook:

Eenvoud wint! Maar hebben we het lef?

Hieronder een aantal voorbeelden.

1. Standaardisatie

Voor dat een Pinot Noir uit Chili bij u op tafel staat, heeft deze zo’n 15.000 kilometer afgelegd. En vaak is deze wijn uit Latijns-Amerika nog goedkoper dan dezelfde wijn uit Frankrijk. Mede mogelijk gemaakt door de uitvinding van de container, die in 1956 het licht zag. Volgens The Economist heeft deze uitvinding meer voor de groei van de wereldhandel betekend dan alle handelsakkoorden van de afgelopen 50 jaar. Weliswaar is de container een toonbeeld van eenvoud, maar heeft zij een enorme impact. Door de ‘metalen doos’ is vervoer bijna gratis geworden, en bedragen de transportkosten van uw fles Chileense wijn nog geen twee procent van de prijs die u in de winkel heeft betaald!

Het concept van standaardisatie wordt ook veel in de industrie toegepast.

Bij de vrachtwagenfabrikant Scania maakt men al jarenlang gebruik van een standaard uit de speelgoedbranche. Om de standaardisatie van het productieproces onder de knie te krijgen, volgen alle nieuwe werknemers van de truckbouwer een interne cursus. Met legostenen worden bijvoorbeeld vrachtauto’s in elkaar gezet. Eerst zonder, en later met standaardisatie van het werkproces. Hierdoor leren werknemers, hoe op een eenvoudige manier, de kwaliteit van werk met sprongen omhoog gaat. Bovendien wordt het veel makkelijker om elkaars taken over te nemen. Mede dankzij de eenvoud van klikbare bouwstenen is een enorme stijging in de arbeidsproductiviteit gerealiseerd. Op de productielocatie in Zwolle werden in 2008 nog maar 7 trucks per werknemer per jaar geproduceerd. Dit jaar is de verwachting dat er 15 trucks per werknemer van de band zullen rollen.

2. Minder onderdelen

Het Engelse kijkcijferkanon TopGear heeft vorig jaar de Citroën Cactus als auto van het jaar uitgeroepen. Bij het ontwerp van de Franse auto kwam de nadruk te liggen op eenvoud en gewichtsbesparing. Vooral het interieur, dat minimalistisch is vormgegeven, blinkt uit door al haar eenvoud. Hierdoor wordt de bestuurder minder snel afgeleid en is hij meer gefocust op de weg.
En bent u al die overbodige functies op uw telefoon ook flink zat? En staat u voortdurend in contact met uw gsm? Dan is het wellicht tijd om John’s Phone te bestellen. Deze gsm van Nederlandse makelij is de eenvoudigste telefoon ter wereld. De simpele uitstraling van het apparaat is een verademing. En ook op het gebied van de bediening is eenvoud troef. Je kunt er alleen mee bellen of opgebeld worden. Aan de achterkant is plaats ingeruimd voor een compact papieren adresboekje en een potlood. Bijkomend voordeel is het grote uithoudingsvermogen van de batterijen. Die hoef je bijna nooit meer op te laden!

In onze complexe wereld hebben consumenten steeds meer behoefte aan eenvoud. Daarom is men ook bereid om meer te betalen voor merken die staan voor eenvoud en helderheid. Dat komt duidelijk naar voren uit internationaal onderzoek dat het Amerikaanse merkenbureau Siegel&Gale uitvoert. Dit bureau stelt ieder jaar een Global Brand Simplicity Index op. Bedrijven die eenvoud in al hun geledingen hebben doorgevoerd, zoals Ikea, Lidl en Google, voeren de ranglijst aan.

3. Eén loket

Landen onderscheiden zich onder meer van elkaar door verschillende talen, maar ook door de meest uiteenlopende betaalsystemen. Er wordt wereldwijd van 250 verschillende betaalmethodes gebruik gemaakt. Voor internationaal opererende bedrijven brengt dat veel rompslomp met zich mee. In de Verenigde Staten gebruiken ze bijvoorbeeld de creditcard, terwijl Nederlanders met iDeal hun aankopen betalen. En in Latijns-Amerika houden ze er meer exotische betaalmethodes op na.

Het Nederlandse bedrijf Ayden heeft hier verandering in aangebracht. Voortaan worden alle betalingsmethoden in een eenvoudig software-systeem ondergebracht. Hierbij is Ayden een soort virtueel loket, dat de geldzaken tussen betaler en ontvanger snel en goedkoop afhandelt. Facebook, Groupon, Airbnb en de KLM zijn al vaste klant. En steeds meer grote internetbedrijven volgen hun voorbeeld. Door goed na te denken over de vereenvoudiging van het internationale betalingsverkeer wist Ayden in 5 jaar tijd een groei door te maken van meer dan veertienduizend procent. En dankzij een investering van 250 miljoen in 2014 werd het bedrijf in één keer 1,2 miljard euro waard.

Tot slot nog het volgende. In Nederland zijn we per jaar ongeveer 60 miljard euro kwijt aan vergaderen. En die zijn lang niet even effectief. Soms is het beter als manager om de vergaderzaal achter je te laten en meer tijd door te brengen met klanten. Of je licht eens op te steken in een andere sector. Bijvoorbeeld door een bezoek te brengen aan een Belgische supermarkt of een rondleiding aan te vragen bij Scania. En wat te denken van een workshop ‘Lean met Lego’. Of misschien moet u als eerste Nederlandse bedrijf een fulltime werkvereenvoudiger in dienst nemen. Wellicht kan de onderstaande lijst met bronnen ook een bijdrage leveren aan de volgende meeting. Bij voorkeur staand. Dat levert in een kort tijdsbestek de beste concepten op. Zo simpel is het!

Bronnen

  • Kortleven, Cyriel, Less is Beautiful, Uitgeverij Lannoo, Tielt.
  • Siegel, Alan, Simple, Conquering the crisis of Complexity, Random House, Londen.
  • http://www.topgear.nl/uitgelicht/citroen-c4-cactus-meer-door-minder-uitgelicht/
  • http://www.volkskrant.nl/economie/internetkassa-met-een-enorme-talenknobbel~a3841364/
  • http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2013/05/economist-explains-14

Noot Redactie: Zie ook ons dossier Eenvoud versus Complexiteit.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Leuk artikel! Ik ben zelf ‘werkvereenvoudiger’ bij verschillende bedrijven en iedere keer is het weer een feest om te zien welke verbeteringen de medewerkers kunnen bereiken. Vaak levert een simpele verbetering, altijd gerealiseerd binnen 5 weken, een tevreden klant èn een tevreden werknemer op. Momenteel train ik onder andere medewerkers van een call center. Percentage in één keer de vraag beantwoord: hoger. Gespreksduur: even lang of korter. Activiteiten in de backoffice: (inmiddels) honderden uren minder. En dat puur vanuit de ideeën van de medewerkers zelf, en alle verbetertrajecten ook uitgevoerd door de medewerkers zelf!

Beste Eric,

Naar aanleiding van je reactie ben ik wel nieuwsgierig geworden naar jouw werkzaamheden als werkvereenvoudiger. Leuk als je ook een aantal ervaringen op dit vlak met ons wilt delen. Bijvoorbeeld in de vorm van een artikel.

Ton Verbeek

Dag Ton,
Mooi artikel. Innovatie zit’m dus in de eenvoud en logische oplossingen.

Dit zijn prachtige voorbeelden van innovaties die er toe doen. De boodschap is duidelijk: blijf heel bewust bezig met vernieuwen. Een boodschap die iedere organisatie zich ter harte zou moeten nemen.

Hoe zou dit ingezet kunnen worden op de dienstensector? En in vrijwilligerswerk? In het maatschappelijke domein (en de zorg) lijken procedures steeds ingewikkelder te worden. Ik herken minstens één goede tip: vraag het de klant.

Beste Joke,

Je hoeft alleen maar te kijken naar Jos de Blok van Buurtzorg Nederland. Hij gaf de verantwoordelijkheid weer terug aan de wijkverpleegkundigen. Dat is veel effectiever en bespaart bovendien veel geld. Zo eenvoudig is het!

Voor meer informatie over deze organisatie kun je het volgende artikel op deze site raadplegen: “De Paarse Krokodil rukt op!”

Het is adyen en niet ayden

Toon alle 7 reacties
x
x