Slimmer werken? Laat de eenvoud regeren!

Cover stories

De behoefte aan eenvoud is in onze complexe wereld nog nooit zo groot geweest. Concepten die complexiteit weten terug te dringen en meerwaarde creëren hebben daarom de hoogste prioriteit.

Heeft u wel eens van de Colruyt Group gehoord? Het is een Belgische supermarktketen met meer dan 400 vestigingen en ruim 20.000 medewerkers. Het familiebedrijf is bij onze zuiderburen bekend om haar lage prijzen, en de efficiënte manier waarop ze haar winkels runt. Sinds de oprichting van het bedrijf heeft het management maar één missie: werkvereenvoudiging. Daarom zijn op verschillende locaties in het land 100 werkvereenvoudigers aangesteld. Dat zijn coaches die speciaal zijn opgeleid om andere werknemers te ondersteunen bij het vereenvoudigen van hun werkzaamheden. En dat werpt al jarenlang zijn vruchte...

Eric Eggermont
Leuk artikel! Ik ben zelf 'werkvereenvoudiger' bij verschillende bedrijven en iedere keer is het weer een feest om te zien welke verbeteringen de medewerkers kunnen bereiken. Vaak levert een simpele verbetering, altijd gerealiseerd binnen 5 weken, een tevreden klant èn een tevreden werknemer op. Momenteel train ik onder andere medewerkers van een call center. Percentage in één keer de vraag beantwoord: hoger. Gespreksduur: even lang of korter. Activiteiten in de backoffice: (inmiddels) honderden uren minder. En dat puur vanuit de ideeën van de medewerkers zelf, en alle verbetertrajecten ook uitgevoerd door de medewerkers zelf!
Ton Verbeek
Auteur
Beste Eric,

Naar aanleiding van je reactie ben ik wel nieuwsgierig geworden naar jouw werkzaamheden als werkvereenvoudiger. Leuk als je ook een aantal ervaringen op dit vlak met ons wilt delen. Bijvoorbeeld in de vorm van een artikel.

Ton Verbeek
Harry Wiggers
Lid sinds 2019
Dit zijn prachtige voorbeelden van innovaties die er toe doen. De boodschap is duidelijk: blijf heel bewust bezig met vernieuwen. Een boodschap die iedere organisatie zich ter harte zou moeten nemen.
Joke van Galen
Hoe zou dit ingezet kunnen worden op de dienstensector? En in vrijwilligerswerk? In het maatschappelijke domein (en de zorg) lijken procedures steeds ingewikkelder te worden. Ik herken minstens één goede tip: vraag het de klant.
Ton Verbeek
Auteur
Beste Joke,

Je hoeft alleen maar te kijken naar Jos de Blok van Buurtzorg Nederland. Hij gaf de verantwoordelijkheid weer terug aan de wijkverpleegkundigen. Dat is veel effectiever en bespaart bovendien veel geld. Zo eenvoudig is het!

Voor meer informatie over deze organisatie kun je het volgende artikel op deze site raadplegen: "De Paarse Krokodil rukt op!"
Arjan Pelders
Lid sinds 2019
Het is adyen en niet ayden

Meer over Zingeving in werk en organisatie