Channels

Teams zijn veel succesvoller als medewerkers en leiders bereid zijn om hun meningen en ideeën te delen. En naar elkaar te luisteren. Dit gebeurt veel te weinig!

In teams hoor ik de mooiste ideeën, waar niets mee wordt gedaan. De oplossingen voor problemen zijn vaak al aanwezig! Toch worden meningen niet op tafel gebracht. Velen hebben ‘geleerd’ om hun gevoel en/of mening niet meer uit te spreken. Uit angst voor de reactie.

Herken je dit gedachtenpatroon bij jezelf of bij je teamleden?

  • ‘Elke keer als ik mijn nek uitsteek, wordt mijn kop eraf gehakt
  • Mijn mening wordt niet op prijs gesteld, ze doen er toch niets mee
  • Ik krijg vaak ‘weerstand’, omdat anderen er anders over denken
  • Kritisch zijn past niet in onze groep; de ander voelt zich dan niet goed’

Zo wordt het opgelost:

  • door maar niets meer te zeggen
  • door het in bedekte termen te laten merken (of in de wandelgangen)
  • door in de weerstand te gaan
  • door over iedereen heen te walsen

Lees ook:

De 4 G's om effectief de confrontatie met je medewerkers aan te gaan

In alle gevallen verliest het team motivatie. En ideeën! Initiatieven verdwijnen. Er zijn onderlinge wrijvingen. Ieder gaat zijn eigen weg. Er is geen eenheid. Om maar een paar dingen te noemen. En denk je dat de klant dit niet voelt…?

Confrontatie lijkt wel een vies woord. Ik versta hieronder: het op directe wijze jouw werkelijkheid ter sprake brengen; in verbinding met jezelf en de ander. En verantwoordelijkheid nemen voor jouw mening. Dat is heel wat, ik weet het. Dit is echter nodig om een (h)echt team te vormen. Om het 1+1 = 3-effect te bereiken. Om samen iets geweldigs voor elkaar te krijgen.

Stel je eens voor wat er gebeurt als alle ideeën en meningen van het team ter sprake komen. En hier open over kan worden gediscussieerd. Zodat jullie samen tot nieuwe oplossingen komen. Zodat jullie bevlogen en gefocusseerd aan de slag gaan. Iedereen merkt dat! Jullie zelf en de klanten. En het is zelfs nog veel mooier: ieder voelt dat zijn/haar ideeën van belang zijn.

Dit is ook mogelijk. Echt!

DE GOUDEN REGEL VOOR CONFRONTATIE IS: EERST NAAR BINNEN KIJKEN BIJ JEZELF!

Dat doe je zo: Vraag jezelf af hoe je reageert als anderen een andere mening hebben, niet geinteresseerd zijn in jouw ideeën of als je een boodschap te melden hebt die niet zo leuk is voor anderen!

  1. Wat denk je en wat doe je dan?
  2. Wat is het resultaat?
  3. Wat hoop je daarmee te voorkomen? (dat is waarom je het op deze wijze in stand houdt)
  4. En hoe voelt dat? (dit is waarom je wellicht wilt heroverwegen om het anders te gaan doen)

Voorbeeld
Petra vindt dat haar medewerker Arjen niet goed functioneert. Arjen is zich echter nergens van bewust. Tijdens een coachingsgesprek met mij geeft Petra aan dat ze denkt dat ze veel te kritisch is. Daarom zegt ze alleen af en toe zijdelings iets tegen Arjen, zit zich ondertussen groen geel aan hem te ergeren, maar bespreekt het verder niet. De vraag is welke boodschap ze hiermee afgeeft aan andere collega’s… (En hoeveel kritiek deze op haar zullen hebben..) en welk effect dat heeft op hun motivatie.

Ik stel haar de vraag wat ze hiermee hoopt te voorkomen. Ze komt erachter dat ze er alles aan doet om kritiek op zichzelf te voorkomen. Daardoor voelt ze zich echter incapabel en zwak.Petra realiseert zich dat haar gedachte dat niets zeggen of doen, om daarmee kritiek op haarzelf te voorkomen, niet werkt. En dat ze zich hierdoor zelfs incapabel voelt.

Na de coaching neemt Petra de stap om Arjen’s functioneren te bespreken. Hij is blij dat het ter sprake komt, omdat hij het ook al zo voelde. Er wordt een positie binnen het bedrijf gevonden die veel beter bij hem past. Arjen is blij. Het team functioneert veel beter. En Petra is blij dat kritsich kijken (haar kwaliteit) en dit toepassen veel oplevert. Ze voelt zich sterk. Win-win-win..

Succes met naar binnen kijken!

Karin van Zuilen is trainer, coach en auteur van de gratis cursus ‘Meer tijd en energie in 5 stappen‘.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x