Channels

Het is onmogelijk om goed te communiceren zonder oefening. Het zijn de subtielere elementen van persoonlijkje communicatie die je moet leren, net zo lang tot het spontaan gaat. Met de volgende communicatie principes bereik je betere resultaten.

 11 Communicatie principes

  1. Spreek niet met een gespleten tong
    Mensen zullen zich niet naar je open stellen wanneer ze je niet vertrouwen. Het eisen van vertrouwen werkt echter niet. Je moet het verdienen door consequent het juiste gedrag te vertonen, de juiste beslissingen te nemen en de juiste manier van denken te demonstreren. Onthoud dat mensen je veel zullen vergeven wanneer ze je vertrouwen, maar bijna niks wanneer het vertrouwen afwezig is.
  2. Maak het persoonlijk
    Er zit veel waarheid in de volgende uitspraak: ‘Mensen interesseert het niet hoeveel je weet, totdat ze weten hoeveel je er om geeft.’ Wanneer je geen betekenisvolle relaties ontwikkelt met de mensen met wie je werkt, zul je nooit weten wat er echt speelt, totdat het te laat is er nog iets aan te doen.
  3. Maak het specifiek
    Specifiek zijn is 9 van de 10 keer beter dan ambiguïteit. Leer om helder te communiceren. Simpel en bondig is altijd beter dan gecompliceerd en verwarrend. Tijd is een zeer kostbaar goed in de hedendaagse zakenwereld. Het is daarom cruciaal om te leren direct tot de kern te komen. Je doel moet altijd zijn om al het overbodige eruit te filteren en al je woorden te laten tellen.
  4. Focus op de ander
    De beste communicators zijn niet alleen goed in leren en informatie verzamelen terwijl ze met anderen communiceren, ze zijn ook zeer sterk in het overbrengen van hun visie en ideeën en anderen tot acties aan te zetten. Het geheim hiervan is om iedere interactie te benaderen vanuit het hart van de ander. Wanneer je je echt weet te richten op meer bijdragen dan ontvangen, zul je je doel bereiken. Dat lijkt misschien tegen je intuïtie in te druisen, maar het is echt waar. Door je intensief te richten op de behoeften en verlangens van de ander, zul je veel meer bereiken dan je puur te richten op je eigen agenda.
  5. Stel je open
    De grootste limiterende factor in het vinden van nieuwe mogelijkheden is een gesloten geest. Ga op zoek gaan naar afwijkende meningen en posities. Het doel is nooit om mensen van gedachten te doen veranderen, maar juist te begrijpen wat ze denken. Het is verbazend hoe bang veel mensen zijn voor tegengestelde meningen, terwijl ze juist bijzonder geïnteresseerd en nieuwsgierig zouden moeten zijn. Een open dialoog met iedereen die je uitdaagt of confronteert, draagt bij aan je ontwikkeling van de organisatie. Het is niet de mening die telt, maar de bereidwilligheid om het met een open geest te bespreken en ervan te leren.
  6. Zwijg en luister!
    Het simpelweg zenden van een boodschap is niet effectief. Begrijpen wanneer bij iemand het licht uit gaat is een zeer belangrijke stap in je ontwikkeling tot een betere communicator. Verwijder je oorsmeer en ga het gesprek aan met je mensen en stop met het houden van lezingen en monologen – een gesprek heeft veel meer betekenis.
  7. Verwissel ego voor empathie
    Wanneer vrijmoedigheid gecommuniceerd wordt met empathie en zorgzaamheid – in plaats van met de arrogantie van een opgeblazen ego – beginnen er goede dingen te gebeuren. Empatische communicators vertonen een hoog niveau van authenticiteit en transparantie wat mensen bijzonder aanspreekt. Dit is het communicatieprincipe dat boosheid omvormt tot respect en twijfel tot vertrouwen.
  8. Lees tussen de regels door
    Het vermogen om alles te begrijpen wat niet expliciet gezegd wordt. Houd je oren en ogen dus open en je mond dicht en je zult verbaasd zijn hoeveel je bewustzijn in de organisatie verhoogd wordt.
  9. Als je spreekt, weet waarover je praat
    Ontwikkel een autoriteit over de onderwerpen waarover je spreekt. Wanneer je geen expert bent in de besproken onderwerpen, zullen weinig mensen je de kans geven en naar je luisteren. In hedendaagse organisaties is geen ruimte meer voor blaaskaken die eigenlijk geen benul hebben waarover ze praten. Geweldige communicators besteden zowel aandacht aan de ‘wat’ als de ‘hoe’ aspecten van hun boodschap.
  10. Spreek zowel voor groepen als individuen
    Goede communicators kunnen hun boodschap zo aanpassen dat hij geschikt is voor 10 man en dan weer voor 1.000 man in een auditorium, en allemaal zullen ze het gevoel hebben direct als individu aangesproken te worden.
  11. Zorg voor een goed fundament
    Informeer je mensen grondig en betrek ze er volledig bij. Leg uit wat de taken en doelstellingen zijn. Stel daarna vragen om je mensen te helpen plannen. Welke problemen zou je kunnen tegenkomen? Wie zou je er nog meer bij betrekken? Vraag om een korte samenvatting om te controleren of het kwartje echt is gevallen. Alleen ‘oké ik snap het’ is niet genoeg.

Lees ook:

Open brief aan piekeraars

Het grootste gedeelte van de problemen in organisaties komt door slechte interne communicatie. Dat is precies de reden waarom effectieve communicatie zo belangrijk is. Het begrijpen van goede communicatieve vaardigheden is gelukkig gemakkelijk. De toepassing blijkt een stuk lastiger. ‘Oefening baart kunst’, open staan voor feedback versnelt het leertempo.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bron. Bron: financieel-management.nl, door Jeppe Kleyngeld

 

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x