Channels

Als je goed luistert weet je wat je moet vragen. Goede vragen zijn essentieel in elk gesprek. Wat wil je weten? En waarom eigenlijk? Wat ga je met de antwoorden doen? Waar moet het gesprek naar toe? 

De ene vraag is de andere niet. Voordat je je mond open doet, moet je bedacht hebben wat het doel van je vraag is. Afhankelijk van het doel formuleer je de vraag. Als je een mening wilt horen en wilt weten welke emoties je gesprekspartner heeft, is een vraag die met Wat vind je van… begint altijd het beste. Als je concrete informatie nodig hebt, kun je de vraag met een ander vraagwoord beginnen (wanneer, hoeveel, waar…). Hoe dan ook, je stelt een vraag omdat je wilt luisteren naar de ander(en).

Waarom is het stellen van vragen beter dan het geven van antwoorden?

Drie redenen:

  1. Vragen zijn een krachtig antigif tegen overmoed.
    Door vragen te stellen stel je je kwetsbaar op. Een open, nieuwsgierige leider krijgt door vragen te stellen meer opties om in een snel veranderende omgeving de juiste beslissingen te nemen. Bv: Wat is de zin van bepaalde procedures.
  2. De beste vragen zijn de grondslag van alle verandering en creativiteit.
    De klassieke vragen – Waarom? Waarom niet? Wat als? – creëren juist meer mogelijkheden. Medewerkers komen erdoor in een modus die nodig is om met nieuwe oplossingen te komen.
  3. De juiste vragen stellen zorgt voor medewerking.
    Als groep een vraag stellen en verkennen zorgt voor solidariteit, betrokkenheid en vooruitgang. Vragen zorgen voor conversaties en die gesprekken zorgen voor een gezamenlijke visie op de toekomst. Hoe zorg je er bijvoorbeeld als snel groeiende onderneming voor dat je (unieke) cultuur intact blijft?

De vraag die de organisatie verandert

Uiteraard is er niet zoiets als de enige echte juiste vraag. Maar één vraag komt wel in de buurt: Voor welke ideeën vechten we? Waar staan we voor (en waar zijn we tegen)? Waarom doet het ertoe wat wij doen? De antwoorden op deze vragen zorgen voor zingeving en inspiratie.

Lees ook:

Beter resultaat in je persoonlijke communicatie

We denken dat ‘antwoorden’, ‘beweren’ en ‘argumenteren’ belangrijk is in de onderling communicatie terwijl het stellen van goede vragen veel meer impact heeft. Immers: De communicatie is de interactie. Voortdurend ‘zenden’ doet afbreuk aan de interactie. De communicatie verschraalt.
Hoe stel je goede vragen?

  • Bedenk wat het doel is van je vraag.
  • Begin altijd met een korte neutraal geformuleerde open vraag.
  • Luister als de ander aan het praten is.
  • Vraag door op onduidelijkheden.
  • Vat samen wat er is gezegd.
  • Laat de ander reflecteren en vraag nog eens door als het nodig is.

Tot slot: Als u kritiek heeft  op een plan, voorstel of idee, overweeg uw kritiek te uiten in de vorm van een vraag. De kans dat uw kritiek  landt en er serieus over wordt nagedacht door de ander neemt aanzienlijk toe. Meer over het stellen van goede vragen in de kennisbank van ManagementSite bij Coaching

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: P&ampO Actueel Door Marco Hendrikse 

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x