De échte reden van crisis in opleidingsland

Columns

We gaan ongeveer 100 jaar terug in de tijd, naar India. Na een lange voettocht komt een vrouw met haar zoontje bij Gandhi op spreekuur. Ze heeft moeite met de opvoeding van haar zoon. Ze vertelt Gandhi dat haar zoon te veel suiker in de thee doet, als voorbeeld van zijn onbeheerste gedrag. En vraagt Gandhi, als wijze man, om haar zoon te vertellen dat hij dat niet moet doen. Gandhi luistert naar de vrouw en vraagt haar om een week later terug te komen voor zijn advies. Na een zelfde lange voettocht staat zij een week later op de stoep. Gandhi zegt tegen haar zoon dat hij niet zoveel suiker in zijn thee moet doen. Verbaasd, en ook boos, vraagt de vrouw aan Gandhi, waarom hij haar een week heeft laten wachten en opnieuw een lange voettocht liet maken. Gandhi vertelt: “Omdat ik eerst zelf moe...

Suzan Bosch
Dag Manu. ik voel me aangesproken door je voorbeeld over HNW. Ik ben het niet met je eens dat het een hype is, wel dat het geijkte type scholing 'weet je wat jij moet doen' daarvoor niet helpt en dus op z'n retour is. Bij de organisaties waar men teleurgesteld is geraakt over HNW lijkt het ook alsof men juist is vergeten mensen te scholen in datgene waar het echt om gaat, nl je werk opnieuw leren organiseren . Dat gaat veel verder dan ict en werkplek. Het gaat om rekening houden met elkaar, afstemmen op elkaar, uitwisseling van doelen en in verbinding blijven met samenwerkingspartners En dat is geen zend-training met do' s en dont's, eerder een begeleide verkenningstocht naar hoe je (jij, niet men) productief kunt zijn in nieuwe arbeidsverhoudingen.Dat te leren lijkt mij heel veel meerwaarde te hebben voor alle belanghebbenden.
Manu Busschots
Auteur
Beste Suzan,
Wat jij aanbiedt, samen verkennen hoe je productief kunt zijn, lijkt mij ook zeker veel meerwaarde te hebben. Gelukkig hoor ik in je praktijkervaring ook geen geijkte type scholing van mooi opgepoetste 'do's en dont's' die in de praktijk weerbarstig blijken, zeker als ze alleen cognitief zijn geleerd en niet door middel van ervaring. In die zin sluiten jouw werkwijze en het punt dat ik wil maken zeer goed op elkaar aan. Daarnaast heb ik nog het punt van de verpakking. Ik zou ervoor zijn om begeleiding/training/coaching die erop gericht is om rekening met elkaar te houden, af te stemmen en in verbinden te blijven ook gewoon zo te noemen. Het beestje bij zijn naampje. Voor mijn gevoel is daar niet zo heel veel nieuw werken aan. Misschien wel nieuw en goed om daar uitgebreid bij stil te staan voor organisaties overigens.

Meer over Talent ontwikkeling