Channels

Onlangs sprak ik een goede klant over de invulling van zijn MVO-beleid. We hadden net het waardenkompas en de corporate story opgeleverd voor zijn organisatie; een fundament waarop je kan bouwen. Met bouwen bedoel ik communiceren met stakeholders. Op zo’n manier dat het bijdraagt aan de organisatiedoelen. Je kan dit wat mij betreft niet voldoende onderstrepen. Terug naar het MVO beleid van onze klant. Het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid zit bij hen in de haarvaten. Zo is hun hoofdkantoor gebouwd volgens het cradle-to-cradle principe, investeren ze volop in innovatie om nog zuiniger producten te ontwikkelen en vinden ze het normaal om in een project gericht op het netjes verwerken van verpakkingsmateriaal van hun producten, ook het afval van de concurrent op te ruimen. Om zodoende een lans te breken voor een branchebrede norm.

Het zijn illustraties om aan te geven dat het hen niet om iets ‘voor de bühne’ gaat, maar om een oprechte waarde van het bedrijf. Iets dat het verdient om verteld te worden. Aan je medewerkers én aan talent dat z’n weg naar jou nog moet vinden. Aan zakelijke partners, toeleveranciers en natuurlijk aan klanten. Want al die mensen willen méér van je dan een loonstrook, een contract of een productlevering. Al deze mensen zijn ook op zoek naar betekenis, naar drijfveren van de betreffende organisatie.

Mede op basis daarvan maken ze de keuze of ze al dan niet een relatie aangaan. Ergo, het is zaak dat je het verhaal van je organisatie naar buiten brengt. Het gaat er om je goede bedoelingen concreet te maken en ze vervolgens te verzilveren. Daar is helemaal niets mis mee. Als een van de mogelijkheden om het MVO beleid concreet in te vullen besprak ik het breder trekken van opruimen, en om plastic afval als grondstof voor iets nieuws te zien. In ons advies lieten we ons inspireren door The Ocean Cleanup van Boyan Slat, die de plastic soep in de oceaan wil opruimen. Zwerfafval in de zee en op het strand, een onderwerp dat deze maand volop in de belangstelling staat.

Zo is gisteren de Beach Cleanup Tour gestart. Met als doel om afval op de Nederlandse stranden te lijf te gaan en bewustwording te vergroten. Want het is toch gek dat op elke 100 meter strand 227 items te vinden zijn die in een afvalbak horen. En in Leiden staat deze zomer Rick Claassen met zijn zonneoven om plastic afval om te smelten. Tot een skateboard bijvoorbeeld. Dat is wat je noemt opruimen 2.0. Het zijn, net als The Ocean Cleanup, inspirerende initiatieven die de huidige duurzame tijdgeest goed vangen en er concrete actie aan koppelen. Het zijn bovendien interessante concepten waar bedrijven actief in kunnen participeren. Dan wordt MVO meer dan een mooie pagina in het jaarverslag, Dan komt het tot leven voor je stakeholders en gaat het voor je werken.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Goede voornemens en rapporten volstaan niet. Vakbekwame , integere en loyale medewerkers kunnen meegaan in dit verhaal van MVO maar de gemakzucht én ingeslepen gewoontes verstoren dit proces. Opvoeding ,zelftucht en discipline zijn niet altijd aanwezig. Instelling is nog geen gedrag ! Die vrijwillige samenwerking van de medewerkers tot het bereiken van die gemeenschappelijke doelstellingen blijven eerder uitzonderlijk. Geen doelstelling zonder controle !

Dag Mauritz,
Zijn we het niet gewoon eens? Ik ga uit van positieve instelling. Eigenbelang helpt enorm om mensen in actie te krijgen, maar daar ligt wel ruimte. Want een grotere belang is de optelsom van individueel belang. Goed communiceren, inspireren en een voorbeeldrol helpen. Dat vind ik mbt verantwoordelijkheid nemen een ander vertrekpunt dan controle.

x
x