Meer bereiken door zelf minder te doen!

Columns

Van deze titel word je vast heel blij! Meer bereiken door zelf minder te doen! Wie wil dat niet in deze haastige en drukke tijd? Soms sluipt die drukte en die haast, zonder dat je dat zelf goed in de gaten hebt, er zo maar in.

Laatst nog kwam ik een manager tegen die zo omkomt in haar werk dat zij afspraken niet na kan komen. Zij was genoodzaakt bepaalde afspraken een maand vooruit te schuiven, omdat ze het anders niet zou kunnen bolwerken. Het zou me niets verbazen als jij het op dit moment ook veel te druk hebt.

Stel je eens voor wat het voor je betekent als je jezelf niet voorbij hoeft te hollen. Misschien kom je eindelijk eens toe aan die bezinning die je al zo lang op je verlanglijstje hebt staan. Of misschien ga je weer veel meer plezier en ontspanning in je werk ervaren. Krijg je nieuwe energie!

Maar is het wel waar dat je door zelf minder te doen meer kunt bereiken?

Je vindt vast dat het tegenstrijdig klinkt. Dat klinkt het ook. Minder doen en meer bereiken! Dat kan toch niet waar zijn? Ja zeker, het is echt waar! Door minder te doen, kun je wel degelijk meer bereiken! Hoe je dat kunt doen, lees je in de vijf tips die je van mij krijgt.

1. Geef je mensen verantwoordelijkheid!

Ik hoor je al zeggen dat jij je mensen altijd verantwoordelijkheid geeft. Maar het zou ook zo maar kunnen dat je die verantwoordelijkheid weer even snel van ze terugneemt. Bijvoorbeeld als er problemen ontstaan. Ik ken veel leidinggevenden die bij problemen direct met goed bedoelde oplossingen aankomen. Of erger nog, de problemen zelf maar even snel oplossen.

2. Laat de controle los!

Als jij de controle houdt, dan voelen jouw mensen dat. Daardoor blijven ze met allerlei problemen bij jou komen. Stap even met mij mee en laten we kijken naar de rol van een toneelregisseur. Die staat tijdens de uitvoering buiten spel. Die is onzichtbaar, moet de controle loslaten en vertrouwen op het zelf oplossend vermogen van de acteurs.

3. Trek je terug achter de schermen!

Dat betekent dat jij, net als de toneelregisseur, onzichtbaar moet zijn voor je mensen. Het betekent ook dat je in eerste instantie zelf niets doet! Laat je mensen de problemen zelf oplossen. Blijf achter de schermen en aanschouw hoe zij dat doen. Je zult verbaasd staan wat er gebeurt als jij onzichtbaar bent!

4. Stuur bij daar waar dat echt nodig is!

Hoe meer jij je mensen aanstuurt, ze steeds opdrachten geeft, zaken van ze overneemt, hoe meer zij erop gaan rekenen dat jij het uiteindelijk toch oplost. Dat wordt al gauw een patroon. En dat is nu precies wat je niet wilt! Stuur alleen bij daar waar dat echt nodig is. Dat is veel minder nodig dan je denkt. Voordat je bijstuurt, stel je eerst jezelf de vraag wat er gebeurt als je niets doet. Je zult zien dat er maar weinig onoverkomelijke risico's zijn.

5. Bekijk het resultaat!

Als je mensen niet aanstuurt, hoogstens hier en daar bijstuurt, creëer je ruimte. Ruimte waarin je mensen met eigen initiatieven kunnen komen. Je weet ongetwijfeld dat de meeste mensen er buiten hun werk prima in slagen om zelf hun problemen op te lossen. Dat komt omdat zij daar de ruimte voor hebben, en die geef jij hen nu ook.

Door de controle los te laten, laat je zien dat je vertrouwen in je mensen hebt. Omdat je mensen weten dat jij hen vertrouwt, nemen zij hun eigen verantwoordelijkheid. Ze gaan meer initiatieven nemen en problemen oplossen. Je mensen zullen ongetwijfeld fouten maken, maar die ook zelf weer oplossen. Dus doordat jij zelf minder doet,, bereik je meer. En je mensen ook!

Veel succes! Je reactie op deze column is van harte welkom!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jozef Van Giel
Eigenlijk weet iedereen dat allemaal al lang, het is common sense, maar toch kom je nog dagelijks verschrikkelijk veel managers tegen die tegen deze regels zondigen.

Bovendien is dit niet alleen een goede management stijl, het is ook een vorm van respekt voor je medewerkers.

Zeer goede tekst. Ik vat het altijd samen als: "probeer jezelf overbodig te maken".
Nico Viergever
Pro-lid
Geen enkele discussie over de wijsheden van dit artikel.

Afgezien van de menselijke aard, waarom is dit artikel toch nodig? Waarom handelen mensen niet vaker zoals het artikel voorstelt? Een van de oorzaken is de manier waarop wordt georganiseerd. De functionele organisatie, het organiseren binnen silo's gebaseerd op specialisatie, lijkt meer populair dan ooit. Zie de toename van de C-level functies: CFO, CIO, CMO, CLO, etc. In een recente Dilbert had men het zelfs over de CJO, Chief Janitorial Officer voor de schoonmaker.

De functionele organisatie creëert wantrouwen en daardoor veel "control" en bureacratie. De functionele organisatie met de silo's creëert veel over de schutting gooien en juist eindeloos overleg en onderhandelen. De functionele organisatie creëert de situatie dat een afdeling alle verantwoordelijkheid heeft maar een andere afdeling de macht.

De functionele organisatie is rigide en staat succesvol veranderen in de weg.

De functionele organisatie creëert slecht management. Maar lijkt populairder dan ooit....
Veron Goemans
Beste Jozef en Nico,

Dank je wel voor jullie waardevolle bijdragen. Net als jullie vraag ik mij ook af hoe het komt dat het voor veel managers zo moeilijk is om de controle over mensen los te laten.

Jozef, jij geeft aan dat managers moeten proberen zich overbodig te maken. Ik denk dat we al een heel stuk verder komen als managers hun medewerkers gaan zien als hun klanten. Wat is jouw mening over een dergelijke benadering?

Nico, jij zoekt de oorzaak bij de functionele organisatie. Het 'harkjes' concept is echter zo sterk in ons denken over organisaties geworteld. Hoe kunnen we dat er uit krijgen?
Hans Langbroek
Veron,

Zou het ook nog te maken kunnen hebben met de volgende twee factoren:

Uit onderzoek blijkt herhaaldelijk dat managers vinden dat ze beter functioneren dan ze naar het oordeel van hun medewerkers doen. Ze overschatten de eigen capaciteiten. Vaak weten ze ook niet, waartoe medewerkers in privé in staat zijn.

Performance Management, dat de laatste jaren zo in zwang is geraakt, heeft er toe geleid dat de bonus van de baas afhankelijk is van de prestaties van de medewerkers en dit door de hele management lijn. Er ontstaat zo een enorme druk van bovenaf. Dan is het moeilijk om controle los te laten en vertrouwen in je medewerkers te hebben;

Met vriendelijke groeten,
Hans Langbroek
Veron Goemans
Beste Hans,

Ja, het zou heel goed kunnen dat de twee factoren die jij noemt ook van invloed zijn. De controle loslaten en vertrouwen in je medewerkers hebben, levert echter veel meer op dan het tegenovergestelde. Het is een kwestie van het gewoon eens DOEN!

Ik plaats een probleem graag eens in een andere context. Stel dat de manager een imker is en stel dat de imker de controle over zijn bijen niet kan loslaten en geen vertrouwen in zijn bijen heeft. Wat komt er dan van de honing terecht?

hartelijke groet,
Veron Goemans
Jo Heusschen
Dag Veron,
het artikel spreekt mij aan vanuit mijn rol als trainer en adviseur.
Ik begeleid een voltallig bestuur van een vereniging. Zij hebben te kampen met overbelasting. Het wordt hen langzaam te veel. Ik heb voorgesteld om 'minder te werken en meer te besturen'.
Nu de link naar jouw artikel:
ik denk dat de 5 tips heel waardevol zijn. Daarnaast denk ik dat het loslaten en terugtrekken wat genuanceerd kan worden vanuit de theorie van situational leadership van Hersey & Blanchard. Een juiste inschatting van de taakvolwassenheid van de medewerker helpt om een effectieve leiderschapsstijl te kiezen. Volledig delegeren kan pas wanneer de medewerker voldoende bekwaam en bereid is, aldus de theorie.
Als gevolg van dit inzicht is het interessant om de ontwikkeling van de medewerker te bevorderen en de mate van sturing en ondersteuning precies af te stemmen op het niveau van taakvolwassenheid. Daarbij kan de leertheorie van Vigotsky over leerprocessen gebruikt worden door 'de zone van naaste ontwikkeling' op te zoeken en net voldoende uitdaging te bieden.
Ik probeer de bestuurders deze inzichten te geven en ben nu bezig om hun gedrag te trainen.
Dat is een interessante opgave en ik ben benieuwd welke resultaten zij gaan boeken.

Met vriendelijke groet,
Jo Heusschen

Meer over Leidinggeven