Channels

Zoals we in onze vorige column aankondigden, beschrijven we deze weken een viertal menstypen met heel eigen stijlvoorkeuren. We beginnen met het type dat het liefst voorop loopt. In onze BegripsCode noemen we ze Beslissers, maar op deze site is de benaming Baasjes misschien meer op z’n plaats. We stellen er twee aan u voor, Victor de Keijzer en Anouk de Jaeger. Let goed op: nomen est omen!

Victor de Keijzer

Victor is eigenaar van het Amsterdamse PR-bureau Spin Masters. Een selfmade man, die er trots op is wat hij bereikt heeft en dat laat zien ook. Op zijn visitekaartje met reliëfdruk, waar achter zijn naam de letters MBA prijken. Met de diploma’s achter zijn monumentale, strak opgeruimde bureau. En met zijn bolide, die in de woorden van Victor ‘een slordige vijf burgermansjaarsalarissen’ kostte. Victor regeert zijn bureau met strakke hand. Stipt om acht uur houdt hij zijn ‘roll call’ waarbij hij in rap tempo orders uitdeelt. Iemand die ook maar een seconde te laat komt, kan buiten wachten om na de bijeenkomst de vervelendste opdracht in handen geduwd te krijgen. Want aan laat komen heeft Victor een enorme hekel.
Hij is ook bepaald niet iemand die van social talk houdt. Vraagt hij iemand hoe het gaat, dan is het vooral niet de bedoeling om een antwoord te geven dat meer letters heeft dan het woord ‘goed’. Probeer je dat toch te doen, dan kun je er donder op zeggen dat hij je na een paar zinnen onderbreekt met een van z’n favoriete one-liners: ‘Bespaar me je intimiteiten’.

Lees ook:

Autoritair gedrag of samenwerking?

Als u het meer zachtmoedige type bent is de kans groot dat u nu denkt: wat een verschrikking van een man. Maar voordat u hem definitief afserveert is het goed te weten waarom Victor is zoals hij is. Als jongste telg van een ondernemersgezin moest Victor altijd knokken voor zijn plekje. De sfeer in het gezin was competitief, zijn ouders werkten allebei hard en presteren stond hoog in het vaandel. Veel tijd en aandacht voor gevoeligheidjes was er niet. En zo werd Victor net zo resultaatgericht als zijn vader. Hij ziet alles als een missie, een taak en die moet hoe dan ook volbracht worden. Hij is streng voor anderen, maar zeker ook voor zichzelf: hij wil hoe dan ook scoren en successen behalen. Door die drang heeft hij een aantal vaardigheden ontwikkeld die anderen vaak in beduidend mindere mate hebben. Hij kan een probleem in seconden analyseren bijvoorbeeld. Hij heeft de moed om knopen door te hakken, waar anderen eindeloos wikken, wegen en twijfelen. En dat komt weer doordat zowel zijn analytisch vermogen als zijn intuïtie uitstekend ontwikkeld zijn.

Anouk de Jaeger

Al die kwaliteiten heeft ook Anouk de Jaeger, partner in het Gooise advocatenkantoor De Jaeger Van der Lucht. Anouk is een vechtersbaasje eersteklas. Als er al een glazen plafond bestond, dan vloog Anouk daar dwars door heen zonder ook maar iets van scherven gevoeld te hebben. Anouk wil winnen! Als kind al veegde ze het Monopolybord woest van tafel zodra ze merkte dat ze kansloos was en nog kan ze heel slecht tegen haar verlies. Dat maakt haar wel tot een bijzonder succesvol advocate, want ze haalt voor haar cliënten alles uit de kast om het recht aan hun kant te krijgen, ook als dat onterecht is. En met klinkende resultaten. Haar correspondentie met de amices die de wederpartijen vertegenwoordigen is vaak hard, vilein soms zelfs. Wie haar hierop aanspreekt, krijgt slechts een flauwe grijns en haar lijfspreuk terug: ‘Waarom vriendelijk als het ook duidelijk kan?’. Krijgt ze een bericht in even harde bewoordingen terug, dan kan ze dat wel waarderen. Ze beschouwt het als teken van kracht en daar heeft ze respect voor. Overigens bedoelt ze harde opmerkingen nooit persoonlijk: na een geschreven of mondelinge woordenstrijd is het: zand erover, even goede vrienden.
Tegelijkertijd erkent Anouk haar valkuilen wel. Omdat ze weet dat het sociale aspect van leidinggeven nou niet haar sterkste kant is, heeft ze haar secretaresse geïnstrueerd haar erop te wijzen wanneer ze zich van haar milde kant moet laten zien. Zo wordt het bellen van een zieke medewerker keurig in haar agenda gezet en krijgt ze onderweg naar een begrafenis van een gepensioneerd oud-collega te horen wat ze in haar speech moet zeggen.

Hoe ga je effectief met ze om?

Of je ze nu als (potentiële) klant, als collega of als baas voor je hebt, met mensen als Victor en Anouk kun je heel effectief omgaan en ze vaker dan je denkt voor je winnen.

We geven zeven korte tips.

1. Kom altijd op tijd en hou wat je maar te zeggen hebt zo kort en zakelijk mogelijk.
2. Weet van tevoren hoeveel tijd je van ze nodig hebt en vraag of ze die tijd hebben, voordat je van wal steekt.
3. Weid niet uit over details en vooral niet over persoonlijke jammerlijke zaken.
4. Neem hun hardheid nooit persoonlijk, het is namelijk (bijna) nooit persoonlijk bedoeld.
5. Durf hard terug te zijn, daar hebben ze waardering voor.
6. Toon respect voor de prestaties die ze zelf ook van betekenis vonden, maar geef geen compliment over iets dat ze zelf als makkie beschouwen, dat vinden ze een belediging.
7. Raak ze niet even vriendelijk aan door hun hand op hun arm te leggen, dat vinden ze vreselijk.

Als je je hieraan houdt, zul je van Baasjes geen last hebben. Sterker nog: ze zullen je waarderen en dit zonder het letterlijk te zeggen toch in ieder geval laten blijken. In acquisitiegesprekken bijvoorbeeld door ter plekke klant te worden.

Volgende week: de luchtfietsers.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x