Managementtradities helpen; laat ze niet verloren gaan

Columns

Onlangs ging de Twitteraccount ‘Goeroetweets’ in de lucht. Op deze account treft men actuele uitspraken van belangrijke managementdenkers. ‘Goeroetweets’ kan gezien worden als een aanvulling op ‘Goeroegetwitter’, een boek waarin de denkbeelden van 49 ‘goeroes’ zichtbaar worden.

Waarom vond ik het nodig om hun ideeën vast te leggen en onder de aandacht te brengen? Het antwoord is simpel. Om te voorkomen dat hun kennis en ervaring verloren gaat in de enorme kakafonie aan denkbeelden in deze tijd.

Een korte toelichting: We leven in een cultuur die meer vooruitkijkt dan terug. Historici zijn minder populair dan ‘zieners’ als Adjiedj Bakas. De behoefte om in een traditie te staan is sterk minder geworden. Aan het begin van de jaren tachtig citeerden mensen nog graag een denker die hen beïnvloedde. Dat is voorbij.

We zien een verandering in de beleving van de werkelijkheid optreden.  Dingen versnipperen en worden fragmentarisch. Het leven wordt een beeldscherm met opmerkelijke informatie. Men is minder op zoek naar een denkstelsel of grondprincipe dat het leven draagt. Het leven kent vele verschijningsvormen en hoeft zelf niet verklaard te worden. Men neemt de verschijnselen voor wat ze zijn, en zoekt naar dingen die een lekker gevoel geven.

Manieren om het leven te verklaren, tradities zo u wilt, tellen minder onder westerse jongeren. De meesten zijn tegen oorlog (wie niet?) en hebben wel enig bewustzijn over milieu en maken zich zorgen over de bedreigde natuur, maar daarvoor hoef je niet verbonden te zijn met een traditie die je denken vormt. Bij onze grootouders was dat anders.

Je kan spreken van ‘ontworteling’. Tradities zijn te vergelijken met bomen die uit de grond zijn getrokken. Ze worden aan moten gehakt en niemand maakt zich echt zorgen. Ik wel. Ik heb het gevoel dat de westerling meer en meer verandert in een blad in de wind. Staat de wind naar het oosten, dan waait het blad mee. Waait hij in een andere richting, het blad volgt.

Traditie zorgt ervoor dat mensen een thuis hebben in een veranderende wereld. Het is een uitkijktoren die panorama biedt over een snel wisselend landschap. En bovendien biedt ze ‘tools’ om moeilijke perioden als een crisis door te komen. ‘Goeroegetwitter’ heeft als doel mensen een paar van dergelijke tools aan te reiken. Ze bundelt de belangrijkste denkbeelden van de belangrijkste business goeroes. Op een manier die gebruik maakt van eigentijdse technieken.

De lezer kan ‘Goeroegetwitter’ zien als een encyclopedie in een vorm die past bij deze tijd. Ik heb de denkbeelden bestudeerd van de managementgoeroes, en de denkbeelden herschreven in ‘tweets’. Tussen de 13 en 15 per goeroe. Hiermee zijn denk- en ervaringstradities overzichtelijk en compact toegankelijk gemaakt.

De tweets lezen gemakkelijk weg. Dit kan op het strand, achter de studeertafel, in de trein en zelfs in de file. Er is geen snellere manier om je managementkennis op peil te brengen. Hoe is het gelopen met eerdere crsissituaties? Welke discussies zijn aan de gang over ander leiderschap of beter organiseren? Kort en bondig zijn de belangrijkste ervaringen en denkbeelden toegankelijk gemaakt.

‘Goeroegetwitter’ en de  Twitteraccount ‘Goeroetweets’ verwijzen ook naar boeken en weblocaties van goeroes. Als je geboeid bent geraakt door een auteur, kan je je verder verdiepen. Laten we niet elke 10 jaar opnieuw het buskruit uitvinden maar voortbouwen op wat al lang bedacht en gedaan is.

Goeroegetwitter

Bert Overbeek,
uitgeverij Haystack.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Management modellen