Bedrijven besteden veel aandacht aan de tevredenheid van hun medewerkers. De gedachte erachter, is dat tevreden medewerkers goed zijn voor je bedrijf. Dat je medewerkers dan het beste uit zichzelf halen om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Tevreden medewerkers doen hun werk zonder morren en stellen geen kritische vragen. Het is dan ook geen wonder dat leidinggevenden streven naar tevreden medewerkers.
Dat tevredenheid leidt tot een hogere productiviteit is niet aangetoond
Of tevreden medewerkers productiever zijn dan ontevreden medewerkers dat is nog maar de vraag. Tevredenheid leidt eerder tot een passieve staat van zijn dan tot het uiterste willen gaan. Het is niet aangetoond dat er een relatie is tussen tevredenheid en productiviteit.
Waarom zouden medewerkers willen veranderen, als zij tevreden zijn over de huidige situatie?
Tevreden medewerkers zijn minder bereid tot veranderingen
Tevreden medewerkers vinden het wel best hoe de organisatie reilt en zeilt. Ze hebben geen behoefte aan veranderingen. Integendeel zelfs, als er een verandering van ze wordt gevraagd gaan ze liever met de hakken in het zand dan de schouders er onder zetten. Ze lopen de kans om meer te verliezen dan te winnen. Een ontevreden medewerker is ontevreden over de huidige situatie. Een veranderproces kan daarom voor een ontevreden medewerker positiever uitpakken.
De grootste veranderingen zijn tot stand gebracht door ontevreden mensen
Wil je het beste uit medewerkers halen dan kun je beter inzetten naar een lichte mate van ontevredenheid. Dit activeert hun behoefte om de situatie te verbeteren. Ontevreden medewerkers hebben iets om naar te streven. Ze willen hun omgeving, processen, producten en diensten verbeteren. Geef ontevreden medewerkers de ruimte, handvatten voor verbetering en stimuleer ze om een werkelijkheid te creëren die ze voor ogen hebben.
Toppers zijn nooit tevreden en blijven altijd aan zichzelf schaven om betere prestaties te leveren
Wees niet tevreden bij het eerste en beste antwoord of oplossing
Als leidinggevende kun je beter bekwamen in het opwekken van een lichte mate van ontevredenheid dan tevredenheid. Schets een uitdagend doel waardoor de huidige situatie ineens niet meer zo aantrekkelijk is wat tot een lichte vorm van ontevredenheid leidt. Daag je medewerkers uit, haal ze uit hun comfort zone, vraag hoe het beter kan en wees niet tevreden bij het eerste en beste antwoord of oplossing.
Apple zorgt dat klanten ontevreden worden
Commerciële bedrijven doen hetzelfde met hun klanten om de verkoop te stimuleren. Apple zorgt dat de nieuwste Iphone beter is dan de voorgaande. Nieuwe apps worden geschreven voor de nieuwe Iphone zodat de oude Iphone trager wordt. Dit zorgt voor toenemende ontevredenheid bij de oude Iphone gebruikers. Die ontevredenheid zet aan tot aanschaf van een nieuwe Iphone.
Voorkom zelfgenoegzaamheid
Wees als leidinggevende niet tevreden. Streef naar een permanente staat van lichte ontevredenheid bij je medewerkers zonder door te schieten. Dit voorkomt dat medewerkers lui en zelfgenoegzaam worden. Hiermee verhoogt je hun alertheid en veranderingsbereidheid.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Het wordt tijd voor een ander geluid. De grootste oorzaak voor leegloop bij personeel vormen managers, die uitmunten in demotivatie-competenties. (lees o.a "de Intensieve Menshouderij" van Jaap Peters e.a.)
Kennelijk bevat het managersjargon niet meer de begrippen, enthousiasmeren, inspireren, vertrouwen, en dat soort softe ouderwetse begrippen.
Tot slot de dooddoener, dat er geen bewijs is geleverd voor de stelling dat tevredenheid tot beter resultaat leidt. Moet Sybren van der Schaar misschien eens bij de heer Branson gaan kijken, of dichter bij huis de heer van der Leegte.
Is de oorzaak van de 'ontevredenheid' het niet goed functioneren van leidinggevenden? Waardoor medewerkers onvoldoende gefaciliteerd worden om hun goed werk te verrichten? Dan is er toch echt werk aan de winkel van managers.
Overigens: Het lijkt me goed wanneer leidinggevenden iets vaker in de spiegel kijken: welke bijdrage leveren zij aan de ontevredenheid van medewerkers .... Het 'labelen' van medewerkers als lui, niet bereid tot veranderingen enz komt het resultaat van een organisatie niet ten goede.
Helma.
Bedrijven en organisaties die niet begrijpen hoe ze met hun mensen om moeten gaan komen in zwaar weer terecht.
Als iedereen die te maken heeft met medewerk(st)ers zich eens zouden verdiepen in het Handvest NIEUW Leiderschap, dan zou de wereld er snel
Een stuk beter uit zien.
Lees in dat verband ook mijn triologie