Channels
Leestijd: 3 minuten

Leiderschap zonder masker

Vanuit verbinding met jezelf ben je in staat verbinding met anderen te maken.

7 Reacties

En iemand die in een leidinggevende positie terecht is gekomen (via Peter’s Principle waarschijnlijk) en die echt echt eerlijk naar binnen durft te kijken en daar echt eerlijk krijgt te zien in het Diepere Zelf van Binnen: Hé dit wil ik eigenlijk helemaal niet, die moet dus ook de moed hebben om uit die leidinggevende positie terug te gaan naar weer een ‘gewone medewerker’? Dat vereist dan wel de hoognodige mindfulness.

Beste Guus, dank voor je reactie. Wanneer iemand in een leidinggevende positie komt en er is sprake van het Peters Priciple dan is er dus al iets fout gegaan. Maar dat gebeurt in sommige gevallen helaas. Je kunt er als “slachtoffer” voor kiezen te blijven zitten en jezelf en mogelijk anderen ongelukkig te maken. Ik vind het van moed en (persoonlijk)leiderschap getuigen om in voorkomend geval een stap terug te doen. Is dat gemakkelijk? Ik denk het niet. Maar leiderschap is ook niet altijd makkelijk. “Leiderschap is makkelijk te begrijpen, maar moeilijk om te doen” om Dominique Haijtema maar eens te citeren.

Beste Rijk,

Dan zijn we het dus helemaal eens met elkaar.

Groet, Guus

Mooi artikel. Dank, Rijk! Hetzelfde geldt voor coaches. Dat is ook de reden dat ik mijn eerste boek (‘Wisselende contacten’) de ondertitel ‘de ontmaskering van de coachingsrelatie’ heb meegegeven. Misschien is het tijd om een nieuwe versie te schrijven ‘de ontmaskering van de medewerkersrelatie’ of van de ‘leiderschapsrelatie’? We kunnen dat boek ook samen schrijven… :)

Beste Karen,

Dank voor je reactie. Het blijft een uitdaging onder alle omstandigheden echt jezelf te blijven en zonder masker door het leven te gaan. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor leiders, hoewel ik van degenen die leiderschap ambiëren wel meer verwacht in dat opzicht. Tja, en een boek schrijven…..is moet bekennen, ik speel wel eens met de gedachte ;-)

Hallo Rijk,

het is inderdaad een mooi stuk. Geschreven vanuit de positieve insteek wat saamhorigheid, betrokkenheid en meesterschap doet met werknemers rondom de leider.
Voorbeeldgedrag is wel een van de belangrijkste peilers waar leiders wel eens moeite mee hebben. Vaak hebben leiders moeite om zelf leiding te ontvangen. Vooral als dat niet in lijn ligt met hun eigen visie kan dat zijn weerslag hebben op hun gedrag wat zich weer uit naar de werknemers. Dit is een punt wat helaas vaak onderbelicht is in trainingen.
Een ander punt is eerlijk zijn. Ook dit is een aandachtsgebied wat voor leiders weleens moeilijk is.
Je eigen leiderschap ondermijnen gebeurd vaak wanneer de leider weg kijkt bij problemen in plaats van deze aan te pakken. Daar is wel moed voor nodig maar ook in deze is nog veel winst te halen.
Als voorbeeld. Hoe ga je als leider om met een werknemer die taakcompetent is, goed bij de andere werknemers ligt maar de kantjes ervan af loopt met bv. Regelmatig bij klanten te laat komen, half werk afleveren etc.
Alles heeft de leider al in het werk gesteld om hem ” up to speed” te krijgen, maar de werknemer geloofd het wel.
Als in dit voorbeeld de leider niet het juiste doet, verliest hij ook het vertrouwen van de overige werknemers.
Het zou goed zijn als leiders ook hier meer in getraind zouden worden.
Het gaat om het totaal en ja, leiding geven ( en ontvangen) werkt alleen maar zonder masker.

Groeten, Jos😉👍

Dank voor je reactie Jos

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of