Channels

Hufters op de werkvloer vormen een serieus obstakel voor succes. Hufterigheid kan worden gedefinieerd als `de aanhoudende vertoning van vijandig verbaal en non-verbaal gedrag, zonder lichamelijk contact`.

Er is sprake van een hufter wanneer de volgende twee vragen bevestigend worden beantwoord:
(1) voelt het `doelwit` zich na met de vermeende hufter te hebben gesproken getiranniseerd, vernederd, gedemotiveerd of gekleineerd door die persoon? en
(2) richt de vermeende hufter zijn of haar pijlen eerder op mensen die minder macht hebben dan op mensen die machtiger zijn?

Diverse onderzoeken tonen aan dat de economische schade door hufters groot is. Zo wordt er geschat dat zo`n 25% van de slachtoffers van pesten ontslag neemt, in vergelijking met een gebruikelijk percentage van 5%. Het blijkt dat slachtoffers van pesterijen gemiddeld 20,5 dagen verzuimen, tegen 6,4 dagen voor niet-gepeste collega`s.

Lees ook:

Geen verklaring omtrent het gedrag

Zon 44 procent van de personeelsfunctionarissen zegt dat zijn organisatie zich bezighoudt met het treffen van maatregelen voor het beheersen van onacceptabel gedrag tussen medewerkers. Nog eens een kwart gaat daar dit jaar mee van start. De moeilijkheid is waar je precies de grens legt. Wanneer wordt een grapje pesten?

Onacceptabel gedrag van hufters op de werkvloer is iets van alle tijden. Wie zegt nog meneer tegen zijn baas? Waar luncht de directie nog apart? Werkrelaties zijn informeler geworden. Het afscheid van de traditionele hiërarchie heeft veel goeds gebracht, maar het vergt wel steviger leidinggevenden met meer ruggengraat.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Carp)

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Voor VIP’s (Very Irritating People) heb ik een zéér eenvoudige oplossing: 360 graden feedback! Op maat gesneden dan, natuurlijk. Bovengschikte is “baas”, nevengeschikten (normaal 3, kunnen er ook 10 zijn) mag ie niet zelf aanwijzen. Ondergeschikten (normaal 3, voor dit doel eventueel méér). Ook die mag ie niet zelf aanwijzen. Frequentie? Maandelijks!!! Assessment (bespreking vd resultaten): eventueel een extrene. Na drie maanden heb je een “case” die de gesel van de groene tafel waarschijnlijk goed doorstaat. Als je em wint: gewoon bij het grof vuil zette: niks outplacement. Als je em verliest: gewoon doorgaan, frequentie opvoeren naar elke week. Kwestie van de langste adem. Na elk assessment taken en bevoegdheden schriftelijk evalueren en bijstellen. Eitje. Lukt het allemaal tóch niet? Gewoon even bellen: dit type lust ik rauw.

Groet,

Jos Steynebrugh
Innovatie Consultant
http://www.changeenhancement.nl

Hufterig, dus onacceptabel management komt, al dan niet regelmatig, voor vanaf het moment dat ‘de manager’ zijn intrede deed in het berijfsleven. Welke manager zegt ú’en’meneer’ tegen de man op de werkvloer?
En ja, hufterig management leidt gegarandeerd tot een slecht bedrijfsresultaat!

F.C. Roksnoer,
ex-werknemer met 25 jaar trouwe dienst bij één bedrijf,
Breda.

OO, heerlijk dat ik hier zo in het luchtledige mijn ei even kwijt kan. Op mijn werk werken een paar enorme klootzakken. Zo erg, ze saboteren, willen hun zielige macht laten gelden. Gatverdamme, ik heb er zo de kots van.

Ik weet dat het een les voor mezelf is; dat het ook iets over mij zegt dat ik me het aantrek. Ik hoop dat ik leer dat ik een huftervrije zone om me heen verdien en dat ik me leer distantiëren van zulke stakkers. Maar tot die tijd: zielige hufters, ik hoop dat jullie uit he bedrijf worden geveegd. Zo snel mogelijk.
You know who you are.

Hallo daar!

Dat is effe ferme taal. Zeker voor een consultant. Maar deze keer ben ik het voor 100% met Jos eens. Uitstekende aanpak.
Overigens, hufters die nog maar een paar dienstjaren hebben, breng je toch met één 360-graden feedback meteen naar de kantonrechter. Kost niet te veel, zeker niet in relatie tot de positieve effecten in de organisatie.
Laurens Vellen, interim manager.

ola,

Het klinkt best goed:
(1) voelt het `doelwit` zich na met de vermeende hufter te hebben gesproken getiranniseerd, vernederd, gedemotiveerd of gekleineerd door die persoon? en
(2) richt de vermeende hufter zijn of haar pijlen eerder op mensen die minder macht hebben dan op mensen die machtiger zijn?

Als 1 waar is, maar voor 2 geldt dezelfde mate van kritiek zijn er ook mensen die vinden dat dat niet kan.

Eigenlijk is er meer een algemene afschuw van kritiek.

Het is ook mogelijk om kritiek te leveren en zoveel credits op te bouwen door je normale werk activiteiten dat deze kritiek serieus wordt beschouwd en zelfs op wordt gehandeld.

Als het doelwit in eerste instantie direct na een interactie zich gekleineerd voelt, maar later daadwerkelijk meer zelfinzicht verkrijgt; moet je de hufter niet eigenlijk gewoon bedanken ?

Ik denk dat er te negatief wordt gedacht over het ingaan tegen de gevestigde orde. (wat voor mij dicht bij de betekenis van hufter komt)

Zonder tegengeluid krijg je tunnelvisie en dictatuur.

Giev moar <3 4 Contradiction.

Maakt Jos hier geen misbruik van zijn machtspositie , ofwel hufterig gedrag zich verschuilend
achter een organisatie?
Ik zeg niet dat je de hufter niet moet aanpakken, maar om nou hetzelfde gedrag aan de dag te leggen om hem/haar klein te krijgen?

Ik denk zelf dat je als leidinggever alert moet zijn als het hufterig gedrag naar buiten komt want dit is natuurlijk niet direct als iemand is aangenomen of nog maar net op een afdeling werkt maar pas als de hufter in spe zich thuis begint te voelen en de hufter zijn slachtoffers heeft uitgezocht.

En een echte VIP kan zich toch niet inhouden zolang de proeftijd duurt.

Ben,
doe je een pitbull pas een muilkorf om nadat het derde kindje is gebeten?
“Fit the measure to the attack”
Jos

Toon alle 7 reacties
x
x