Hoe de cultuur van RED BULL RACING innovatie stimuleert

Cover stories

Dit artikel beschreef in 2016 al waarop het succes van Red Bull is gebaseerd. We zijn inmiddels 6 jaar verder. Zes jaar van innoveren, experimenteren en leren. Het is fraai om te constateren dat Red Bull inderdaad met de beschreven manier van werken fantastisch succesvol is geweest. Elke onderneming of instelling kan hier iets van opsteken.

Het is 15 mei 2016, een zonnige dag in Barcelona en langs het Circuit de Catalunya staan duizenden sportfans klaar voor de Grote Prijs van Spanje. Max Verstappen is voor het eerst onderdeel van het grote Red Bull Racing Team, na te zijn overgeplaatst van het kleinere team Toro Rosso. Tijdens de kwalificatie op zaterdag laat Max zien hoe talentvol hij is, in een voor hem nieuwe auto rijdt hij de 3e tijd wat uitzonderlijk is. De race op zondag ontvouwt zich tot een waar spektakel. Al tijdens de eerste bocht rijden de twee koplopers elkaar van de baan en Max ligt, in zijn eerste grote wedstrijd als coureur van Red Bull Racing, vooraan. Wat volgt zijn 66 rondjes billenknijpen  maar Max Verstappen weet de overwinning met miniem verschil over de streep te trekken. Hij is hiermee de jongste winnaar van een Grand Prix ooit. De vreugde en de trots is enorm en ontaardt in een ware Max-Mania in Nederland die momenteel nog steeds woedt. Maar er is nog iets wat er na de finish die dag gebeurt dat mij fascineert. En daarvoor neem ik je graag mee naar Milton Keynes.

De broedplaats van innovatie

Op een dik uur rijden van Londen ligt de stad Milton Keynes, een heuse - in de jaren ‘60 ontworpen Vinex-stad. Aan de rand staat de fabriek van het Red Bull Racing Team, de plek waar alle strategie en innovatie rondom het team plaatsvindt. 

Bij binnenkomst wordt gelijk duidelijk waar het allemaal om draait. Een metershoge vitrinekast vol met glimmende bekers toont de successen die het team in het verleden behaalde. Interessant details is dat de kast eigenlijk geen plaats meer biedt aan nieuwe trofeeën en er dus eigenlijk een nieuw kast moet worden geplaats. Hieruit mag de voorzichtige conclusie worden getrokken dat het goed gaat met Red Bull Racing. Teambaas Christian Horner geeft echter aan geen lege prijzenkast te willen hebben dus vooralsnog worden de huidige prijzen maar iets dichter tegen elkaar aangezet zodat de prijzenkast nog meer uitpuilt. Naast alle prijzen vallen ook alle krantenartikelen en magazines op die overal aan de muur hangen, de honger naar succes is groot bij Red Bull Racing en de triomfen worden overal gedeeld.

Christian Horner is het brein van het team. De eindverantwoordelijke, zowel tijdens de wedstrijden als op de thuisbasis in Milton Keynes. “Er is maar één doel en dat is winnen. Over hoe dat te bereiken zijn uiteenlopende strategieën en iedereen heeft hier andere ideeën over. We proberen constant momentum te creëren, zodat we het maximale kunnen presteren. En dan nog, als het een paar keer goed gaat is dat geen garantie voor blijvend succes, we moeten constant blijven zoeken naar manieren om nog beter te worden. De performance, de snelheid, alles kan altijd beter en daarom zijn we, ook als we winnen, gedreven om te kijken hoe we de auto nog beter kunnen maken”.

Iedereen doet mee 

Deze filosofie wordt nog eens onderstreept in de fabriekshal. Er heerst hier een gezonde, constante drive naar verbetering. De auto is vaak weg voor een race maar alle constructeurs en ingenieurs blijven met replica’s aan de slag om, als de auto terug komt, weer verbeteringen aan te brengen. Er wordt constant bedacht, ontworpen en geëxperimenteerd. 

Iedereen heeft hierin een onmisbare rol, of zoals Horner dat zegt: “het effectief omgaan met alle informatie is cruciaal voor onze performance dus iedereen telt”. Dat blijkt onder andere uit de video ‘The Life of a Bolt’ die de Red Bull Racing maakte. Hierin wordt de totstandkoming van een simpele bout getoond. Je ziet hoe de schroef allereerst wordt bedacht, door ingenieurs wordt getekend, ontworpen, wordt doorgestuurd naar de fabriek waar de bout zelf wordt vervaardigd waarna deze op alle mogelijke manieren wordt gecheckt en vervolgens getest in het lab en tot slot zijn uiteindelijke plek krijgt in de auto. De bout is onmisbaar, net zoals alle professionals die in het proces hun waarde hebben geleverd voor het uiteindelijke gebruik. 

Omdat vooruitgang door innovatie zo essentieel is worden 90% van alle onderdelen zelf gemaakt in de fabriek. Alles is constant onderhevig aan experimenten om te kijken hoe het beter, sneller of lichter kan. Aluminium, titanium, carbon, het wordt zelf vervaardigd.

Dat is het geloof van Red Bull Racing, om te kunnen innoveren moet je zoveel mogelijk zelf doen zodat je de regie hebt.
'Innoveren is een constant proces'
Een monteur verteld:  “Als je al een week van te voren klaar bent dan heb je niet genoeg geïnnoveerd. Als er niets nieuw is, dan heb je niet goed genoeg je best gedaan. We moeten de meest uitzonderlijke prestaties uit deze auto krijgen, anders winnen we niet”.

Cultuur van Vertrouwen

Er heerst een cultuur waarin gepresteerd moet worden, de lat lig hoog, maar dat is onontkomenlijk in zo’n competitie gedreven sector. Desalniettemin heerst er een hele collegiale, energieke sfeer in Milton Keynes. Want, om te kúnnen presteren is onderling vertrouwen cruciaal. Toen Red Bull Ford in 2004 overkocht was er een groot tekort aan vertrouwen tussen de afdelingen onderling. Dat is ook het eerste wat Christian Horner en zijn collega’s hebben aangepakt. Prestaties creëer je samen en vertrouwen in fundamenteel voor een succesvolle samenwerking. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat Red Bull Racing zo enorm populair is als werkgever. Om onderdeel te zijn van de club moet je mee in de ‘way of life’. De racedagen zijn de momenten waar naartoe wordt geleefd. Er wordt veel van je gevraagd, je moet een teamplayer zijn, innovatief zijn, niet bang zijn om je kritisch op te stellen, je mening durven te verkondigen en bereid zijn om buiten gebruikelijke tijden te werken. Om competitief te blijven heeft Red Bull Racing de taak om altijd de beste mensen aan te nemen. Dit is mogelijk omdat talent in de rij staat om aan de slag te mogen bij Red Bull Racing, iedereen wil onderdeel zijn van het succes. Dat is ook wat HR ziet als een van de grootste voordelen voor alle ingenieurs en constructeurs. Je weet als technicus exact waar je het voor doet. De bijdrage die je levert is altijd inzichtelijk omdat er meer dan 20 keer per jaar een race plaatsvindt waarin de innovaties van alle professionals op de proef worden gesteld. Soms met prachtige resultaten tot gevolg en dat zijn de momenten waar deze professionals allemaal voor leven.

Glasheldere missie

Na een raceweekend verzamelt iedereen zich weer op het hoofdkwartier, en leidt Christian Horner de debrief. Niet in een kantoor met een paar managers maar in de fabriek op een klein podium waar iedereen die heeft meegewerkt luistert naar wat goed ging en volgende keer beter kan. Want, zo zegt Christian “Elke dag is anders, we proberen veel maar weten niet hoe iets reageert, dus moeten we constant alert zijn.” 

Red Bull Racing kenmerkt zich naast een omgeving waarin gepresteerd moet worden ook door een cultuur waar opmerkelijke veel aandacht is voor plezier. Dat is waar Christian Horner ook in geloofd: “we creëren een leuke omgeving, waarin de professionals die zo hard moeten werken, het naar hun zin hebben zodat ze uiteindelijk op beter werk leveren.” 

De filmpjes waarin het Red Bull Racing Team zich presenteert zijn ook vermakelijk en stralen plezier uit. Zo kan je op YouTube onder andere zien hoe Max en Daniel op een mini-kart door de fabriekshal een mini-GP afleggen. 

Kracht van Red Bull Racing is dat iedereen weet waar het om draait. De organisatiestructuur geeft dit op een goede manier weer. De belangrijkste professionals, die uiteindelijk het resultaat bepalen, dat zijn de twee rijders, Max Verstappen en Daniel Ricciardo. Honderden professionals zijn dagelijks aan het innoveren, experimenteren om hun duizenden van seconden sneller te laten rijden. Christian Horner is alleen maar bezig met de vraag, hoe laat ik mijn medewerkers beter presteren zodat zijn Max en Daniel aan snellere tijden helpen. Red Bull Racing is geen platte organisatie, er is een duidelijk hiërarchie maar door het duidelijke doel dat iedere professional heeft voelt het niet zo aan. Er is nog steeds een piramide maar het grote verschil is dat deze bij Red Bull Racing is omgedraaid. De uitvoerders, in dit geval de twee coureurs, staan bovenaan en iedereen doet zijn uiterste best om hun zo goed mogelijk te laten presenteren. Een prachtig detail hierin is dat bij de entree van de fabriek, naast de beker van wereldkampioen Sebastiaan Vettel, de beker van de constructeurstitel staat die Red Bull Racing behaalde, deze telt net zo zwaar. 

Hiërarchische piramide omgedraaid 

We gaan even terug naar die befaamde dag in mei 2016. Max Verstappen weet, onder andere dankzij zijn fantastische rijstijl waarmee hij zijn banden lang goed houdt, de overwinning over de streep te trekken. Wat er gebeurde nadat Max zijn auto had geparkeerd voor het podium fascineerde me enorm. In nagenoeg elke topsport zie ik de sporters aan borstklopperij doen, trots op de door hen geleverde prestatie. In de Formule 1 heerst echter geen cultuur waarin prestaties worden toegeschreven aan één persoon. Uiteraard, Max is degene die de auto als eerste over de streep rijdt maar dit was onmogelijk geweest zonder de inspanningen van al die honderden professionals. En wat is dan ook het eerste dat Max deed na zijn overwinning (en elke coureur doet na het winnen van een Grand Prix), richting de constructeurs rennen om hun te bedanken. Om te laten zien dat het geen persoonlijke prestatie maar een teamprestatie is, dat resultaat alleen mogelijk is wanneer je het samen doet. 

Het wordt nog mooier. Max wordt naar boven begeleidt, mag plaats nemen op het hoogste podium en naast hem staan niet alleen de nummer 2 en 3 van de race maar ook een van de constructeurs van het Red Bull Racing team, het is ten slotte een teamsport. En om dat nog eens kracht bij te zetten klinkt na het Wilhelmus ook het Oostenrijkse volkslied, voor de renstal van Red Bull Racing en alle constructeurs die hebben bijgedragen aan het succes.

Is dit een bekend fenomeen voor veel organisaties? Het moment dat een zorgprofessional langs iemand van de administratie loopt aan het einde van de dag om te bedanken voor een fijne werkdag waarin weer zorg op maat is geleverd. Of een controller die langs iemand van IT loopt omdat er een succesvolle implementatie bij een klant is geweest. Ik kom het maar heel zelden tegen.

 

We kunnen veel leren van Red Bull Racing. Een organisatie met een kristalhelder doel, die constant innoveert met betrokken medewerkers, waar iedere managementlaag ten behoeve van dat ene doel bezig is en zich constant buigt over de vroeg hoe kunnen we het met elkaar beter kunnen doen en waar successen worden gevierd, samen. 

Arjen Banach is Spreker | Organisatiefuturoloog, auteur van Een Nieuwe Werkrealiteit

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Continue resultaatverbetering