Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

[…] staan bij die cultuur, is het de klant of de medewerker? Sydney Brouwer predikt voor de klant (lees zijn column op ManagementSite) maar ik ben van mening dat een organisatie zich moet focussen op de […]

Hoi Sydney,
Volgens mij maken jullie allebei een denkfout: het is niet medewerkers of klanten ‘first’, maar het gaat er om dat alle stakeholders in de organisatie een rechtvaardig deel van de toegevoegde waarde krijgen. Dus ja, het doel van de organisatie is om een maatschappelijk noodzakelijk product te leveren, maar ook om de medewerkers hiervoor te belonen, zowel financieel als in ontwikkeling en motivatie. Een gezonde onderneming kan alleen blijven bestaan als alle stakeholders, klanten, medewerkers en aandeelhouders, een faire beloning krijgen. Materieel en immaterieel.

Vanuit het perspectief van werkgeluk is de discussie wat beter is, of klanten of medewerkers centraal stellen, eigenlijk niet zo relevant. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mensen worden namelijk vooral heel gelukkig wanneer ze op hun werk betekenisvolle resultaten kunnen behalen. Met andere woorden toegevoegde waarde kunnen leveren voor de wereld en omgeving, voor klanten, voor organisatiedoelen (zolang die niet geformuleerd zijn in termen van aandeelhouderswaarde en return on investment) en voor collega’s.

In principe eens met je pleidooi voor de klant op 1. Zonder externe waarde, ben je als organisatie waardeloos en heb je geen bestaansrecht.

In mijn visie vinden beide werelden elkaar optimaal bij merkgerichte organisaties (hoogste EBIT/rendement): vanuit je unieke DNA lever je unieke meerwaarde aan de markt. Om dat waar te blijven maken (je merkbelofte), moet je zowel werken aan je klantpropositie(s) als aan je organisatie cultuur (en competenties).

Kortom, van teveel hangen aan je medewerkers ga je navelstaren, teveel hangen aan je klanten maakt je kleurloos.
Zie ook: https://www.linkedin.com/pulse/merkgerichtheid-versus-klantgerichtheid-guido-david

Dag Sydney, ik ben het (deels) wel met je eens. We slaan een beetje door naar de andere kant en iedereen holt weer achter elkaar aan. Maar het is anno nu niet meer of-of, maar en-en. Op alle fronten. Dus je moet klanten én medewerkers op 1 zetten. Zonder klanten heb je geen bedrijf en geen toekomst. En zonder bevlogen klantgerichte medewerkers kun je niet waarmaken wat je belooft en hou je geen klant vast. Zo heel moeilijk is het allemaal niet.

Ik krijg de indruk dat de scribent min of meer verplicht is deze stelling te verdedigen. Zelden zo’n zwak verhaal gelezen. Vooral de casus “bedrijf in crisis”. Meer medewerkers is dan zeker niet iets dat je wilt. Maar meer klanten ook niet! Dat vergroot de crisis alleen maar. Een organisatie in crisis is immers de aansluiting met de buitenwereld volledig kwijt. Anders zou ze niet in crisis verkeren. In die situatie heb ik slechts behoefte aan één ding: adequaat leiderschap.

Ook nog een theoretische opmerking: het lijkt erop dat de scribent handelend vermogen toekent aan “de organsatie”. Dat is onmogelijk. Mensen kunnen handelen en abstracte begrippen zijn hooguit versimpelingen van de werkelijkheid. De klassieke sociologie heeft hier een term voor: reïficatie.

Toon alle 6 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of