Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik geloof erin, dat TetraPak een en ander op een respectvolle manier heeft aangepakt.
Waar ik echter wel van schrik is de zin in de inleiding:
“waarbij we helaas een vrij grote groep gewaardeerde en ervaren medewerkers moesten laten gaan” (!)

Hoort dat nu bij een eerlijke weergave van de feiten?
Volgens mij gaat het hier om toch minstens zoiets, als
“waarbij we helaas een grote groep gewaardeerde en ervaren medewerkers hebben moeten vertellen, dat er voor hen geen plaats meer was in ons bedrijf”.

Of is TetraPak een gevangenis, waar de medewerkers liever vandaag dan morgen de benen nemen en slechts met moeite worden binnengehouden?

Deze inleidende zin bewijst, dat ondanks alle goede intenties het lastig blijft slecht nieuws duidelijk te brengen. Wat mij betreft een prima artikel.
Ik heb veel ervaring met het trainen van leidinggevenden enkele dagen voor het geven van het slechte nieuws. Hoewel men bekend is met het gespreksmodel blijft het toepassen in de concrete situatie nog best lastig. In korte bijeenkomsten (2 uur) worden de leidinggevenden geïnformeerd over de praktische kant, want er blijken dan ondanks alle communicatie nog veel vragen. Tegelijk kunnen zij bij elkaar steun zoeken in het voor hen evenzo emotionele proces.
De duurzaam ontslagen medewerkers zijn morgen je klant, je nieuwe personeel en je ambassadeur; dus het gaat verder dan menselijkheid, het is een keihard zakelijk belang om het zorgvuldig aan te pakken. Verder vermindert het de kans op moeizame ‘principiële’ procedures.

Jan Jacob de Groot
Trans Missie training & advies

Beste Erik,
Een verademing om je aanpak te lezen waarin je duidelijk kiest voor gerichte en actieve communicatie naar zowel de zittende als de vertrekkende medewerkers en niet voor een strikt producerele benadering waarmee je misschien wel gelijk hebt, maar meestal niet krijgt.

Het denken vanuit de communicatiedoelgroepen (stakeholders) en het goed nadenken over de juiste communicatieboodschappen is iets wat naar mijn mening door menig bedrijf wordt gezien als een luxe in plaats van een noodzaak. Pro-actief en interactief durven zijn in communicatie is iets waar men vaak huiverig voor is, terwijl het de sleutel is om de regie over de communicatie in de hand te houden en een zinvolle discussie te voeren.

Dit geldt zeker als bedrijven zich dienen aan te passen aan (sterk) veranderende marktomstandigheden, of anders gezegd zich in disruptie bevinden. De neiging bestaat dan dat alle energie naar binnen wordt gericht (‘navelstaargedrag’ en bijbehorende communicatiestilte) terwijl juist dan een pro-actieve communicatieaanpak enorm kan helpen om naar een volgende fase van de organisatie te komen.

Met vriendelijke groet,
Mirko Creyghton
Merkcommissarissen

@ Niels: Dank voor je reactie, met de eerste zin bedoelde ik zoals je begrijpt dat wij het ontslag van deze medewerkers ernstig hebben betreurd, maar daar helaas door omstandigheden toe gedwongen waren.

@ Jan Jacob: Trainingen zoals jij die beschrijft lijken me zeer zinvol. Waardevolle toevoeging dus. Dank.

@ Mirko: Fijn, zo’n enthousiaste reactie. Ben het uiteraard helemaal met je eens wat betreft proactiviteit en interactiviteit in een dergelijke situatie.

Toon alle 4 reacties
x
x