Als je onzekerheid over de toekomst wegneemt, worden je medewerkers vanzelf flexibel

Actueel

Sponsored content

Wim Kooijman is HR-directeur bij KLM. Godfried Barnasconi is lid van de Raad van Bestuur van het Kadaster. Hoewel de één opereert in de publieke sector en de ander in het bedrijfsleven, herkennen zij in dit gesprek elkaars uitdagingen.

KLM heeft te maken met grote fluctuaties in de markt door bijvoorbeeld de economische crisis en eerder de aanslagen van 9/11. Kooijman: “Dan kun je als het even minder gaat een heleboel mensen proberen te ontslaan. Maar wij hebben gezegd: laten we de familie bij elkaar proberen te houden. Dat betekende dat wij als bedrijf onze mensen zekerheid moesten bieden, maar ook dat onze mensen flexibel moesten zijn. Zo lieten bijvoorbeeld stewardessen zich omscholen tot tijdelijk grondpersoneel en werktuigbouwkundigen tot HR-functionarissen. Anderen vonden na omscholing een functie buiten KLM. Zo krompen wij sinds 2008 met 4000 medewerkers zonder gedwongen ontslagen.”

Barnasconi: “Bij het kadaster moest ik door het sluiten van een aantal kantoren en het krimpen van de organisatie zo’n 300 mensen laten gaan. Als ik het volgens het boekje had gedaan, had dat ons € 125 miljoen gekost. Door te investeren in de herplaatsing van deze mensen kostte het ‘maar’ anderhalf miljoen euro.”

Bekijk het gesprek of ga naar de website

 

Advertisement

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Duurzaam ondernemen