Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Belangrijke informatie in een tijd, waarin de economie niet meer zo “fluitend” is.

Het is een zeer duidelijk artikel waarbij helder uiteen wordt gezet waarom ontslagen niet altijd effectief zijn en pas als laatste redmiddel moeten worden ingezet

Voor Nederlandse ondernemingen en andere organisaties is er niet veel belangwekkends aan deze recensie te beleven. Wat Visser beschrijft, is in Nederland ‘business as usual’. De invloed van de vakbonden zorgt er wel voor dat massa-ontslagen uiterst goed moeten zijn gemotiveerd. KPN is een mooi voorbeeld. Daar werd Hans Wijers door de vakbonden ingeschakeld om te bezien of het voorgenomen ontslag van bijna 5000 medewerkers wel nodig was. ‘Zomaar’ mensen op straat zetten (als kostenbesparing) gebeurt in Nederland niet of nauwelijks. Zelfs in de IT-sector heeft (nog) geen slachting plaatsgevonden. Ook daar zien bedrijven wel in dat het loont om mensen nog even op de bank te houden. Tenzij de dip van langere duur zal blijken te zijn. Of ziet de auteur dat anders?

Beste Hans Zuidema,
De Nederlandse situatie verschilt zeker van de Amerikaanse in de zin dat bedrijven hier iets minder gemakkelijk en snel kunnen snijden in personeel. Toch denk ik dat Nederlandse bedrijven veel kunnen leren van dit boek. In mijn ogen gaan bedrijven ook in Nederland namelijk ook nogal eens te snel over tot personeelsinkrimping. Er zijn de afgelopen 10 jaar nog heel wat voorbeelden te noemen van bedrijven die een winst in de boeken toonden maar toch sneden in het personeelsbestand. Ook in Nederland zijn nogal wat aanhangers te vinden van de gedachten dat:
1. in een flexibele organisatie de headcount minimaal is
2. dat het een goede strategie is om je organisatie flexibel mee te laten groeien en krimpen met de marktbehoefte
3. dat preventief snijden goed werkt

Dit boek zegt niet dat bedrijven ´zomaar´ snijden in het personeels maar dat ze dat vaak doen voordat er allerlei anders dingen zijn geprobeerd.

De Nederlandse situatie is in dit opzicht wat gunstiger dan de Amerikaanse maar ook in Nederland wordt vaak nog gesneden voordat alle andere mogelijkheden zijn uitgeput.

Ook in Nederland zijn maar weinig bedrijven te noemen:
1) die een zeer expliciet no layoff beleid voeren zoals Reflexite. (en dit is nog wat anders dan niet snijden omdat het van de vakbond niet mag!). De Business Downturn Grid van Reflexite is te uitgebreid om hier te reporduceren maar geeft op inspirerende wijze aan hoeveel er gedaan kan worden voordat onstalg als ´+ast resort´ wordt toegepast.
2) waarin het management een forse salaristeruggang heeft genomen voordat er in het personeel gesneden werd. (zoals bij Charles Schwab)
3) waarin personeel salarisverlaging kon kiezen (zoals bij Acxiom) in ruil voor aandelen voordat er sparke was van ontslag?
4) die die (zoals Cisco) de uitleenconstructie hebben gebruikt.

Volgens mij is het gedachtengoed in dit boek ook voor Nederlandse bedrijven zeer interessant.

met vriendelijke groet,
Coert Visser
http://www.m-cc.nl

Ook dit artikel is kort door de bocht ovr de reorganisatie in het algemeen.

Beste Coert,

Het mogelijk duidelijk zijn dat dit bevestigt hetgeen veel mensen in de bedrijven roepen.
Alleen de markt schijnt dit niet te horen dan wel te willen lezen.
Wat gaat er dan precies mis?
Is korte temijn denken een trend of al jaren de realiteit?

Verhelderend stuk en een openbaring.

Gegroet,
Arjan.

Beste Arjan,
Een verklaring zou de volgende kunnen zijn. Ik denk dat veel mensen geloven dat snijden werkt omdat de simpele logica erachter zo verleidelijk is: je snijdt in de kosten dus je houdt meer geld over. sommige topmanagers geloven zelf in de waarde van snijden en doen het om die reden. Andere topmanagers geloven er wellicht niet zelf in maar maken handig gebruik van het feit dat veel aandeelhouders er wel in geloven. Hoe gaat dat in zijn werk?

Wanneer een bedrijf een downsizing aankondigt dat kan het feit dat veel mensen geloven dat snijden helpt, leiden tot een self fulfilling prophecy. Omdat mensen denken dat snijden helpt, kopen ze aandelen bij. Dit leidt tot een stijging van de prijs van het aandeel. Voila, de aandeelhouderswaarde is (tijdelijk) gestegen!

Mission accomplished en bovendien is nog eens zo dat velen de stijging van de aandeelhouderswaarde zullen zien als een bevestiging van het nut van snijden.

Hoe gaat het meestal verder? Binnen een half jaar tot een jaar wordt vaak geconstateerd dat het bedrijfsresultaat niet is verbeterd. Wat gebeurt er vervolgens? Juist: opnieuw wordt gegrepen naar het (zogenaamd) effectieve middel van personeelsinkrimping. Dit kan zo jaren doorgaan, terwijl het bedrijf steeds kleiner en niet winstgevender wordt. Dat dit zelden leidt tot een verslechtering van de reputatie van de CEO die hier leiding aan heeft gegeven lijkt verbazingwekkend maar heeft misschien te maken met het sterke vertrouwen dat aandeelhouders houden in de effectiviteit van snijden (die in stand wordt gehouden door de verleidelijke eenvoudige logica en de eerder genoemde korte termijn effecten op de aandeelhouderswaarde).

Bedankt voor je reactie!

met vriendelijke groet,
Coert Visser
http://www.m-cc.nl

Nederlandse managers gaven op een internet poll aan dat zij personeelsinkrimpingen zien als een laatste redmiddel. Een grote meerderheid van de managers gaf aan te denken dat personeelsinkrimpingen vaak averechts werken en dat er alleen moet worden gesneden als het echt niet anders kan. Ongeveer één op de vijf managers gaf aan personeelsinkrimpingen te zien als een prima cost cutter waar niet te sentimenteel over moet worden gedaan (bron: Managersonline

Michel Hoetmer komt in zijn artikel Dump verliesgevende klanten in plaats van uw personeel! ook met creatief alternatief voor het ontslaan van personeel. Hij pleit ervoor om te focussen op winstgevende klanten en om verliesgevende klanten weg te jagen of te veranderen in winstgevende klanten.

Zijn conclusie: Natuurlijk kunnen bedrijven achter de kudde aanlopen en personeel ontslaan. Hierbij snijden ze in hun eigen vlees. Want minder mensen houden zich dan nog steeds bezig met de verkeerde dingen! En in dit geval is minder meer, meer ellende wel te verstaan.

Coert Visser
http://www.m-cc.nl/artikelen.htm

Vandaag in het nieuws:
Ict-dienstverlener VX Company uit Laren is de winnaar van de Nederlandse competitie Great Place to Work. Het bedrijf heeft de prijs vooral gekregen omdat het bedrijf de betrokkenheid van de medewerkers op alle fronten stimuleert. In wekelijkse ontmoetingen met de directie worden zij uitgedaagd mee te denken over de strategie. Dat heeft ertoe geleid dat de medewerkers volop vertrouwen hebben in het management, zelfs toen vorig jaar vervelende beslissingen genomen moesten worden omdat de markt voor automatisering tegenzat. onderstrepen. VX Company heeft nog niemand ontslagen. In plaats daarvan is de salarisverhoging in juli geschrapt.

Al een paar jaar geleden heeft PWC een diepgaand en zeer goed onderszoek gedaan naar de kwaliteit van reorganisaties (met personeelsreducties). Dat rapport is nog steeds zeer actueel en maakt de kwaliteit van reorganisaties goed meetbaar. Cascio baseert zich op US-bedrijven. PWC onderzoekt ook nederlandse bedrijven. Dat is bijzonder relevant omdat reorganisaties met (gedwongen) personeelsreducties in Nederland nogal een specifiek nederlands verloop hebben: vakbonden, OR, CWI: je moet met een ferme case komen wil je reducties afdwingen. In Nederland grijpen ondernemers doorgaans te laat in in hun personeelsbestand. Dat heeft weer andere gevolgen die ook lastig zijn, maar zeker is dat het hier anders gaat dan in de US. Onze checks and balances zijn beter en dempender dan die in de uS. We leren dus verrassend weinig van Cascio.
Tijd voor een nieuw NL-boek over reorganiseren?

beste Jan Kuiper,
Ik ben niet direct overtuigd van de stelling dat Cascio niet relevant is voor de Nederlandse situatie maar lees graag de details over de onderzoeken waar jij het over hebt.
met vriendelijke groet,
Coert Visser
www-m-cc.nl

Beste Coert,

Een snelle blik op dit artikel zet me weer even op het spoor van ideeen voor de inrichting van HRM in lastige ziekenhuissituaties. Bedankt en met je toestemming (en uiteraard bronvermelding) put ik uit je artikelen.
Veranderen is op zich niet zo problematisch maar ik steek dit soort processen graag in via de AI- filosofie.
Groet,

Jan

Het boek ‘Van loyaliteit naar mobiliteit ‘ dat recent is verschenen heeft veel raakvlakken met dit artikel. Het boek is een grote casebeschrijving van een grote afslankoperatie. Maar deze afslankoperatie was geen koude saneeractie maar in plaats daarvan een mensgericht afbouwtraject. Een aanrader dit boek van Vittrorio Busato, Wim van Hennekeler, Peter Millecam en Jacques Spijkers. Lijkt mij een kandidaat voor het managementboek van het jaar.

Coert Visser
http://www.m-cc.nl

[…] Neem snel en correct afscheid van de vertrekkers. En steek verder je beschikbare tijd en geld in het beste halen uit de mensen die achterblijven. Als het je niet lukt om je medewerkers in hun kracht te krijgen, dan heb je een heel ander […]

[…] de klem komt als gevolg van voorgenomen regelgeving. De HR managers vrezen namelijk dat bij verdere versoepeling van het ontslagrecht de 50plussers met gemak en vrijwel zonder bescherming ontslagen gaan […]

[…] om te gooien bestaat niet. Je hebt geluk of het is te laat. Als ondernemer wil je je waardevolle arbeidskapitaal het liefst behouden. Als dat niet lukt, wordt u gedwongen maatregelen te […]

Toon alle 17 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of