De ideale manager, een utopie?

Columns

De ideale manager zijn, dat klinkt wellicht als een utopie. Toch blijkt dat het kan. In het Nationale Management Onderzoek (NMO) bestempelen 3 op de 10 medewerkers de huidige manager als de ideale manager. Maar wat maakt hem of haar dan zo perfect? Dat is lastig te definiëren. Indra Nooyi, CEO bij PepsiCo, zei hierover: “Leadership is hard to define and good leadership even harder. But if you can get people to follow you to the ends of the earth, you are a great leader.” Er zijn in ieder geval een aantal belangrijke aspecten die bijdragen aan goed leiderschap. Aan de hand van quotes bespreek ik deze hieronder. Voor managers, door managers.

Oog voor talent

Goede kwaliteit van een team staat garant voor bedrijfssucces. Een sterk, stabiel team stel je alleen samen als je oog hebt voor talent. De ideale manager weet dan ook, naast de benodigde kennis en kunde, precies uit welke karakters het team moet bestaan. Uit het NMO blijkt dat op dit moment 46 procent van de managers van werkend Nederland hierin slaagt. Een veelgemaakte denkfout van managers is dat zij zelf het beste moeten zijn in alles en dit aan hun team moeten leren. Niets is echter minder waar. Sla het advies van David Ogilvy, oprichter van Ogilvy & Mather, dan ook niet in de wind: “Hire people that are better than you and then leave them to get on with it.”

Aandacht voor het team



Een volgend wijs advies komt van Angela Ahrendts, Senior VP bij Apple: “Everyone talks about building a relationship with your customer. I think you build one with your employees first.” En daarmee legt ze de vinger op de zere plek. 29 procent van werkend Nederland geeft aan dat hun manager onvoldoende tijd en aandacht voor ze heeft. Bij jongeren (18-25 jaar) geldt dit zelfs voor 52 procent. Sfeer en onderlinge relaties zijn van cruciaal belang om als team goed te functioneren. Dat geldt voor collega’s onder elkaar, maar ook zeker voor de relatie tussen de manager en zijn team. Zorg er dus voor dat je voldoende ruimte maakt voor je team. Om buiten te winnen, moet je binnen beginnen.

Bedrijfscultuur

Bovenstaande aspecten zijn onder de noemer bedrijfscultuur te plaatsen. Maar dit omvat meer, zoals dresscodes, werkwijze en de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Je ziet de cultuur van een bedrijf overal in terug en kan deze voelen zodra je binnenloopt. Het is de taak van het management om een positieve cultuur uit te dragen en te zorgen dat deze ook leeft onder de werknemers. Dit zorgt namelijk voor meer betrokkenheid en betere resultaten. Zoals Peter Drucker, Management Consultant & Author, zegt: “Culture eats strategy for breakfast.”

Het beste in iedereen naar boven halen

Als manager ben je de facilitator. Sheryl Sandberg, COO Facebook, zei: “Leadership is about making others better as a result of your presence and making sure that impact lasts in your absence.” Het is jouw taak om ieder teamlid te stimuleren om het beste uit zichzelf te halen, of het nu gaat om innovatievermogen, zelfstandigheid of behulpzaamheid. In het NMO vroegen we werkend Nederland in hoeverre hun manager hen motiveert op verschillende vlakken. Een kwart wordt gemotiveerd om aan de slag te gaan met innovatie en 30 procent om taken op te pakken buiten zijn functie. Daarnaast motiveert 43 procent van de managers zijn medewerkers om eerst zelf aan de slag te gaan met een probleem. Tot slot wordt ook het helpen van collega’s gestimuleerd (45%). Het doel is dat optimaal presteren eigen wordt voor medewerkers, zodat dit ook doorgaat als jij er niet bent.

Dit zijn slechts vier dingen die je op weg helpen in de transformatie naar de ideale manager. En misschien klinkt ‘ideaal’ onmogelijk, maar zoals de bekende uitspraak van Walter Disney, Co-founder Walt Disney Company, luidt: “It’s kind of fun to do the impossible.”

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leidinggeven